Найближчими днями має бути підписаний і набути чинності закон щодо впровадження оцінювання повсякденного функціонування особи. Це так звана реформа медико-соціальної експертизи (МСЕК), яка встановлює новий порядок оформлення інвалідності з 1 січня 2025 року. Що передбачають зміни, як діяти у перехідний період, куди звертатися по першому разу - в питаннях і відповідях Коротко про.
1. Що таке «оцінювання повсякденного функціонування особи»?
У Мінохорони здоров’я запевняють, що це більш сучасна і ґрунтовна концепція, ніж просто встановлення інвалідності. Вона передбачає не лише констатацію травми чи хвороби, але й оцінку їхнього впливу на повсякденне життя та діяльність. До виплат, пільг, допоміжних засобів, які належать людині з інвалідністю, буде додана комплексна індивідуальна програма медичної та соціальної реабілітації.
2. Який механізм вводиться замість МСЕК?
Всі медико-соціальні комісії розформовуються. Замість них з 1 січня працюватимуть ЕКОПФО - експертні команди з оцінювання повсякденного функціонування особи. Вони формуватимуться у кластерних (медцентри, які обслуговують велику кількість населення та забезпечують широкий спектр послуг) та надкластерних (високоспеціалізована меддопомога) лікарнях. За станом на 17 грудня МОЗ уже визначилося з 286 такими закладами, їх перелік можна знайти тут.
ЕКОПФО, а простіше - команди формуватимуться за профілями: травматологічний, хірургічний, офтальмологічний тощо. За кожним профілем мають бути створені мінімум дві команди, а можливо й більше. Для кожного пацієнта вибір профільної команди з оцінювання здійснюватиме електронна система, він має бути випадковим. Тобто людина не знатиме, хто з нею працюватиме, а лікарі – кого саме будуть оцінювати. Інформація відкриватиметься в останній день. Таким чином, впевнені у МОЗ, буде усунута можливість для попередніх домовленостей, а отже, і основний корупційний ризик.
У майбутньому передбачається, що під кожного пацієнта відповідно до діагнозу і стану буде обиратися щоразу нова команда.
Робота команд оплачуватиметься з пакету медичних гарантій НСЗУ.
Було:
- МСЕК - це 4–10 лікарів у штаті комісії, які роками працювали на постійній основі і не мали у своєму складі всіх спеціальностей.
Буде:
- ЕКОПФО – це 10–50+ лікарів, які підбираються під кожен випадок відповідно до профілю справи.
3. Хто і як видаватиме направлення на ЕКОПФО?
Вихідною точкою, як і раніше, буде лікар-куратор (вузькопрофільний) у поліклініці або лікарні. Наприклад, кардіолог, нефролог, травматолог, психіатр. Нова система суттєво скорочує шлях до експертів. За старими правилами рішення про направлення на медико-соціальну експертизу комісію ухвалювала ЛКК – лікарсько-консультативна комісія. Тобто лікар давав направлення на ЛКК, а ЛКК – на МСЕК. Тепер проміжна ланка прибирається.
В окремих випадках, наприклад, якщо справа пацієнта містить повний обсяг інформації і не потрібні дообстеження, направлення може видати сімейний лікар або терапевт.
Було:
- Лікар-куратор – ЛКК – МСЕК
Буде:
- Лікар-куратор – ЕКОПФО
До якої саме лікарні з експертними командами дати направлення, лікар вирішує разом із пацієнтом виходячи з територіального розташування та профілю медзакладу. Направлення так само, як і справа пацієнта, формується в електронному вигляді.
Завдання лікаря-куратора:
- заповнити електронну форму (ПІБ, діагноз, контактна інформація),
- додати скановані копії меддокументів,
- отримати від пацієнта згоду на обробку персональних даних,
- обрати профільну команду експертів (залежно від діагнозу),
- вказати бажану форму оцінювання (очно, заочно, дистанційно),
- сформувати направлення,
- передати справу пацієнта через електронну систему до лікарні з командами експертів.
Плюси
Прозорість процедури, економія часу пацієнта. В разі потреби у дообстеженні пацієнт мав повертатися зі МСЕК до лікаря-куратора за е-направленням. Тепер е-направлення для дообстежень виписуватиме лікар експертної команди.
Ризики
Електронний документообіг може дати збій або зазнати хакерської атаки. Тому юристи радять зберігати всі можливі паперові меддокументи, робити і зберігати скріншоти е-направлень.
4. Чи можна оскаржити рішення команди експертів?
Так, за пацієнтом залишається таке право. Центральна МСЕК, куди раніше направлялися оскарження, вже розформована. Наразі її функції покладено на Український державний науково-дослідний інститут медико-соціальних проблем інвалідності у Дніпрі. З наступного року має запрацювати Центр оцінювання функціонального стану особи, положення про який уже затверджено.
Оскаржити рішення ЕКОПФО так само, як і рішення МСЕК, можна у судовому порядку. Якщо суд ухвалить рішення на користь позивача в наступному році, тобто скасує рішення МСЕК, пацієнт пройде повторний огляд командою експертів очно, заочно чи дистанційно.
5. Як бути, якщо засідання МСЕК призначене на кінець грудня 2024-го або на перші місяці 2005 року?
До 31 грудня включно діє старий порядок. В той же час в Мінохорони здоров’я повідомили, що протягом грудня справи, які мали бути розглянутими 2025-го або наприкінці цього року, передають від МСЕК до закладів з експертними командами. Заклади мають поділити справи за профілем (загальний, кардіоневрологічний, хірургічний, травматологічний, онкологічний, гематологічний, офтальмологічний, психіатричний, фтизіопульмонологічний) і розпочати вносити інформацію до електронної системи, щоб забезпечити повноцінне оцінювання з 1 січня 2025 року.
Станом на 18 грудня було створено 1348 експертних команд, і цей процес триває. Про день, час і місце розгляду справи пацієнти мають будуть повідомлені.
6. Що буде з уже встановленою інвалідністю?
З 1 січня 2025 року документи для людей, які мають безстрокову інвалідність, залишатимуться чинними. Пройти оцінювання повсякденного функціонування для встановлення вищої групи вони можуть за власним бажанням або за зверненням опікуна в разі втрати дієздатності.
Для тих, кому призначено повторний огляд і він припадає на час впровадження нової системи, термін подовжується на 6 місяців. Але не довше, ніж до 1 липня 2025 року. Усі документи, виплати, пільги, соціальні послуги та відстрочки на цей термін зберігаються.
Важливо знати
Закон встановив певні вимоги до певної групи осіб. А саме:
- чоловіки віком від 25 до 60 років, яким була встановлена ІІ чи ІІІ група інвалідності із зазначенням строку повторного огляду, зобов'язані пройти оцінювання повсякденного функціонування особи у період з 1 квітня до 1 листопада 2025 року.
- інші особи (жінки, молодші та старші чоловіки), які мали пройти повторний огляд, але не пройшли його під час воєнного стану до набуття чинності законом про ЕКОПФО, мають пройти оцінювання до 1 квітня 2026 року.
Остання вимога не стосується осіб, які знаходяться на території бойових дій або мають важкі порушення здоров’я (онкологія, ампутації, відсутність парного органу, паралітичні синдроми) чи інвалідність з дитинства. Вони пройдуть оцінювання після скасування воєнного стану.
7. Хто може пройти заочне оцінювання?
Процедура оцінювання моє чотири види: очна, заочна, дистанційна чи виїзна. Остання стосується людей, які не можуть самі пересуватися, та військових, які перебувають у госпіталях і не підпадають під заочну процедуру. Дистанційна передбачає наявність усіх документів в електронній системі та спроможність людини пройти оцінювання засобами телемедицини.
Заочна процедура проводиться виключно за документами без особистої присутності пацієнта. Вона може бути застосована до військовослужбовців, учасників бойових дій або пацієнтів, що мають певні підтверджені групи діагнозів: злоякісні новоутворення ІІІ—IV стадії, хвороби крові та кровотворних органів, туберкульоз, ампутації, стан після трансплантації органів, вроджені порушення, хвороби печінки.
Заочне оцінювання пропонується з метою економії часу пацієнта і команди спеціалістів. У разі заперечення пацієнта проводиться очна процедура.
8. Хто такий уповноважений представник?
Реформа передбачає нову інституцію – уповноваженого представника пацієнта. Це значить, що на очну процедуру оцінювання ви можете запросити родича, адвоката, медика, соціального працівника, які стежитимуть щоб не було порушень. Забезпечувати роботу такого представника пацієнт має сам, зокрема фінансово, якщо буде така умова. А перед тим повинен написати та затвердити заяву в місцевому департаменті або управлінні охорони здоров’я.
Крім того, сам пацієнт або представник отримує право вести відеофіксацію процедури оцінювання. Запис може стати у нагоді, якщо ви не згодні з висновками команди експертів і будете їх оскаржувати.
Тим часом
Кабінет міністрів погодив концепцію цифрової реформи військово-лікарської комісії. Висновки про придатність чи непридатність до військової службу робитимуться на підставі медичних документів з цивільного медзакладу. Як запевняють представники Міноборони і МОЗ, за людину «бігатимуть» її дані. Обмін цифровими документами триватиме лічені хвилини.
Перший етап реформи - електронне направлення на ВЛК через "Резерв+" і формування висновку комісії в електронному вигляді реалізується вже наразі.
Другий етап – дозвіл проходити медогляд для формування висновку ВЛК у закладі за вибором пацієнта обіцяють завершити до 1 червня 2025 року. Сенс у тому, що з цивільної клініки документи потраплятимуть до Електронної системи охорони здоров’я, а звідти підтягуватимуться в систему «Оберіг». Передбачається, що ВЛК отримуватимуть лише медичні дані без їхньої прив’язки до конкретної особи.