На минулому тижні Київ, який з 1 листопада перебував у "червоній" карантинній зоні, за рішенням Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій перейшов до "жовтої" зони. Проте обмеження на проїзд в транспорті для невакцинованих осіб збереглися. Чому?
Це пов’язано з сезонним погіршенням епідситуації. У січні–серпні 2021 року коронавірус був третьою причиною смерті серед українців після онкологічних та серцево-судинних захворювань. Якщо всього за вісім місяців померло 439 тисяч 430 українців, то через коронавірус - 37 тисяч 077 із них (це 8,4%).
Раніше COVID-сертифікат про вакцинацію – зелений або жовтий – вимагався лише у червоній зоні. Однак МОЗ запропонував зміни до постанови Кабміну про карантин, бо в Європі фіксуються нові спалахи й Україні, попри покращення епідемічної ситуації, потрібно готуватися до можливого повторного зростання випадків.
У січні–серпні 2021 року коронавірус був третьою причиною смерті серед українців після онкологічних та серцево-судинних захворювань
Відтепер у "жовтій" зоні для роботи потрібна буде вакцинація як для працівників, так і відвідувачів закладів та підприємств. Також змінюється термін дії "жовтого" COVID-сертифіката. Він становитиме 30 днів, а раніше був чинним 120 днів. Окрім цього, комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій КМДА встановила додаткові обмеження. Зокрема, з 7 грудня заборонено:
- користуватись послугами громадського транспорту без наявності негативного ПЛР-тесту на COVID-19, експрес-тесту на визначення антигена строком дії 72 години, повного курсу вакцинації, або хоча б однієї дози вакцини;
- відвідування ТРЦ людьми, які не досягли 18 років, без супроводу дорослих, які мають негативний ПЛР-тест на COVID-19, експрес-тест на визначення антигена строком дії 72 години, "зелений" COVID-сертифікат або документ про одужання.
При цьому, 6 грудня Кабмін посилив карантин в Україні – відвідувати громадські заклади (заклади громадського харчування, готелі, спортзали) на "жовтому" рівні зможуть лише ті, хто отримав принаймні одну дозу щеплення проти COVID-19 та має відповідний документ – "жовтий" COVID-сертифікат чи довідку 063/о, має "зелений" COVID-сертифікат чи довідку про одужання, негативний результат ПЛР-тест, експрес-тест, строк дії яких 72 години. Таким чином, на "жовтому" рівні епіднебезпеки громадські заклади не зможуть обслуговувати клієнтів і допускати до роботи тих, хто не має одного з перелічених документів.
Для обслуговування відвідувачів та клієнтів працівникам закладів громадського харчування, готелів та спортзалів необхідно мати принаймні одне щеплення проти COVID-19, що підтверджується "жовтим" COVID-сертифікатом.
Контроль за дотриманням протиепідемічних заходів мають забезпечити районні державні адміністрації, ГУ Держпродспоживслужби, поліцейські, патрульні та співробітники КП "Муніципальна охорона".
На жаль, такі обмеження порушують права громадян, які мають протипоказання до вакцинації проти коронавірусу. Адже окремо не передбачено документу, зокрема довідки лікаря, що підтверджує протипоказання пацієнтів до вакцинації від коронавірусу у зв’язку з гострими або хронічними захворюваннями, аутоімунними захворюваннями, генетичними захворюваннями організму, тощо.
Для обслуговування відвідувачів та клієнтів працівникам закладів громадського харчування, готелів та спортзалів необхідно мати принаймні одне щеплення проти COVID-19
Звичайно, дії Київської міської державної адміністрації, зокрема постійної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, можна оскаржити. Для цього позивачам необхідно звернутися з адміністративним позовом до КМДА про визнання неправомірними дій КМДА та про визнання недійсним рішення постійної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій виконавчого органу КМДА.
Оскільки позивачі будуть оскаржувати дії виконавчого органу, а також рішення постійної комісії виконавчого органу, спір буде підсудний Окружному адміністративному суду м. Києва. В залежності від доказової бази, належного обґрунтування неправомірності дій КМДА та протиправності окремих положень або в цілому рішення постійної комісії, гіпотетично, суд може встати на сторону позивачів і задовольнити їхні вимоги.
Наприклад, Окружний адміністративний суд Києва відкрив провадження про оскарження постанови уряду, за якою правоохоронці та інші службовці можуть перевіряти у громадських місцях COVID-сертифікати.
Однак наразі судова практика щодо оскарження саме рішень комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій ще не сформувалася. Принаймні, в Єдиному державному реєстрі судових рішень таких рішень ще немає.
Алла Цимановська, адвокат з медичного права юридичної фірми "Ілляшев та Партнери"