Данія може заблокувати доступ до ринків танкерам з російською нафтою — FT
Згідно з новими планами ЄС, Данії буде доручено перевіряти і потенційно блокувати танкери з російською нафтою, що прямують через її води, оскільки західні держави намагаються запровадити ефективніший контроль над дотриманням “стелі цін”, яку Кремль навчився обходити. Про це повідомляє FT.
За словами джерел FT, обізнаних з переговорами у Брюсселі, Данія націлиться на танкери, що проходять через її води без західного страхування, відповідно до законів, що дозволяють державам перевіряти судна, які, на їхню думку, становлять загрозу навколишньому середовищу.
Вся російська нафта, що постачається через Балтійське море, а це приблизно 60% від загального обсягу експорту нафти морським шляхом, перетинає вузькі данські протоки на шляху до міжнародних ринків.
Пропозиція з'явилася після того, як західні чиновники визнали, що більшість нафти РФ продається за ціною вище встановленого ліміту у 60 доларів за барель, через 11 місяців після того, як G7 запровадила ці обмеження у відповідь на повномасштабне вторгнення Москви в Україну.
Доходи від продажу нафти є критично важливим елементом військової машини президента РФ Владіміра Путіна. Цьогорічні прибутки від продажу російської нафти підвищили його здатність фінансувати збройні сили.
“Стеля цін”, запроваджена G7, вимагає, щоб західні страховики суден обслуговували лише ті російські вантажі, нафта для яких продана за ціною менше 60 доларів за барель. Але все більше танкерів, що перевозять російську нафту, підозрюються у тому, що вони плавають зі фальсифікованими фінансовими звітами або користуються послугами незахідних страхових компаній.
ЄС стурбований тим, що незахідні страхові послуги можуть виявитися неефективними в разі розливу нафти.
Обсяг російської нафти, що проходить через данські протоки щодня, еквівалентний приблизно 2 млн барелів сирої нафти, або трьом суднам типу Aframax, які часто використовуються для російського експорту.
"Ключовим моментом є забезпечення дотримання правил страхування. Наразі це робиться дуже несистемно. Прибережні держави мають право побачити докази", - сказав один із чиновників.
Чиновники кажуть, що вимога належного страхування від авторитетних компаній є виправданою, враховуючи, що багато поставок російської нафти здійснюються так званим "тіньовим флотом" старих суден, які мають більше шансів на несправності або розлив нафти, що загрожує великою екологічною катастрофою.
Конвенція ООН з морського права, яка регулює морські перевезення, містить положення, що дозволяють державам діяти, включаючи затримання судна, за наявності "чітких об'єктивних доказів" того, що воно становить серйозну загрозу для узбережжя.
Але чиновники, ознайомлені з пропозицією, кажуть, що вона залежить від спроможності військово-морських сил Данії зупиняти і перевіряти танкери, і викликає питання про те, що робитиме Копенгаген, якщо судно відмовиться зупинитися.
"Дискусії, схоже, зосереджені на тому, щоб ускладнити життя Росії та покупцям її нафти. Якщо ви зможете зробити бюрократію і ризик, пов'язані з торгівлею російською нафтою, значно більш обтяжливими, очікується, що покупці знову почнуть вимагати більших знижок за свої клопоти”, - сказав Хеннінг Глойштайн з Eurasia Group.
"Коротко кажучи, ми не перевіряємо документи або кораблі, що проходять або пропливають через протоки, якщо це не пов'язано з безпекою на морі", - заявив речник оборонного командування Данії Financial Times.
Єврокомісія відмовилася коментувати запропоновані кроки, але зазначила, що її президент Урсула фон дер Ляєн пообіцяла вжити подальших заходів для посилення дотримання верхньої межі ціни на нафту.
Гранична ціна запроваджена як засіб скорочення доходів Росії від її ключового експорту, але без обмеження поставок нафти до незахідних країн через побоювання, що повне ембарго створило б серйозні проблеми для світового нафтового ринку.
ЄС розглядає й інші заходи в межах нового пакету санкцій, які країни Союзу планують офіційно обговорити цього тижня. Вони включають санкції проти судноплавних компаній, які надають старі судна "тіньовому флоту" Росії, а також проти країн, які дозволяють цим танкерам ходити під своїм національним прапором.
Раніше повідомлялося, що РФ навчилася вправно обходити обмеження ціни на свою нафту і це змушує G7 та союзників шукати шляхи посилення контролю.
Про те, як працює тіньовий експорт російської нафти — у статті Артема Куюна та Івана Марченкова «Хто допомагає Росії обходити нафтові санкції, в тому числі і за рахунок України?».