Чому зриваються закупівлі одягу для Сил оборони
Чому зриваються закупівлі одягу для Сил оборони

Чому зриваються закупівлі одягу для Сил оборони

Фабрики по пошиву одягу для військових, навіть ті, які нині у простої без замовлень, не хочуть підписувати контракти з Державним оператором тилу за цінами нижче собівартості. Getty Images/Sean Gallup

Державний оператор тилу — агенція, яка проводить незбройні закупівлі для армії ,— уже кілька місяців не може придбати одяг військовим. У квітні через неявку виробників скасували 27 тендерів: підприємства не влаштувала запропонована ДОТом ціна. У травні очікувану вартість підняли й оголосили новий тендер. Проте жоден виробник одягу знову не взяв у ньому участі. Те ж відбулось і в червні. Як результат, уже кілька місяців ДОТ не може придбати, зокрема, сорочки-поло, маскувальні костюмиспідню білизну та зимові куртки.

Суспільне зʼясовувало, як скасовані торги можуть вплинути на постачання одягу війську й чи зможуть бійці купувати його самостійно за державний кошт.

У квітні Державний оператор тилу вийшов на торги Prozorro. Тоді Сили логістики — окремий рід сил ЗСУ, що відповідає за забезпечення і зберігання озброєння та речей, — заявили про додаткову потребу в одязі для військових.

Тобто ці закупівлі часткові: основну частину одягу ДОТ законтрактував раніше. Як пояснила Суспільному директорка програми речового майна оператора Вікторія Виноградова, у Сил логістики не було ресурсу закупити всю необхідну партію одразу, тому пізніше вони сформували додаткову заявку.

Ці закупівлі стосуються потреб військових у 3-4 кварталі. Мова про 18 видів одягу — зокрема, сорочки-поло, кашкети, панами, штани, рукавиці та спальні мішки.

Торги не відбулися з єдиної причини: жоден виробник одягу на них не подався. “Терміни поставки, занижена очікувана вартість, відповідальність виключно на постачальнику роблять участь економічно необґрунтованою”, — пояснила Суспільному директорка компанії “Ніка-Текст Плюс” Богдана Сидоренко. Також у себе на фейсбук-сторінці власник компанії “Текстиль-контакт” Олександр Соколовський причиною ігнорування компанією торгів назвав низьку ціну, яку встановив ДОТ.

“А що вас здивувало, якщо в цих торгах ви чомусь поставили очікувану вартість на 13-27% нижче, ніж минулого року (в якому і так ми працювали на межі рентабельності)? — звернувся він у дописі до оператора. — Тому, попри те, що багато фабрик зараз без роботи, ніхто з реальних виробничників не буде підписувати контракти з цінами нижче собівартості”.

Якщо порівняти ціни торішніх контрактів Державного оператора тилу й запропоновані у квітні — вони дійсно зменшились. Так, зимові штани 2024 році коштували 2188 грн, цьогоріч ДОТ хотів їх закупити по 1724 грн. Так само з маскувальними костюмамифуфайками та сорочками-поло.

Вікторія Виноградова пояснює позицію ДОТ: знизити ціну вирішили, проаналізувавши контракти учасників торішнього тендеру з іншими державними замовниками. Виявилось, що виробники одягу тоді продавали той же товар дешевше, ніж ДОТу — іноді більш ніж удвічі.

Суспільне намагалось поспілкуватись про це з профільними компаніями — зокрема, “Текстиль-контакт”, “Роза” і “Астра люкс”. Відповіли лише у вже згаданій “Ніка-Текст Плюс”: ця компанія дешевших контрактів не укладала. Попри це, варто врахувати, що порівняно з минулим роком через девальвацію гривні, інфляцію та здорожчання логістики на 10-15% зросла собівартість виробництва. Відповідно, ціни 2024 року, від яких відштовхувались у ДОТ, вже не є реалістичними, вважає Сидоренко.

Здорожчує товар і сама співпраця з Держоператором тилу. Зокрема, ДОТ має вищі вимоги до пакування товару, а ще зобовʼязує виробників проводити щонайменше пʼять лабораторних випробувань на кожну партію товару. “Ціни на них із січня-лютого цього року зросли на 30%”, — каже Сидоренко.

Щоправда, виникає питання щодо можливого узгодження дій виробників. Після квітневих тендерів ДОТ відкрив нові — з цінами або на рівні 2024 року, або вищими. Однак виробники ігнорують і їх.

За словами заступниці Голови громадської Антикорупційної ради при Міноборони Тетяни Ніколаєнко, конфлікт між виробниками та агенцією давній, проте вперше заблокував закупівлі. “ДОТу й Міністерству оборони варто провести ширші зустрічі з виробниками, послухати їх і все-таки знайти якийсь консенсус”, — каже Ніколаєнко.

Це зараз і відбувається, каже Суспільному Вікторія Виноградова. Зараз у ДОТ розглядають дві зміни, які можуть покращити ситуацію. Перша — запровадити фіксований відсоток прибутку компаній. Схожа схема нині працює щодо виробників озброєння, зокрема БПЛА. Вони можуть закладати в контракти до 25% прибутку. Друга — впроваджувати реімбурсацію, тобто повернення державою коштів військовим за купівлю одягу. “Скоро буде опитування в “Армії+” для наших військових, щоб зрозуміти, які позиції для них були б цікаві”, — каже Виноградова.

Швачка на фабриці компанії "Укрвійськторг", що спеціалізується на військовому одязі, Львів, 21 лютого 2023 року
Через те, що жоден виробник одягу для військових не взяв участі у тендері, ДОТ уже кілька місяців не може придбати, зокрема, сорочки-поло, маскувальні костюми, спідню білизну та зимові куртки. Суспільне Новини/Sean Gallup

Проте в Антикорупційній раді при Міноборони та громадській організації StateWatch зазначили, що реімбурсацію варто робити точковою — інакше під загрозою опиняться закупівлі як такі. Компенсувати військовим можна, зокрема, витрати на засоби гігієни, певний жіночий одяг чи окремі предмети уніформи.

Є проблема і з фіксованим прибутком. За словами Сидоренко, це “майже неможливо або приречено на нерівність” — адже в різних виробників різна собівартість товару. “Якщо буде єдина прибуткова надбавка, виграє той, у кого найнижчі витрати, а решта просто вийдуть з ринку”, — каже підприємиця.

Оптимальний вихід із ситуації Сидоренко бачить у відмові ДОТ від орієнтації на мінімальні ціни минулих аукціонів — натомість відштовхуватись варто від середньої ціни комерційних пропозицій усіх підприємств.

У суперечці з ДОТ на поступки мали б піти й виробники, вважає аналітикиня StateWatch Катерина Мітєва. Для них держоператор — найбільший замовник із найбільшими бюджетами. Та й, зрештою, одяг для військових вважати суто комерційною справою неетично.

“Попри всі бізнес-процеси постачальники мають розуміти, що в країні йде війна. І робити свій внесок з усвідомленням, що зараз потрібно перемогти ворога. А далі вже думати про маржу і все інше”, — каже Мітєва.

Автор: Андрій Стасюк

Джерело: Суспільне

Tweet
Джерело матеріала
loader
loader