Із січня 2020 року «Детектор медіа» публікує щотижневі підсумки моніторингу новин центральних телеканалів з інфографікою.
Підсумки грудня 2019 року тут, січня — тут.
Оцінюючи кількість згадок у новинах, слід мати на увазі, що до вибірки моніторингу потрапляють лише головні випуски новин.
Оскільки на центральних телеканалах загального інтересу щодня виходить іще 2-3 випуски, а на 5 каналі та «112» новини щогодини, абсолютна кількість матеріалів, у яких згадуються кандидати, вочевидь, набагато більша.
Натомість наші показники дозволяють побачити співвідношення уваги, яку канали приділяли політикам.
Популярність політиків у новинах.
Політичне життя після січневих канікул пожвавилось, і згадок про політичні партії в новинах побільшало.
На першому місці за кількістю згадок залишається «Слуга народу».
Нейтральні згадки про партію монобільшості розподілені по всіх каналах, але найбільше їх на «Україні».
На цьому ж каналі найбільше як негативних, так і позитивних матеріалів про «Слугу народу».
У негативному ключі про партію влади говорили також «Інтер» і 5 канал, а в позитивному — «Інтер», «1+1» та ICTV.
Помітно зросла в порівнянні із січнем кількість згадок про «Опозиційну платформу — За життя».
Дві третини матеріалів, у яких ідеться про партію, — позитивний піар, переважно на «Інтері».
Окрім каналу Фірташа-Льовочкіна, «ОПЗЖ» піарив лише «112».
По одній негативній згадці про «ОПЗЖ» було на 5 каналі та «1+1».
«Європейська солідарність» збільшила присутність у новинах на третину в порівнянні з минулим місяцем.
Найбільше позитиву про цю партію виходить на 5 каналі, який належить лідерові «ЄС» Петрові Порошенку.
Також у позитивному ключі її згадували «Інтер» та СТБ.
А ось «Україна» стала приділяти «ЄС» менше уваги.
Єдиний негативний матеріал про «Європейську солідарність», зафіксований в аналізованих новинах протягом лютого, вийшов на «1+1».
Майже вдвічі побільшало згадок про «Батьківщину», проте переважно вони нейтральні — стосуються участі партії та її лідерки в парламентському житті.
Поодинокі позитивні матеріали про «Батьківщину» виходили на «Інтері», «Україні» та ICTV.
Побільшало в новинах і «Голосу», а обидва позитивні згадки про цю партію належали ICTV.
Матеріали з ознаками замовності.
Загальна кількість матеріалів із ознаками замовності в новинах зросла — в січні їх було 124, в лютому 156.
У лютому підозрілі матеріали становили 6,2 % від загальної кількості проаналізованих новин.
Більше половини таких матеріалів показав «Інтер», різко відірвавшись від «України»: в січні показники цих каналів були майже однакові, в лютому «Інтер» уже випереджає «Україну» мало не вдвічі.
Кількість підозрілих матеріалів у новинах інших каналів на порядок менша, ніж у двох «лідерів» рейтингу.
Найменший показник — три матеріали в інтересах «ОПЗЖ» — має канал «112», а суспільний «UA: Перший» уже традиційно залишався чистим від гаданої джинси.
На першому місці серед гаданих замовників прихованої реклами та піару — «Опозиційна платформа — За життя».
Цю першість уже другий місяць забезпечує переважно канал «Інтер», який піарить партію своїх інвесторів у кожному випуску новин.
На другому місці залишається Рінат Ахметов, чий високий показник забезпечений щоденним піаром на «Україні».
А на третє місце несподівано вирвалася постійна героїня новин «Інтера» — Юлія Світлична, яку спільні зусилля «ОПЗЖ» та «Слуги народу» ведуть до перемоги на проміжних виборах на Харківщині.
«Детектор медіа» окремо описував цей джинсовий феномен.
Якщо в січні Світличну піарили тричі, то за лютий «Інтер» показав у праймових новинах 15 сюжетів.
Можна прогнозувати, що в березні показник буде не меншим, адже колишня голова Харківської ОДА залишається щоденною героїнею «Подробиць».
Ще один герой рейтингу, показник якого різко зріс, — Віктор Пінчук.
Згадок про нього побільшало вдвічі, а до піару олігарха доклалися не тільки його канали ICTV та СТБ, а й «Інтер» з «Україною».
А ось кількість піару Сергія Капліна, якого роками просуває у своїх новинах «Інтер», зменшилась із січневих 12 матеріалів до восьми.
Показник Олега Ляшка — сім матеріалів за місяць — залишився незмінним, як і симпатія каналу «Україна» до колишнього народного депутата.
Найцікавіша зміна, яку ми побачили з результатів лютневого моніторингу, — зникнення піару Петра Порошенка та «Європейської солідарності» з «України» та його поява на «Інтері».
Із шести підозрілих матеріалів в інтересах експрезидента чотири вийшли на його власному 5 каналі, два — на «Інтері».
В січні піар Порошенка був зосереджений на «Україні».
Матеріали в інтересах Дмитра Фірташа очікувано зосереджені на його каналі «Інтер», а ось піар Володимира Зеленського розподілений між «Інтером», «Україною», ICTV й «1+1».
Причому «Плюси», попри усталений у народній уяві імідж захисників Зеленського, піарили президента лише один раз.
Дотримання стандартів.
Загальна кількість новин у коротшому місяці лютому дещо менша, ніж у січні, а ситуація з дотриманням стандартів стала дещо гіршою.
У порівнянні із січнем зросла кількість порушень стандарту відокремлення фактів від коментарів — переважно завдяки емоційним сюжетам про епідемію коронавірусу.
Найбільше матеріалів із порушенням цього стандарту на СТБ — 58 %, а «Україна» та «1+1» мають показник 51 %.
На цьому тлі майже ідеальними виглядають новини суспільного мовника, де стандарт відокремлення фактів від коментарів порушений лише в 6 % матеріалів, а стандарт балансу думок — у 2 %.
Географія новин.
Новин з України в порівнянні з попередніми місяцями побільшало на кілька відсоткових пунктів: тепер їх 80 % від загальної кількості.
В лютому приблизно на третину від звичних показників зросла частка київських новин — і, відповідно, поменшало новин із регіонів.
94 матеріали з Полтавської області, яка зазвичай належить до «білих плям», — це наслідок розміщення евакуйованих із Китаю українців у Нових Санжарах.
Через це Полтавщина вийшла на третє місце за кількістю матеріалів після Донецької та Київської областей.
Цього разу білі плями — Кропивниччина та Хмельниччина, з яких в ефір вийшло по кілька матеріалів.
Тематична структура.
Найбільше матеріалів цій тематичній категорії присвячував «112» — 39 %.
Найбільш політизованими традиційно були новини «Інтера» (37 % політичних матеріалів) та 5 каналу (29 %).
Кримська тематика, попри певне зростання уваги до подій на півострові, належить до найменш популярних.
Щотижневі підсумки моніторингу читайте тут.