Анонімні телеграм-канали поширюють фейки в тіктоку для залучення аудиторії, — дослідження ІМІ
В українському сегменті соціальної мережі ТікТок поширюється проросійська дезінформація, що підвищує соціальну напругу та розбурхує протестні настрої, налаштовує аудиторію проти правоохоронних органів та Збройних сил України, а також підриває фінансову стабільність держави. Переважна більшість тікток-каналів, які «спеціалізуються» на поширенні фейків, пропонує користувачам переходити за розташованим у профілі посиланням на анонімні телеграм-канали. Про це свідчать результати дослідження, проведено «Інститутом масової інформації» у листопаді 2023 року.
«Тіктоки-фейкороби закликають свою аудиторію підписуватися на низку низькоякісних анонімних телеграм-каналів із кількома сотнями тисяч слідкувачів кожен. Ці телеграм-канали переважно наповнені новинними повідомленнями скопійованими з різних медіа українською і російською мовами, поміж яких розміщена реклама інших телеграм-каналів, різноманітних товарів та послуг, наприклад, тютюнових виробів та неліцензованих гемблінгових ресурсів. Також ці «телеги-невдахи» містять маніпулятивні опитування, зокрема, на політичні теми та поширюють недостовірну інформацію про події в Україні і за кордоном, подекуди дублюючи свої ж фейки з ТікТоку», — зазначено у публікації.
Дослідники аналізували українськомовні канали у тіктоку, які заявляють, нібито поширюють українські новини та мають понад 10 тисяч користувачів, і при цьому наповненні лише фейковими відео. Вони виявили у цих канал повідомлення, що найчастіше пропонували перехід на такі телеграм-канали, як: «Кореспондент UA - Новини України», «Все буде Україна UA», «Країна Україна UA», «Правда», «Час новин», «Перший офіційний», «Українське диво», «Інформує Україна», «Радар ракет», «Байрактар news», «Новини Україна», «Україна вперед».
«Це виглядає як єдина система заробітку на трафіку та поширенні недобросовісної реклами та емоційних фейків», — вважають автори дослідження.
Більшість виявлених ІМІ фейкових відеороликів у тіктоці були змонтовані з нарізок інформаційних програм популярних українських телеканалів та озвучені голосами відомих ведучих, підробленими за допомоги електронних сервісів. Всі такі відео супроводжуються яскравими текстами крупним шрифтом, що дублюють зміст начитки. Подекуди написи перекривають обличчя ведучих в кадрі, що заважає побачити невідповідність артикуляції людей у кадрі звуковому ряду. Ця невідповідність часто є очевидно, що одразу вказує на неправдивість відео.
На думку дослідників ІМІ, кожен канал новинних фейків у тіктоці має власного адміністратора, але вони об’єднані у єдину мережу з поширення фейків зі спільним центром керування, звідки надходять завдання для окремих контентмейкерів. Доказом цього є те, що більшість фейкових тікток-каналів розповсюджують схожий за змістом та формою, але не ідентичний контент. Відеоролики можуть бути змонтовані з різних кадрів, озвучені різними голосами, мати відмінності у формулюваннях, містити більше чи менше мовних помилок. При цьому розповсюджуються одні й ті ж вигадки, робиться наголос на тих самих меседжах, і все це поширюється в одному й тому ж форматі.
Підробні «новини», за оцінкою фазівців, є недбалими і примітивними. Вигадану інформацію вони намагаються подавати максимально емоційно, з використанням лексики, що не відповідає стилістиці телеканалів, кадри яких використовуються. Так само не відповідає картинці і рівень грамотності авторів озвучених текстів, які містять багато мовних помилок та неоковирних формулювань. Часто ці нечисті на руку контентмейкери демонструють свою базову необізнаність щодо правових норм та державного устрою України. Вони можуть розповідати, що «уряд прийняв закон» і тому подібне.
Фейкові канали паразитують на брендах відомих медіа. Серед досліджених каналів — чотири таких, що намагаються видати себе за продукт телеканалу «1+1» і використовують у своїх назвах та аватарках або комбінації з одиничок, або абревіатуру ТСН. Ще один канал використовує у якості аватарки логотип «24 канал».
Нагадаємо, згідно з підсумками дослідження українського сервісу Telemetrio, 80,86% опитаних в Україні респондентів обирають месенджер для читання новин. До того ж понад 76% користувачів довіряють новинам, отриманим з телеграму.
Фото: Unsplash
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.

