/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F45%2F96bbd707caa522a429b2c3d2de6e252b.jpg)
Клопи, пил та брудна білизна: відпочинок родин загиблих героїв в Карпатах перетворився на треш. В КМДА кажуть - все в порядку
Чиновники не побачили проблем в роботі санаторію
Другий рік поспіль від родин загиблих героїв, яких Київська міська державна адміністрація направляє на відпочинок до санаторію "Карпати", надходять скарги на умови проживання, харчування та незручності через одночасний відпочинок з дитячими колективами. Цього року чиновники навіть навідались до закладу та констатували, що… все гаразд. На фото, наданих як докази, дійсно й обіди виглядають апетитно, й номери чисті й охайні, й басейн та територія – безпечно. На відміну від тих кадрів та відео, які зробили кияни-відпочивальники в тому ж самому закладі. Така собі паралельна реальність.
"Телеграф" вислухав розповідь тих, хто користувався послугами санаторію, та вивчив інформацію, надану чиновниками.
Труси на даху, слизькі сходи і пісок у ліжку
Кілька років поспіль КМДА організовує відпочинок мешканців столиці пільгових категорій в різних курортно-оздоровчих закладах. Відпочинок в них фінансується з місцевого бюджету за кількома напрямками. Один – це програма "Молодь та спорт столиці" – передбачає відпочинок дітей з інвалідністю, що є спортсменами центру "Інваспорт". А також дітей, родини яких перебувають в складних життєвих обставинах, сиріт тощо. І за ще однією програмою — "Підтримка киян – Захисників та Захисниць України" на відпочинок до санаторіїв їдуть діти у супроводі дорослих, зазвичай це мами, бо батьки – військовослужбовці, підрозділи яких дислокуються на території столиці. Є серед них і родини загиблих воїнів, як під час АТО, так й повномасштабної війни, а також бійців, що перебувають у полоні чи вважаються зниклими безвісти.
Приймали відпочивальників цього року Львівщина – санаторій "Конвалія" та оздоровчо-профілактичний комплекс "Планета здоров’я", Київщина – санаторій-профілакторій "Діброва", та Закарпаття – клінічний санаторій "Карпати" ПрАТ "Укрпрофоздоровниця". І саме на послуги останнього мали нарікання кияни. Наприклад, Ганна, що відпочивала тут у липні разом з дитиною, описує місткими словами "совдепія" і жах.
- Перше: було вказано, що перевезення до території санаторію з вокзалу безкоштовне. Але на місці з нас взяли 100 гривень, бо ми приїхали на день пізніше – просто не могли взяти квитки на потяг на потрібний день, – говорить Ганна. – Друге – це стан номера, в який нас заселили, ним я була шокована. Все старе, брудне, пил на полицях в шафі та за холодильником, плями на килимі, сантехніка з нальотом і брудом. Унітаз хитався, насадка на душі розвалювалась, і один раз в голову мені прилетіла, коли купалась. На рівні балкону у нас був дах прибудови й на ньому – недопалки, сміття, апельсинові шкурки, навіть труси! А вже ввечері, коли розстелили ліжко, побачила, що білизну не змінили, вона була брудна, в плямах, у піску, подушки були в жахливому стані. За кілька днів взагалі знайшлись клопи!
Ганна додає, що "покращень" умов проживання, як-то нової постільної білизни, прибирання чи мінімальних ремонтних робіт, потрібно було добиватися. При цьому знаходились і запчастини, і чисті простирадла та рушники. Ще один пункт претензій родин – це сторонні запахи в їдальні, старий посуд зі сколами та плямами. Підбір страв та якість приготування викликали не менший подив.
- Минулого року ми витримали тільки два дні, а решту часу ходили до кафе, що є на території. Цього року харчування – так само катастрофа. На десятий день від нього почалася печія, якої в мене в принципі в житті не було, – говорить киянка Світлана. – Моя 4-річна дитина після двох днів взагалі відмовлялась йти їсти. Це й не дивно, бо на сніданки, наприклад, завжди були смажені котлети й, знаєте, такі… хлібні з запахом м'яса. Ще макарони, ячна або пшенична каша на вибір. Я підійшла до працівниць їдальні з проханням замінити їх на інші страви, які більше підходять для дітей. Мене з цим відправили до керівника харчоблока і після цього почали давати млинці, сирники.
Негативні відгуки від відпочивальників отримав і стан переодягалень, душових та басейну. На відео, якими вони ділились в мережі, зокрема, акцентована увага на слизьку плитку та наявність грибка та іржі на стінах. Також співрозмовники "Телеграфу" відзначали ймовірно завищену концентрацію хлору у воді, при купанні був відчутний характерний запах. Після водних процедур на шкірі у дітей виникали подразнення, в дорослих "тріскались" руки та чорніли срібні прикраси.
Були претензії й до того, що мам з дітьми селили "вперемішку" з дітьми, що відпочивали самі "у таборі". Тож замість тиші й спокою родини потерпали від гучних розваг підлітків та не завжди чемної поведінки.
- Під вікнами нашого номера постійно відбувались якісь заходи в день, через це моя п'ятирічна дитина не могла поспати в обід, – говорить Ганна. – Ввечері так само музика і гомін, бо дискотека. Постійні крики, матюки, на майданчику, який аж один, діти з таборів могли вигнати чи чіплятися до дітей захисників. Вожаті не могли жодним чином повпливати на ситуацію.
- Табори, дійсно, просто трешняк, сотні дітей, вони в буквальному сенсі ходять "по головах", не керовані абсолютно, – додає власних вражень Світлана. – Спочатку були розмови з вожатими, які не дають ладу своїм підопічним, потім з керівником, директором санаторію. Просили нас переселити, бо такі родини як наша були просто в корпусі "розтикані" між номерами, де жили ці діти. Отримали відповідь, що вільних немає. Я так розумію, що цей перший корпус, виділений для соціальних путівок. Є два корпуси – вони стоять трохи далі, там тихо. Не знаю, чи не заслужили наші діти в них жити, або які причини такого рішення.
Варто зазначити, що на сторінці "Київ Мілітарі Хаб" з рекламою відпочинку дітей захисників, є інші критичні дописи щодо відпочинку в санаторії "Карпати" та інших закладах.
Натомість є і схвальні відгуки з відзначенням збалансованого харчування, комфортних умов проживання, кваліфікованого персоналу тощо. При цьому, можливо, йдеться про платні путівки та проживання в інших корпусах, а не ті, де селять киян за путівками від КМДА.
На все є сертифікати й все задовільної якості
Після розголосу навколо ситуації з відпочинком для родин полеглих військових у соціальних мережах та їхнього звернення до КМДА, в санаторій "Карпати" навідалась комісія. Копію акта обстеження у відповідь на запит отримав від Департаменту ветеранської та соціальної політики й "Телеграф". На кількох сторінках, серед інших наведені загальновідомі факти, на кшталт того, де розташований заклад, яку площу займає і якою інфраструктурою володіє. Також, в документі констатовано: "заклад забезпечує безоплатну доставку автотранспортом, прибулих до оздоровниці з найближчих залізничних та автовокзалів". Але чи мають місце виключення, коли водій бере гроші з відпочивальників, не вказано.
Наступний пункт – послуги проживання. В акті зазначено, що вони сертифіковані й фактичний стан умов проживання "задовільний". Нібито всі номери у трьох корпусах забезпечені стандартним набором меблів, побутової техніки та посуду. Всюди – чисто, охайно, в тому числі в санвузлах, сторонні запахи відсутні, вчасно проводиться заміна постільної білизни, перед кожним заїздом – дезінфекція приміщень, обладнання, матраців, ковдр тощо.
Як доказ надані скани фото двох номерів, які, дійсно, виглядають достойно. Чи це ті самі номери, де мешкали родини військовослужбовців, невідомо. До того ж зрозуміло, що навіть їх можна було показово причепурити та продемонструвати комісії.
Та сама історія з харчуванням. В акті підкреслено проведення щоденного поточного контролю, що нібито кухарі дотримаються всіх норм, а меню "збалансоване, різноманітне, включає м'ясні, овочеві, молочні страви, сезонні фрукти та напої". І знову таки скан фото з гарно сервірованими столами й стравами на деко, схожими на запечене і посипане сиром м'ясо. На це кияни, що відпочивали в "Карпатах" зазначають: нічого подібного їм в їдальні не пропонували, а порції в реальності були значно меншими. Страви з сиру, на кшталт запіканок, готували тільки двічі й тільки після скарг на одноманітність сніданків та недоречність смажених котлет о цій порі доби.
Щодо стану басейну, то й тут комісія ніби переконалась, що він утримується в належному стані. На наданому КМДА фото, дійсно, вздовж бортика з'явились нові доріжки й у більшій кількості. Напевно, після скарг на слизьку підлогу. Та за якістю фото не можна зрозуміти, чи відбулись інші зміни у приміщенні, зокрема, чи зникли сліди іржі та плісняви.
Також комісія констатувала, що в санаторії достатньо можливостей для дозвілля, а саме є бібліотека, фітнес-клуб, кінозал, контактний зоопарк, ігрові майданчики та спортивні зони. Пропонується пішохідна екскурсія територією з відвідуванням Палацу Шенборнів. "Програма дозвілля насичена, але не заважає мешканцям відпочивати. Всі заходи проводяться з урахуванням вікових особливостей дітей та потреб сімей", – констатували посадовці.
На противагу цьому киянки — дружини загиблих військових відзначали, що їхнім дітям не пропонували жодних майстер-класів чи інших організованих заходів. А на всю територію є один дитячий майданчик та футбольне поле, що займають більшу частину дня організовані колективи.
Отже, наразі, виглядає так, що у посадовців КМДА немає зауважень до послуг, що надає санаторій "Карпати" родинам військовослужбовців. Жодних порушень у питаннях організації відпочинку для дітей не виявив й Департаменту молоді та спорту, що відповідає за надання путівок до таборів. У відповіді на запит нашого видання в цьому підрозділі адміністрації повідомили, що такі висновки зробили у грудні 2024 року під час перевірки. Дивний вибір часу, адже основна маса киян пільговиків відпочивала тут влітку.
Варто зазначити, що міському бюджету організація відпочинку "влітає в копієчку". Наприклад, 2500 путівок для дітей за програмою "Молодь та спорт столиці" коштували 62,8 млн гривень. А путівки для родин захисників – ще 31 млн гривень (1230 путівок) і для інших пільгових категорій – ще 15,5 млн гривень (632 путівки). При цьому на вибір закладу, який отримує кошти минулорічний скандал з якістю послуг в "Карпатах" не вплинув. Санаторій знову виграв тендер і знову нарвався на критику. Попри це, під час візиту посадовців, відповідальних за організацію відпочинку та надання путівок, фіксувалась "відповідність стандартам". І суттєвих недоліків виявлено не було, принаймні вони не відображені в акті перевірки.
Така розбіжність між звітами за результатами перевірок і реальними відгуками відпочивальників свідчить про формальний характер контролю. Очевидно, що підхід до перевірок умов, які пропонує санаторій киянам пільгових категорій, варто було б переглянути. Наприклад, проводити його перед початком сезону, застосувати формат "таємний покупець", тобто коли з інспекцією приїжджає не комісія, а звичайний відпочиваючий, що на собі відчуває всі "принади" відпочинку тощо. Адже наразі явно страждає якість санаторно-курортних послуг, що надаються мешканцям столиці за бюджетні кошти, а ефективність їх витрачання викликає сумніви.
Як повідомляв "Телеграф", не тільки профспілкові санаторії потрапляють у скандали — цього літа масово отруїлись діти, що відпочивали в приватному оздоровчому закладі на Львівщині.
