На третій рік повномасштабного вторгнення Росії в Україну медіаспоживання українців зазнало значних змін. Соціальні мережі залишаються головним джерелом новин, хоча їх популярність дещо знизилася. Про це повідомляє громадянська мережа ОПОРА.
Джерела інформації
За результатами дослідження, проведеного з 6 травня до 4 червня 2024 року, 73,4% українців отримують новини з соціальних мереж. На другому місці — інтернет (без соцмереж) із майже 60%, а телебачення втратило значну частину авдиторії і зараз ним користуються 42,7% респондентів. Радіо та друковані ЗМІ обирають 22% і 12% відповідно.
Використання соціальних мереж
Найпопулярнішими соціальними мережами для отримання новин залишаються Telegram (78,1%), YouTube (59,5%) та Facebook (44,6%). Також значна частка респондентів користується Viber (42%), Instagram (29,6%) та TikTok (26,8%).
Гендерні та вікові відмінності
Жінки частіше користуються соцмережами (74,9%) та телебаченням (45,4%), тоді як чоловіки віддають перевагу інтернету (65,1%) та радіо (25,4%). Молодь (18–29 років) найбільше використовує соціальні мережі (93,3%), але їх популярність зменшується з віком: серед людей старших за 70 років — лише 34,1%.
Довіра до джерел інформації
У 2024 році українці найбільше довіряють соціальним мережам (47,3%), інтернету без соціальних мереж (43%) і телебаченню (34,1%). Водночас зростає кількість людей, які не довіряють жодному джерелу інформації — таких зараз 15,2%.
Дослідження показує, що українці активно змінюють свої звички медіаспоживання, і ці зміни важливо враховувати під час розробки політик боротьби з дезінформацією та поширення правдивих новин.
Дослідження провели на замовлення Громадянської мережі «Опора» з 6 травня до 4 червня 2024 року. Методом телефонних інтерв’ю з використанням комп’ютера (computer-assisted telephone interviews, CATI) на основі випадкової вибірки мобільних телефонів (із випадковою генерацією телефонних номерів та подальшим статистичним зважуванням) опитано 2011 респондентів віком 18+, що мешкають на всіх підконтрольних територіях України. Польовий етап тривав з 26 травня до 1 червня 2023 року. Статистична похибка вибірки (з імовірністю 0,95 і з врахуванням дизайн-ефекту 1,1) не перевищує: 2,4% для показників, близьких до 50%, 2,1% — для показників, близьких до 25%, 1,5% — для показників, близьких до 10%.
Фото: Громадянська мережа ОПОРА.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.