Фармацевтична продукція в Україні за 2023 рік, за даними Держстату України, подорожчала на понад 13%, водночас обсяги продажів лікарських препаратів зростають. Гравці ринку вважають, що тенденції збережуться і цього року, зважаючи на загальну динаміку світової фарми, яка також відчуває наслідки глобальної кризи.
Вони виражаються не тільки у збільшенні витрат на охорону здоров'я загалом, а й у серйозному зростанні ринку непатентованих ліків, вважає Санджай Найяк, управлінець із понад 25-річним досвідом роботи в транснаціональних компаніях, автор наукових праць у темі фармакології.
Санджай Найяк заснував виробничий майданчик Evertogen Life Sciences Ltd в Індії, який виробляє дженерики в Україні та в багатьох країнах світу. Відповідність європейським вимогам виробництва дала змогу компанії посісти провідні позиції на фармацевтичних ринках, у тому числі Східної Європи та Центральної Азії.
Під час пандемії Санджай Найяк заснував і очолив фармкомпанію Amarox та вивів на ринок низку противірусних препаратів, що широко застосовувалися медичними закладами України для лікування COVID-19. В інтерв'ю обговорюємо з експертом, з чого складається репутація дженериків, чим сучасні препарати відрізняються від ліків попереднього покоління, і з'ясували, за якими трендами стоїть майбутнє фармацевтики.
Санджай, для початку давайте уточнимо поняття: що таке дженерик?
– У рамках нашої теми - це лікарський засіб, що містить ті самі хімічні речовини, що й оригінальна патентована молекула. Він виходить на ринок тільки після того, як закінчиться термін дії патенту на вихідний фармацевтичний препарат. Закінчилася дія патенту - виробляти і продавати молекулу препарату можуть усі гравці ринку, але під іншим брендом.
Ви запустили на ринок два препарати проти коронавірусу, за що отримали подяку головного вірусолога України. Як вам вдалося випустити препарати в гострий період пандемії, коли кардинально змінилося багато бізнес-процесів?
– По-перше, ми допомагали суспільству і владі розв'язати найактуальнішу на той момент проблему, по-друге, я, як керівник підприємства, взяв на себе розробку та реалізацію маркетингової стратегії і гарантував широку доступність препаратів у лікарнях і медичних установах по всій Україні. Наші препарати успішно пройшли всі перевірки на відповідність стандартам з боку держави, і своїм виходом в обіг підтримали систему охорони здоров'я України в гострий період пандемії. У партнерстві з Міністерством охорони здоров'я ми забезпечили постачання антиретровірусних препаратів через ВООЗ.
Ви присвятили низку наукових праць сучасним продуктам фарміндустрії. У чому особливість конкретно цих препаратів?
– Я переконаний у принциповій важливості наукового підходу до всіх процесів у фармакології та займаюся дослідженням актуальних продуктів. Випущені моєю компанією на ринок препарати - це противірусні ліки. В одному діюча речовина – ремдасавір, в іншому – осельтамівір. Вони зупиняють розвиток і поширення вірусу, що викликає COVID-19, в організмі. Вони використовуються для лікування COVID-19 на ранніх стадіях і допомагають запобігти більш серйозним наслідкам, вибір препарату для конкретного пацієнта залишається за лікарем. Якщо згадати «ковідні рекорди» в Україні – наприклад, 3 лютого 2022 року кількість виявлених хворих на добу перевищила 43 тисячі осіб, а загальний рахунок хворих ішов на мільйони, – то я з упевненістю можу сказати, що наші медикаменти допомогли сотням тисяч українців уникнути серйозних наслідків для організму.
Чому до дженериків досі упереджене ставлення, хоча їхню ефективність уже довела навіть пандемія?
– Я думаю, що ця тенденція себе зживає. За рахунок нижчих витрат на дослідження і розробку виробники дженериків можуть швидше і з меншими інвестиціями вивести препарат на ринок. Однак для виведення їх на ринок потрібні суворі регуляторні перевірки, щоб гарантувати їхню безпеку, якість та ефективність. Тому споживачі можуть бути впевнені в тому, що дженерики відповідають усім прийнятим стандартам. Вони зазвичай мають такий самий активний інгредієнт, дозування, форму випуску та спосіб застосування, як і оригінальні препарати, тобто при дотриманні всіх рекомендацій щодо застосування дають аналогічний терапевтичний ефект. При цьому дженерики мають нижчу вартість порівняно з оригінальними брендовими препаратами. Це забезпечує доступність лікарських засобів для широкого кола пацієнтів.
Ви керували фарм-гігантом Amarox в екстраординарних умовах пандемії та зуміли не тільки зберегти бізнес, а й значною мірою його розвинути. Що вам як управлінцю допомагає бути успішним?
– Насамперед мої понад 25 років релевантного досвіду роботи, уміння знаходити вихід із будь-якої ситуації, а також, смію сказати, талант перемовника. У бізнесі, де необхідно шукати компроміси, це важлива якість, і добре, що її можна натренувати. Як шторм перевіряє на міцність корабель, так і економічна криза виявляє стійкість бізнесу. Я пишаюся нашими результатами: ми забезпечили громадян України необхідними та ефективними ліками, утримали колектив на високому соціальному та професійному рівні та наростили прибуток компанії.
Відомо, що ви підтримуєте Mission ASHRA – благодійний фонд в Індії, що допомагає психічно хворим бездомним жінкам. З чим пов'язаний такий діяльний прояв соціальної відповідальності?
– Я, як представник фарміндустрії і як управлінець з великим досвідом, спостерігав найрізноманітніші ситуації в різних соціальних групах, у різних країнах світу, і я знаю ціну людському життю, уявляю цінність можливостей, які фармакологічне співтовариство могло б надати людям. І якщо я можу допомогти комусь здобути освіту або отримати доступ до якісних медичних послуг, іншими словами – підняти рівень життя, я вважатиму своє власне життя більш усвідомленим і таким, що відбулося. Моя професійна кваліфікація дає мені змогу отримувати гідний дохід, можу сказати, що він вищий за середній по ринку, і я вважаю за необхідне для себе вкладати мої кошти в добрі справи.
На ваш погляд, у чому майбутнє фармацевтики? Ваш експертний погляд особливо цікавить, бо ви присвятили дослідженню цієї теми окрему наукову статтю, опубліковану в одному з провідних наукових видань України, журналі «ScienceRise: Фармацевтична наука».
– Майбутнє – за інноваціями, які необхідно активніше впроваджувати в галузь. Інструменти для цього є – це і патентний ландшафт інструментів, і оптимізація бізнес-процесів, і вдосконалення управлінської структури. Фармацевтичні компанії звертатимуть дедалі серйознішу увагу на екологічність своєї діяльності, впроваджуючи більш стійкі методи виробництва, зменшуючи відходи та викиди, а також досліджуючи можливості розробки екологічно чистих лікарських препаратів. Наприклад, у мене в планах розробити і запропонувати людям, які захоплюються східною медициною, філософією, йогою, лінійку біологічно-активних добавок. Сьогодні людина хоче бути здоровою сама і жити у здоровому середовищі.
Матеріали новинного характеру не можуть вважатися призначенням лікаря і прирівнюватися до них. Перед прийняттям рішення обов'язково проконсультуйтеся з лікарем і зверніться до фахівця.