Коломойський та Боголюбов не зупиняють реструктуризацію бізнесу під оком правоохоронців
В нафтотрейдинговому бізнесі групи "Приват" найбагатшого українського в’язня Ігоря Коломойського та його партнера Геннадія Боголюбова — чергові зміни. На авансцену вийшов новий трейдер, який став "фронтменом" мережі з майже 1 000 заправок, що входять в групу Avias — ТОВ "Локкард". Вірніше, "фронтвумен", оскільки керівником та одноосібним власником цієї компанії є жінка — жителька Кропивницького Лариса Янкул. Таким чином, тенденція гендерної реструктуризації бізнесу опального олігарху, яка почалась минулої осені, продовжується.
ТОВ "Локкард" зареєстровано ще в грудні 2021 року, проте до осені 2023 фактично не вело господарської діяльності. "Зоряний час" компанії настав після того, як 2 вересня минулого року співробітники Служби безпеки України вручили Коломойському підозру за статтями 190 (шахрайство) та 209 (відмивання майна, одержаного нелегальним шляхом) КК України. І в той же день Шевченківський суд обрав олігарху запобіжний захід у вигляді утримання під вартою з альтернативою застави у сумі 509 млн грн, яка згодом була збільшена до 3,9 млрд грн.
Вже за кілька днів після суду, 5 вересня, новим керівником та одноосібним власником компанії стала пані Янкул. А за місяць після цього "спляча" компанія отримала ліцензію на оптову торгівлю пальним. І в листопаді 2023 року почала приймати активну участь у державних тендерах, пропонуючи бензин та дизельне паливо по талонах. Станом на сьогоднішній день ТОВ "Локкард", за даними системи аналізу публічних закупівель ВІ.Prozorro, вже підписала за результатами тендерів більше 400 договорів на загальну суму приблизно 200 млн грн. Більше того, з кінця минулого року "Локкард" став розпорядником сайту avias.ua та мобільного додатку "JET!", за допомогою яких можна купувати паливні карти Avias. "Локкард" викупив їх у попередника — ТОВ "Інтекс інвест".
В чуму сенс? Як вже писав "Телеграф", після того, як Коломойський потрапив до СИЗО, його бізнес вже декілька разів намагались арештувати правоохоронці. На дюжину активів, які безпосередньо йому належать, арешт наклав той самий Шевченківській суд у вересні з подачі Бюро економічної безпеки України. Під арешт потрапили, зокрема, долі в статутних капіталах АТ "Полтаваобленерго", ФК "Дніпро" та десяток інших. Проте бізнеси, які становили основу групи "Приват", арешт обійшов стороною. Всі вони оформлені на осіб, формально з Коломойським не пов’язаних. НАБУ намагалося розширити цей перелік, проте досягло лише тимчасового результату. У вересні арешт був накладений на долі в 307 юридичних особах вартістю понад 3 млрд грн, які антикорупційне відомство вважало пов’язаними з Коломойським. Арешт протримався лише 48 годин: суд його не продовжив.
Логічно, що в такій ситуації група "Приват" розпочала реструктуризацію. В її ході основні грошові потоки були переведені на компанії, оформлені на сторонніх осіб. Локомотивом цього руху стала саме група Avias. Це — мережа автозаправок, які працюють під брендами "Авіас", ANP, Sentosa Oil, "Юкон Сервіс", "Мавекс", ЗНП. Загалом в неї, станом на сьогодні, за підрахунками "Телеграфу", входить близько 940 АЗС по всій Україні. І всі вони, за даними "Телеграфу", наразі стали партнерами ТОВ "Локкард", приймаючи паливні картки Avias, які продає компанія пані Янкул. Остання хоч офіційно і подається як кінцевий бенефіціарний власник, проте очевидно такою не є. Як встановив "Телеграф", у 2018-2020 р вона працювала менеджером в ТОВ "Лівайн торг", яке на той час було центральним "приватівським" постачальником палива в системі держзакупівель (тільки в 2020 виручка компанії склала 6,6 млрд грн). Схоже, що саме великий досвід та лояльність стали головними причинами обрання пані Янкул на роль нового офіційного лідера групи Avias. Також можна впевнено говорити про вже очевидну тенденцію, яку помітив "Телеграф": з минулого року в "Приваті" на перший план все активніше висувають жінок. Саме вони очолили нових трейдерів в структурі групи Avias — ТОВ "Інкам Фінанс" та ТОВ "Тенегія", де "фронтвумен" стали жителька Запоріжжя Олена Кириленко та Юлія Леонова з Дніпра.
Цікаво, що на момент арешту Коломойського на чолі цього паливного ланцюга стояло "чоловіче" ТОВ "Інтекс інвест". Як вже писав "Телеграф", ця компанія була зареєстрована в 2015 році, проте до 2022 року вона фактично існувала лише на папері. В серпні 2022 єдиним засновником та директором компанії замість маловідомого Юрія Шапрана з Запоріжжя став 35-річний житель Дніпра Антон Посилаєв. За даними "Телеграфу", ще декілька років тому він працював фахівцем по впровадженню IT-рішень в ТОВ "Міжнародний аеропорт "Дніпропетровськ", яке контролював Коломойський через компанію "Дніпроавіа". А батько Антона Посилаєва — Сергій — був комерційним директором "Дніпроавіа".
В жовтні 2022 року компанія отримала право на використання торгової марки "Авіас", а в листопаді 2022 — ліцензію на оптову торгівлю пальним. Після цього "Інтекс Інвест" розпочав експансію на паливному ринку, одне за іншим отримуючи замовлення на постачання бензину та дизелю держзамовникам за паливними картками "Авіас". Загалом компанія підписала близько 14,3 тис договорів на 3 млрд грн — і в листопаді, після виходу статті "Телеграфу" про її діяльність, вийшла з гри, передавши естафету жінкам.