Стало відомо, що потрібно, аби самокеровані авто з’явились на дорогах України
Стало відомо, що потрібно, аби самокеровані авто з’явились на дорогах України

Стало відомо, що потрібно, аби самокеровані авто з’явились на дорогах України

До 2035 року, 37% новопридбаних авто матимуть розширені можливості автономного керування. Що роблять інженери для самокерованих автомобілів вже зараз і які передумови появи автопілота в Україні — розповіли експерти GlobalLogic.

За прогнозами, ринок самокерованих авто сягне $557 млрд до 2026 року (з $54 млрд у 2019). Tesla була однією з перших компаній, яка почала масово виробляти електромобіли, оснащені датчиками та ПЗ для автономного водіння. Втім, вона не є єдиним гравцем на ринку — десятки автовиробників зосереджені на розробці рішень для автопілотів, зокрема:

  • Volvo разом з Aurora Innovation представили самокеровані вантажівки Volvo VNL Autonomous на ACT Expo в Лас-Вегасі. Технологія автопілота Aurora Driver використовує комбінацію ПЗ на основі ШІ, а також камери, радари, датчики та компʼютери для навігації на дорогах.
  • Volkswagen планує розпочати тестування роботаксі у Гамбурзі у 2026 році. Компанія вже втілювала пілотний проєкт з самокерованими таксі в Остіні, США, у 2023 році.
  • Нещодавно Mercedes-Benz став першим автовиробником, якому дозволили провести тестування автопілота 4-го рівня (де система повністю контролює керування авто) в Пекіні.

Від “вільних рук” до повної автоматизації: що зараз пропонують автовиробники

Наразі виробники пропонують системи рівня “вільні руки” — коли авто виконує частину операцій без участі водія. Проте, як у США, так і в Європі, “вільні руки” дозволяються лише з системами моніторингу стану водія та його фокусу на дорозі. Крім того, такий рівень автоматизації допустимий тільки в обмежених середовищах, наприклад на автобанах з лімітом по швидкості. Наступні рівні — “вільні очі” (водій може не слідкувати за дорогою, але все одно сидить за кермом), “вільний розум” (водій не бере участі в керуванні, відповідальність за поведінку авто перекладається на автовиробника) і “повна автоматизація” (авто рухається без присутності водія і кермо вже стає опцією). Для останніх двох рівнів потрібні зміни і всередині самого авто, і в середовищі, що його оточує.

Що має змінитись на рівні авто?

Наразі автопілот не готовий до масштабного застосування. Самокеровані авто безпечні  у достатньо контрольованому середовищі, де немає собак, дітей, туману й завжди гарна розмітка. Втім, світ навколо досить складний і непередбачуваний. У підготовці самокерованих авто до реальності допомагає, зокрема, ШІ. Автопілот тренують на реальних даних (датасетах) з десятків різних сенсорів (лідари, радари, камери, ультразвукові датчики та інші), навчають його розпізнавати дорогу, обʼєкти, контекст, ситуації. Пришвидшити інтеграцію ШІ в самокеровані авто допомагатиме SDV (software defined vehicle) платформа — рішення від інженерів GlobalLogic, яке допомагає розробляти та тестувати ПЗ для авто.

Що має змінитись у середовищі та чого не вистачає Україні?

Інженери виокремлюють 5 передумов появи автопілота на дорогах України:

  • Зміни в законодавстві та регуляціях, які дозволять запуск принаймні експериментальних сервісів роботизованих таксі.
  • Створення “сценаріїв користування”, де впровадження автопілота буде виправданим: наприклад, самокеровані вантажівки можуть знизити витрати логістичних компаній. Адже автопілоту не потрібні зупинки на маршруті.
  • Залучення інвестицій на розбудову інфраструктури. Зокрема це стосується впровадження 5G, що пришвидшує обробку і передачу даних, і створення дорожньої інфраструктури (розмітка, покриття, освітлення тощо).
  • Введення страхування ризиків автопілотів є задачею як локального, так і міжнародного рівня. Розвʼязання питання, хто несе відповідальність за порушення правил дорожнього руху та транспортні пригоди.
  • Створення центрів обслуговування самокерованих авто з кваліфікованими фахівцями та технологічним оснащенням.

“Поява автопілота в Україні буде результатом синергії автовиробників, інженерів, державних органів і страхових компаній. Перші автопілоти в таксі або доставці можуть зʼявитися через 3-5 років. Вже зараз наші інженери працюють з лідерами галузі та обмінюються досвідом. Це дозволить краще імплементувати новітні рішення в Україні”, — коментує Сергій Найда, віцепрезидент з інжинірингу GlobalLogic.

Джерело матеріала
loader
loader