Не лише на уроці: у школах перевіряють, чи спілкуються діти українською
Не лише на уроці: у школах перевіряють, чи спілкуються діти українською

Не лише на уроці: у школах перевіряють, чи спілкуються діти українською

В Україні стартував третій етап моніторингового дослідження щодо забезпечення функціонування державної мови в закладах загальної середньої освіти. Ініціатива, започаткована Уповноваженим із захисту державної мови спільно з Державною службою якості освіти, покликана виявити реальний стан використання української мови у шкільному середовищі.

Як зазначив мовний омбудсмен Тарас Кремінь, основна мета дослідження — не покарання, а аналіз актуальних тенденцій мовного середовища у школах. Йдеться про вивчення мовних практик не лише в межах уроків, а й поза ними: на перервах, гуртках, у бібліотеках, спортивних залах, навіть у бомбосховищах. Тобто українська має бути не формальністю, а живою частиною кожного елементу шкільного життя.

Школярі на уроці

Особливу увагу приділять рівню мотивації учнів і педагогів до вдосконалення знань української мови. У межах дослідження планують також оцінити доступність і якість методичних та цифрових ресурсів, які використовуються у навчальному процесі.

Кремінь підкреслив: українська мова — це не лише державна вимога, а й потужний інструмент єдності, безпеки й розвитку. Він нагадав про обов'язковість дотримання 21-ї статті Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної", яка визначає, що освіта має відбуватися державною мовою.

“Освітній процес — це не лише уроки. Це все, що відбувається у стінах школи. Українська має лунати повсюдно. Саме підвищення якості викладання, мовного середовища та створення умов для мовного розвитку — найкраща інвестиція в майбутнє країни,” — наголосив Уповноважений.

Старшокласники на уроці / фото: inPoland

Омбудсмен закликав усіх учасників освітнього процесу — педагогів, учнів, батьків і адміністрації — до активної участі у формуванні справді україномовного освітнього простору. Адже мовне питання — це не лише про лінгвістику, а й про самоідентичність, культуру та стійкість держави в умовах війни.

Третій етап дослідження — черговий крок до формування цілісної мовної політики в освіті. Його результати стануть основою для майбутніх рішень і стратегій у сфері мовної освіти.

Нагадаємо,школа в одній будівлі — пережиток радянщини: у Кабміні готують велику реформу

Раніше ми розповідали, що у 10 клас пустять не всіх: МОН готує школярам чергове випробування

Джерело матеріала