Дешевий вбивця дронів: що відомо про ракету Freedom Eagle-1
Дешевий вбивця дронів: що відомо про ракету Freedom Eagle-1

Дешевий вбивця дронів: що відомо про ракету Freedom Eagle-1

Враховуючи досвід війни з масовим використанням БПЛА, Центр розвитку бойових можливостей армії США (CCDC AvMC) Авіаційний і ракетний технологічний консорціум (AMTC) обрав компанію BlueHalo як одного з двох постачальників для просування розробки ракети Next-Generation Counter-Uncrewed Air System (C-UAS) Missile (NGCM).

У завданні було визначено, що треба отримати просту та недорогу зенітну ракету для боротьби саме з безпілотними літальними апаратами.

Поточний рівень розвитку безпілотної авіації вимагає створення спеціалізованих систем ППО для боротьби з новими загрозами. У зв’язку з цим у 2023-24 pp. Пентагон запустив програму Next-Generation C-UAS Missile (Ракета нового покоління для боротьби з БПЛА) або NGCM.

У межах цієї програми планується створити і, можливо, використати новий зенітний ракетний комплекс, здатний боротися з БПЛА різних класів. До складу ЗРК (зенітно-ракетний комплекс. — Авт.) має увійти нова ракета, що поєднує високі технічні характеристики та мінімально можливу вартість.

На початку 2024 року Центр розвитку бойових можливостей армії США (CCDC AvMC) прийняв та розглянув заявки від компаній, які бажають брати участь у програмі. До конкурсної частини NGCM допустили лише дві компанії, і в червні їм було видано контракти на продовження робіт. Однією з цих компаній стала BlueHalo LLC із Арлінгтона, штат Вірджинія.

Компанія BlueHalo представила на конкурс NGCM проєкт із робочою назвою Freedom Eagle-1 (Орел свободи-1). На той момент йшлося про попередні розробки проєкту. Отримавши державне замовлення, компанія розпочала повноцінне проєктування.

Протягом літа 2024 р. BlueHalo завершила розробку компонентів майбутньої ракети та розпочала їх випробування. На початку вересня 2024 року розробники провели тести кількох досвідчених твердопаливних двигунів та інших ключових вузлів.

У грудні минулого року компанія прозвітувала про проведені випробування оригінальної бойової частини (БЧ). Боєзаряд продемонстрував свою потужність, осколкову та пробивну дію тощо. БЧ підтвердила розрахункові характеристики та може використовуватися на реальній ракеті.

Наголошувалося, що від старту повноцінної розробки до випробувань перших виробів минуло лише 107 днів.

Нещодавно BlueHalo LLC завершила необхідні приготування та 16 січня 2025 р. на полігоні Юма у штаті Арізона почались перші льотні випробування нової ракети. Для цього заходу підготували три дослідні зразки FE-1 з імітатором бойової частини.

Для запуску використовували нескладне встановлення на базі автомобільного причепа.

У рамках першого етапу випробувань провели три пуски ракет-прототипів. Ці тести були спрямовані на перевірку роботи двигунів та основних бортових систем.

Повітряні цілі не використовувалися, і політ проходив за закладеною програмою. Всі три вироби відпрацювали штатно, продемонструвавши свою здатність злітати із землі та здійснювати керований політ. Вироби Freedom Eagle-1 підтвердили частину розрахункових характеристик і найближчим часом випробування будуть продовжені.

Цікаво, що перші тестові пуски FE-1 відбулися ще в січні, але повідомили про них лише тепер, два місяці по тому. Чому це сталося, невідомо. Можливо, у Пентагоні чи компанії-розробнику вирішили тимчасово приховати свої успіхи в галузі боротьби з БПЛА.

Зараз компанія BlueHalo аналізує результати січневих випробувань та продовжує доопрацьовувати проєкт. Найближчим часом вона має виготовити нову партію ракет. Наступний етап випробувань заплановано на третій квартал цього року. Цього разу очікуються повноцінні пуски ЗКР (зенітних керованих ракет. —Авт.) з повітряними мішенями.

Якщо проєкт Freedom Eagle-1 і надалі просуватиметься з такою ж швидкістю, Пентагон має підстави для оптимізму. Цілком можливо, що вже до кінця 2026 р. вдасться завершити всі випробування Freedom Eagle-1 і підготувати новий ЗРК до прийняття на озброєння.

Завдяки цьому протягом кількох наступних років в армії США з’явиться достатньо нових комплексів для боротьби з БПЛА.

Цікаво те, що проєкт Freedom Eagle-1 передбачає створення саме зенітної керованої ракети та пускових установок для неї. Про повноцінний ЗРК з усіма засобами для самостійної бойової роботи не йдеться. Мається на увазі, що ракета FE-1 входитиме до існуючих контурів ППО і працюватиме за даними від сторонніх РЛС.

Конструктивно виріб FE-1 є типовою сучасною ЗКР. При цьому, як стверджується, у ракеті використано різні рішення та ідеї, спрямовані на підвищення ефективності для боротьбі з невеликими та складними цілями.

Ракета виконана в циліндричному корпусі. На корпусі встановлені Х-подібні крила малого розмаху та подовження, а в хвостовій частині розташовані Х-подібні керма. Внутрішнє компонування, ймовірно, є традиційним для подібної зброї. Головний відсік вміщує системи управління, за ним розташовується бойова частина, а в хвостовій частині встановлений твердопаливний двигун.

Габарити та маса виробу FE-1 залишаються невідомими. З доступних матеріалів, можна припустити, що довжина ракети 2-2,2 м. Діаметр — до 300 мм.

Ракета має дворежимний твердопаливний двигун. Перший режим призначений для старту, але в другому здійснюється розгін до максимальної швидкості. Льотні дані ракети не оприлюднюються. Можна припускати, що вона розвиває високу надзвукову швидкість. Ефективна дальність — також невідома.

Компанія BlueHalo поки що не розкриває інформацію про систему наведення ракети. Однак характерний головний обтічник та склад наземних засобів комплексу вказують на застосування активної радіолокаційної головки самонаведення.

Бойова частина ракети — осколково-фугасна з неконтактним датчиком цілі. За рахунок уламків вона повинна гарантовано знищувати повітряну ціль або завдавати їй серйозних пошкоджень.

У січневих випробуваннях ракети FE-1 стартували із найпростішої наземної пускової установки на базі автомобільного трейлера. Ракета містилася на напрямних, зібраних із металевого профілю. При цьому установка отримала всі необхідні засоби для керування ракетою.

У рекламних матеріалах фігурує й інша установка, яку, мабуть, пропонуватимуть замовникам. Це повноцінний бойовий модуль, призначений для встановлення на носій. У ньому передбачається чотири внутрішні контейнери для пуску.

За задумом замовників та розробників, ракета Freedom Eagle-1, як і весь комплекс загалом, має відрізнятися простотою та дешевизною. Це спростить її масове виробництво та розгортання. Також з’явиться можливість зменшити витрати на бойове застосування, зокрема під час відображення масованих нальотів. Специфіка безпілотної загрози змушує особливу увагу приділяти саме економічним показникам.

Джерело матеріала
loader
loader