Куріння, паріння або смоктання: нікотинова епідемія серед дітей
Куріння, паріння або смоктання: нікотинова епідемія серед дітей

Куріння, паріння або смоктання: нікотинова епідемія серед дітей

Куріння, паріння або смоктання: нікотинова епідемія серед дітей - Фото 1

Коли я виступаю в школі перед дітьми про шкоду тютюну, діти молодшого підліткового віку зазвичай співчутливо слухають і хтось у якийсь момент не витримує та наївно запитує – а чому ж тоді продають сигарети, якщо вони такі шкідливі? На жаль, у 14-16 років такі питання діти вже не ставлять – вони починають активно з цим експериментувати.

Так, за даними останнього Глобального опитування молоді щодо вживання тютюну (GYTS, 2023), серед 13-15 річних підлітків в Україні вживання тютюнових виробів зросло на 18% у порівнянні з попередньою хвилею опитування та сягнуло 18%, пробували коли-небудь тютюнові продукти 42%. Електронні сигарети ще популярніші – 20% їх вживають, а 46% будь-коли пробували. Також з’явилися новітні тютюнові вироби для електричного нагрівання (ТВЕН), їх споживають 7%, водночас у попередній хвилі опитування вживання таких виробів серед дітей та дорослих становило - 0. Ще одна нова нікотинова загроза, якої ще не було, – це нікотинові снюси (подушечки) для орального споживання. Їх вживають 3% споживачів, а 7% дітей коли-небудь вже їх пробували. Чому це загрозливі показники поширеності серед дітей?! Давайте розбиратися.

Діти – основні споживачі електронних сигарет

Серед молоді 18-29 років споживання тютюнових та нікотинових виробів становить вже 45% (51% серед чоловіків та 38% серед жінок). ТВЕНи споживають 6% серед усіх дорослих, а е-сигарети 5%. Тобто серед дітей в 4 рази більше споживачів е-сигарет, ніж серед дорослих, також частка дітей, які споживають ТВЕН вища, ніж серед дорослого населення.

Тобто дорослі ще традиційно найбільше вживають звичайні сигарети (73% серед усіх тютюнових і нікотинових виробів). А переважна більшість дітей-споживачів тютюну та нікотину вживають е-сигарети та активно опановують вживання тютюнових виробів для нагрівання. При всьому тому 47% дітей, які курять, купували сигарети попри свій юний вік. Ми вже не кажемо про доступність покупок цих всіх виробів та пристроїв через Інтернет! Нещодавно активісти проводили експеримент, під час якого 14-річній дівчині 10 з 10 залучених магазинів доставили тютюнові та нікотинові вироби.

Еволюція куріння, або точніше, зростання споживання нікотину з віком дуже показова! Діти починають пробувати різні види тютюну та нікотину, ті що зручні, ті що непомітні для батьків. До речі, нікотинові подушечки теж все більш популярні серед підлітків 13-15 років – це 3% споживачів, а 7% дітей коли-небудь вже їх пробували. А це взагалі тотальний синтетичний нікотин у великих дозах. Виробники декларують вміст нікотину від 4 до 20 мг та більше в одному! снюсі, що у 20 разів може перевищувати рівень нікотину порівняно з сигаретою. Дітей приваблює яскравість пачок, пристроїв, упаковок – вони ж стилізовані під коробки від модних марок смартфонів, під самі смартфони або під акумулятори. Одноразові е-сигарети стилізовані навіть під флешки. Колір, прозорість пристроїв, навіть структура матеріалу – все зроблено для привабливості та зручності використання! Діти набагато легше можуть приховати своє куріння/паріння, навіть інгаляціями це називають, а насправді – це вдихання токсичного аерозолю, в якому б вигляді воно не було та якими ароматами не пахло.

Множинне споживання тютюнових та нікотинових виробів – нова загроза для здоровʼя дітей та молоді

Розмаїття та промоція нових видів тютюну та нікотину призвели до множинного споживання тютюнових та нікотинових виробів серед їхніх споживачів. Так 21% дорослих курців споживає два та більше видів виробів,  серед молодих споживачів 18-29 років множинне споживання вже становить 45%. Найпоширеніша комбінація сигарет з ТВЕНами – використовують 15% курців. Тепер не рідкість, що курець на вулиці закурює сигарети чи ТВЕН, біля громадського місця чи біля під’їзду затягується «електронкою», а на робочому місці може покласти за щоку нікотинову подушечку – нікотин завжди поруч!

Тютюнова індустрія навмисно створює таке розмаїття продуктів, щоб уникати регулювання, залучати дітей та вводити в оману щодо “меншої шкоди”. За їхньою логікою, головне, щоб якомога раніше щось починали вживати, а згодом все одно розвинеться залежність і людина буде все життя купляти нікотинові вироби. Нікотинова залежність визнана розладом психіки та поведінки: "Розлади, викликані вживанням нікотину" (код 6С4а) у Міжнародному класифікатору хвороб (МКХ-11) ВООЗ.

І чим всі ці експерименти закінчуються у дорослих курців? Численними хворобами, серед яких особливо загрозливими є інсульти, інфаркти, рак легень, та в кінцевому рахунку передчасною смертністю 100 тисяч українців щороку. Це в умовах глибокої демографічної кризи!

Ефективні методи захисту дітей від залучення до вживання нікотину

Куріння – це не вибір, а свідома маніпуляція дитячою психікою з боку тютюнових корпорацій. Перше їхнє завдання – нормалізувати продаж тютюну та нікотину. Цьому сприяють викладки сигарет, пристроїв для вживання та стіків у місцях продажу. Діти бачать поряд з цією продукцією шоколадки, солодкі напої, жувальні гумки, цукерки. І це нормалізує тютюнові та нікотинові вироби.

Просте рішення вже використовують багато країн – заборону викладки тютюнової та нікотинової продукції, заборону продажу одноразових е-сигарет, посилення контролю над тютюновими виробами для нагрівання, підвищення акцизів на тютюнові та нікотинові вироби

Саме на посилення антитютюнового законодавства спрямований законопроєкт №12091 — це рішення, який треба ухвалити вже сьогодні!

Що передбачає цей законопроєкт? Регулювання тютюнових виробів для нагрівання на рівні з сигаретами:

  • заборону ароматизованих тютюнових стіків, які приваблюють молодь та сприяють початку куріння;
  • впровадження комбінованих медичних попереджень на їхніх упаковках: текст та графічне зображення на 65% площі;
  • заборону видимого розміщення тютюнових та нікотинових виробів у місцях торгівлі;
  • скасування рекламних преференцій для пристроїв для нагрівання та е-сигарет.

Світова практика громадського здоров’я довела, що найбільш дешева та дієва профілактика передчасної смертності – це саме посилення антитютюнового законодавства.

 

Читайте також
В Україні стартував проєкт про боротьбу з раком в умовах війни «ОнкоПросвіта»
«Представник пацієнта». Рух «Чесно» та НСЗУ презентували спільний проєкт
Громадська організація «Et cetera» розробила гру, яка допоможе підліткам протистояти насильству
Як комунікувати про неінфекційні хвороби, щоб рятувати життя людей — створено медіагайд для журналістів
Як попередити думки про самогубство у підлітків
Команда «Детектора медіа» не лише бореться за якість української журналістики, але й розповідає про суспільно важливі процеси в Україні. Наші журналісти пишуть про досягнення та проблеми громадського сектору й показують, як активісти впливають на реформи.

Запрошуємо вас долучитися до Спільноти «Детектора медіа». Та разом працювати над тим, щоб ініціативи, які захищають демократичні цінності, ставали більш видимими.
Долучитись
Теги по теме
Здоровье
Источник материала
loader
loader