У п’ятницю ввечері на позачерговому засіданні уряд миттєво і без будь-яких пояснень звільнив керівників державної податкової та митної служб Сергія Верланова та Максима Нефьодова.
Насправді ж все не так однозначно.
"З мене зняли обов’язки голови і вивели за штат.
Я тепер "голова податкової поза штатом".
Це означає, що за процедурою, в понеділок я маю прийти і запитати Тітарчука (в.
голови податкової служби.
– ЕП), що мені робити.
І якщо він дасть мені якесь завдання, то маю його виконати.
Протягом півроку мені мають запропонувати три нові посади, і якщо я не погоджуся, то відпустити", – так пояснює Сергій Верланов технічну сторону свого звільнення за статтею 87-1 закону про держслужбу.
Норма закону звучить так:.
"Державні службовці, зараховані за штат відповідно до частини першої цієї статті, продовжують перебувати на державній службі, виконуючи обов’язки державного службовця в межах, визначених керівником відповідного державного органу.
Граничний строк такого перебування становить шість місяців з дня звільнення з посади відповідно до частини першої цієї статті".
Очолив податкову службу Верланов у травні 2019.
Міністром фінансів на той момент була Оксана Маркарова і його кандидатуру вона повністю підтримала.
Чому Верланова зараз звільнили з таким поспіхом? Сам він називає це рішення "політичним".
За останні кілька місяців звільнення Верланова очевидно хотів екс-міністр фінансів Ігор Уманський.
Він заявив про те, що від податкових "скруток" бюджет втрачає щомісяця 5 млрд грн.
Новий міністр фінансів Сергій Марченко у відкриту конфронтацію з головним податківцем не вступав, але зрештою саме він вніс подання про його звільнення.
В експертному та бізнес середовищі дії Марченко оцінили неоднозначно.
І справа не тільки в Нефьодові та Верланові, а в тому хто їх замінить.
Серед претендентів на керівництво митною та податковою службами фігурували імена Василія Цушко та Олексія Любченко, вихідців часів Януковича.
ЕП поговорила телефоном з Сергієм Верлановим про те, як у нього складалися відносини з міністра фінансів Сергієм Марченко та Ігорем Уманським і чому, на його думку, його звільнили.
– Як вас звільнили?.
– Звільнили таємно.
Без розмов.
Без попереджень.
Без підстав.
Наскільки мені відомо, міністр фінансів вніс подання про наше з Максом (керівник митниці Макс Нeфьодов.
– ЕП) звільнення з голосу.
Міністр керувався статтею 87-1 закону про державну службу.
Ця стаття дозволяє звільняти держслужбовців категорії А за поданням прем'єра або відповідного міністра.
Це не дуже чисте юридичне рішення, м'яко кажучи, оскільки ми проходили конкурси тоді, коли цієї норми ще не було.
В будь-якому разі, підстав ніяких для звільнення немає.
Вони не оголошувались і не обговорювались.
В березні план за податковими надходженням ми виконали за всіма податками, окрім ренти.
Зараз бізнес мені обриває телефон з питаннями, що сталося.
Встигнути за 30 секунд: як і чому звільнили Нефьодова та Верланова і до чого тут Цушко.
– Давайте відновимо хронологію.
В п’ятницю мало відбутися позачергове засідання, на якому, як я розумію, рішення про ваше звільнення не планувалося.
Ви прийшли на засідання, що було далі?.
– В тому то й справа, що я на ньому не був.
Мене ніхто не запрошував на засідання уряду.
Там був Нефьодов, тому що мало обговорюватися питання щодо зарплат на митниці.
– Як ви дізналися про своє звільнення?.
– Я був на роботі і планував селекторну нараду на понеділок.
Мені про нього написав один з присутніх на засіданні уряду.
Буквально через кілька хвилин ця новина була опублікована в телеграм-каналі депутата Олексія Гончаренко.
– Після призначення Сергія Марченко міністром ви з ним спілкувались? Він вам озвучував якісь зауваження/побажання/невдоволення вашою роботою?.
– Спілкування з ним в мене було дуже поверхове.
Відразу після його призначення ми з ним спілкувались, я йому доповідав про ситуацію з доходами, іншими процесами.
Ми з ним були в абсолютному конструктиві.
Я йому кілька разів пропонував більш довгу зустріч за участі інших працівників податкової та Мінфіну по бюджету.
Всі ці дні я займався новим розписом.
В середу ми спілкувались на цю тему з Сергієм.
Ніяких різких рухів з його боку не було.
Я розумію, що можуть прийматися політичні рішення, але можна по людськи виділити дві хвилини і повідомити людей про це.
Можна запросити їх за кілька хвилин до засідання уряду… Мені до будинку уряду з Податкової їхати 10 хвилин.
Можна було знайти спосіб сказати.
Loading...
– Ви називаєте це рішення політичним.
В чиїх інтересах воно було прийняте?.
– Я вважаю, що воно відбулося в інтересах представників колишніх еліт, яких було остаточно усунуто від різноманітних податкових схем, починаючи від спирту, пального, тютюну і горілки, і закінчуючи схемами з ПДВ.
В останні два місяці ми особливо гарно попрацювали зі схемним ПДВ і припинили його в промислових масштабах, почали тісніше працювати з правоохоронним органами.
– Ви можете назвати прізвища тих, хто зацікавлений у вашому звільненні?.
– Це в тому числі колишні працівники міністерства доходів та зборів, які десятиліттями організовували ці схеми.
Я їх ліквідовував не шляхом домовленостей з цими людьми, а шляхом прийняття конкретних рішень.
Після того, як ми ліквідували схеми ПДВ, активізувались і об’єднались інтереси різних осіб.
Ви бачили звинувачення з боку екс-міністра фінансів (мова про заяву Ігоря Уманського про те, що бюджет втрачає від "скруток" 5 млрд грн щомісяця.
– ЕП).
Я перевів це в юридичну площину і подав у Генпрокуратуру заяву про неправдиві звинувачення у скоєнні злочину.
Будемо розслідувати і подивимось, чим це закінчиться.
Імена я називати не буду.
Я ж не розповсюджувач листочків А4 (раніше Верланов говорив ЗМІ, що звинувачення Уманського – це роздруківки на аркушах формату А4 без достатніх доказів.
– ЕП).
Паралельно працюватиме парламентська тимчасова слідча комісія, яку на останньому засіданні створили депутати.
Юлія Володимирівна (Тимошенко.
– ЕП) сказала, що робота комісії може тривати 4-5 тижнів.
У мене питання: що заважало дочекатися результатів роботи комісії? Я за те, щоб ТСК працювала відкрито, при організованій онлайн трансляції.
Якби було негативне рішення комісії, то й рішення про наше звільнення було б зрозумілим.
А так: у п’ятницю звільняємо, за вихідні шукаємо нових кандидатур.
Я боюсь подумати, що буде в понеділок.
І все це в контексті боротьби з пандемією.
Проводити кадрову політику в такий спосіб – це подвійні стандарти.
І в боротьбі з пандемією, і в призначенні держслужбовців.
фото урядовий портал.
– Я правильно розумію, що супершвидкість вашого звільнення пояснюється, тим, що на період карантину введено особливий порядок призначення держслужбовців?.
– Я не розумію, за що мене звільнили.
Я багато працював з кадрами, і якщо людина не підходить, то можна по-різному їй це пояснити.
Мені навіть не озвучили пояснення на кшталт "ми не бачимо тебе в своїй команді".
Пошук відповідей на усі ці питання ми залишимо для правоохоронців і ТСК.
– Як буде організована робота ТСК? Ви братимете участь у засіданнях комісії?.
– Думаю, що братиму.
Напевно, будуть заслуховування інформації.
Звинувачень конкретно в мій бік не звучало.
Звучали якісь цифри, компанії.
Я бачу собі це так: комісія запрошує керівників цих компаній, відповідальних працівників податкової і ми з’ясовуємо обставини.
Можна запросити також журналістів, правоохоронців.
Всі ми сядемо і в публічному форматі з великою цікавістю про все це поговоримо.
– Однією з підстав звільнення Ігоря Уманського називають його конфлікт з прем’єром через бажання звільнити вас з Нефьодовим.
Уманський говорив вам про бажанням вас звільнити ще до звинувачень в публічній площині?.
– Я з ним спілкувався два рази в перших числах березня.
Перший раз ми розмовляли на спільній нараді по ліквідності системи держфінансів.
Остання така нарада проводилась ще за часів Оксани Маркарової і потреба в ній дуже назріла.
Вдруге ми спілкувалися у прем’єр-міністра і пан Уманський справив на мене враження досить професійної людини в сфері фінансів.
Голова Податкової Сергій Верланов.
Чому треба залишати більше грошей громадянам і які податки треба знижувати.
– Про що ви говорили?.
– Ми обговорювали бюджетні надходження у березні, очікуване виконання бюджету за квартал.
Моє звільнення або претензії до мене чи ДПС не обговорювали.
– Як ви оцінюєте перспективи виконання оновленого бюджету? На вашу думку – бюджет реалістичний?.
– Я працював з колегами з новим розписом і бюджетом останні чотири дні.
Виконання бюджету залежить від моменту закінчення, послаблення чи трансформації карантину.
Якщо брати нашу теперішню траєкторію, то на другий квартал цей бюджет є реалістичним.
Все ж таки ми не зупинили велику промисловість.
Карантинні заходи великого удару завдадуть надходженням від податку на прибуток і податку на доходи фізичних осіб.
Якщо до кінця травня ми не повернемо людей на робочі місця, то наслідки будуть більш критичними.
Сьогодні бізнес ще чекає: звільняти людей чи ні.
Багато компаній відправили своїх працівників у відпустки за свій рахунок, перевели на "мінімалку".
Якщо після 12 травня обмежувальні заходи будуть продовжені, то бізнеси почнуть приймати більш кардинальні рішення.
За таких обставин, цілком ймовірно, що в другій половині 2020 року бюджет доведеться переглядати ще раз.