Важливим результатом 2024 року стало зникнення зайвих премій, через які бензин був дорожчим – експерти
Важливим результатом 2024 року стало зникнення зайвих премій, через які бензин був дорожчим – експерти

Важливим результатом 2024 року стало зникнення зайвих премій, через які бензин був дорожчим – експерти

Важливим результатом 2024 року стало зникнення зайвих премій, через які бензин був дорожчим – експерти

Експерти також назвали ще одну важливу деталь паливного ринку в Україні.

В Україні зменшувалися і в результаті минулого року зникли націнки на бензин. Ба більше, зараз в Україні достатньо палива, і головне, що це виявилось можливим без російського та білоруського ресурсу, пишуть Сергій Куюн та Наталія Курган у статті «Бензинова незалежність: як будувалася та скільки коштує?».

«Важливим результатом 2024 року стало повне зникнення зайвих премій, які закладали в ціни європейські постачальники пального. Такою була класична відповідь ринку на раптовий попит із боку нового великого споживача, що позбувся 100% джерел постачання нафтопродуктів унаслідок нападу росіян у лютому 2022 року. На піку — навесні того року — націнки іноді становили до 100% ціни», – пишуть автори.

Однак кристалізація контрагентів та розбудова шляхів постачання палива зробили своє і націнки після поступового падіння таки зникли минулого року. Для прикладу Куюн та Курган згадали формулу ціноутворення на литовський бензин, яка повернулася до зразка 2021 року.

«Отже, пального більш ніж достатньо, й усе це — без російського чи білоруського ресурсу. Якою ж є ціна справжньої енергонезалежності? Так, вона вища через більші відстані», – йдеться у статті. 

Якщо бензин Мозирського нафтопереробного заводу у Києві 2021 року обчислювався за формулою «північноєвропейське котирування плюс 30 дол./т (відстань до 300 км)», то зараз литовський бензин їде з Мажейкяя до волинського Яготина 840 км, а потім — 500 км до Києва. І це вже коштує +100 дол./т до згаданого котирування. Тобто різниця — 70 дол./т, або 2,2 грн/л. Це 4%.

Якщо говорити простіше, то білоруський бензин коштував би не 58, а 55,8 грн/л. Однак для споживачів Львова майже нічого не змінилося, бо білоруський ресурс був далеко, а литовський зараз — ближче, ніж до будь-якого іншого регіону. Винятком є хіба що Волинь.

«Можна впевнено прогнозувати, що після закінчення війни, коли буде відновлено українську нафтопереробку та відкриються морські порти, ця різниця з російсько-білоруським пальним зменшиться до 1–1,5 грн/л. Чи коштувала незалежність 2 грн/л? Питання риторичне. Як і те, чому лише війна призвела до цієї відмови?», – підсумували автори.

Сьогодні Німеччина посіла четверте місце за імпортом в Україну бензину, хоча ще 2021 року така перспектива здавалася фантастичною. При чому цього року позиції німців у цьому контексті мають всі шанси стати ще міцнішими.

Загалом протягом 2024 року імпорт бензину в Україну зріс на 30%. При чому імпорт збільшили всі провідні постачальники.

Джерело матеріала
loader