/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F81%2Ffa0b32b4aa20e7aaa466014c37124706.jpg)
Кіноспільнота обурена новим складом Ради з держпідтримки кіно і просить ВР втрутитися в ситуацію в українській кіноіндустрії
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F81%2Fa6a8fc733b90849897dffeef61c3ead5.jpg)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F81%2F3b2828e9cfca8727ec2c1684af80a4c5.jpg)
Українська гільдія режисерів, «Вавілон 13» та Спілка кінокритиків України звернулися до Голови Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики Миколи Потураєва і депутатів ВР із проханням втрутитися в ситуацію, що склалася в українській кіноіндустрії.
Представники кіноспільноти, зокрема, вважають, що обрання нового складу Ради з державної підтримки кінематографі відбулося з порушеннями законодавства. Крім цього, вони згадали в листі й конкурс на посаду голови Держкіно, що відбувся наприкінці 2019 року, який називають непрозорим. А також визначення переможців 14-го пітчингу Держкіно, в якому вбачають порушення порядку проведення конкурсу.
Підписанти вважають, що всі ці події поступово перетворюють прозорий конкурс з виділення коштів українським кінематографістам на «корупційну монополістську схему розподілу державних коштів на користь низки ТБ-компаній».
Подаємо заяву кінематографістів повністю:
Голові Комітету Верховної Ради України
з питань гуманітарної та інформаційної політики Миколі Потураєву
Голові Підкомітету Верховної Ради України з кіно і реклами Павлові Сушку
Голові Підкомітету Верховної Ради України політики Миколі Княжицькому
Головам депутатських фракцій в ВРУ
Шановні народні депутати!
Останні два роки відбувається системна руйнація відкритих процедур проведення конкурсів з державної підтримки кінематографії (пітчингів), яка визнана професійним середовищем оптимальним способом створення належних правових і економічних умов, необхідних для розвитку кінематографії, популяризації українських цінностей, мови та культури. Зокрема:
1.У жовтні 2019 року з серйозними порушеннями регламенту відбувся конкурс на посаду Голови Державного агентства України з питань кіно. Як результат, виник управлінський колапс, внаслідок якого протягом першої половини 2020-го року український кінематограф був позбавлений держпідтримки, що зумовило кризу довіри до органів управління всередині галузі.
2. Влітку 2020-го року відбулася спроба запровадити нові правила проведення конкурсного відбору та внесено зміни в положення про експертів, що суперечать чинному законодавству і міжнародній практиці.
3. Попри незалежний статус Ради з державної підтримки кінематографії, на неї систематично чинився тиск. Так, визначення переможців 14-го пітчингу відбулося всупереч Закону на закритому засіданні, з порушенням порядку проведення конкурсного відбору: Рада необґрунтовано проігнорувала оцінки експертних комісій, чим дискредитувала інститут експертів.
4. 5 березня 2021 сформована нова Рада. До її складу увійшли 7 осіб, з яких 6 або були висунуті організаціями, які не проводили відповідної вимогам Закону діяльності в останні 3 роки, відповідно, не мали права подавати представників для участі в конкурсі, або в самих кандидатів відсутній досвід роботи, який відповідав би вимогам Закону. Водночас була проігнорована кандидатура авторитетного кінознавця, якого висунули 5 поважних кінематографічних об'єднань.
5. До складу конкурсної комісії з обрання Ради з семи представників від творчих спілок, громадських об’єднань, господарських об’єднань, чотири кандидатури презентували організації, які не відповідали Порядку утворення Ради з державної підтримки кінематографії та, відповідно, не могли бути учасниками комісії. Водночас були проігноровані авторитетні кандидати від громадських об’єднань і кінематографістів: кінорежисер Олег Сенцов, кінознавець Сергій Тримбач та інші. Зазначимо, що йдеться про одні й ті ж юридичні особи.
Ми вбачаємо в цих діях порушення законодавства про принципи державної підтримки кінематографії, що призвело до системного перетворення прозорого конкурсу на корупційну монополістську схему розподілу державних коштів на користь низки ТБ-компаній. Єдине, що відбувається не менш системно, це те, що вже два роки всі звернення кіноспільноти до органів виконавчої влади та акції протестів ігноруються. Подібні руйнівні процеси спостерігаються навколо УКФ та Центру Довженка, відбувається дискредитація унікального досвіду цих зразкових інституцій в сфері кінематографії.
У наведених діях влади ми вбачаємо небезпеку для українського кіно, просимо голову комітету з культури і духовності винести питання на засідання комітету, запросивши на нього представників громадських організацій, що підписали цього листа.
Просимо в межах депутатських повноважень вжити заходів і не допустити перетворення Ради з державної підтримки кінематографії на орган, що розподілятиме кошти в ручному режимі на користь кількох телекомпаній-мейджорів, що є порушенням законодавства, в тому числі антикорупційного, та матиме нищівні наслідки для розвитку українського кіно та культури.
З повагою,
ГО “Українська гільдія режисерів”
ГО “Вавилон’13”
ГО “Спілка кінокритиків України”

