Якщо влада підтримає звернення підконтрольної групі "Приват" Ігоря Коломойського "Укртатнафти", напівдержавної "Укрнафти" (перебуває під контролем групи "Приват") і державного "Укргазвидобування" і встановлять мита на поставки з Росії дизеля й автогазу, ціни на АЗС зростуть.
Причому на першому етапі зростання буде ажіотажним.
"Якщо рішення щодо підвищення мит на постачання дизпалива з Росії буде ухвалено, це призведе до підвищення цін на ринку, оскільки в структурі балансу дизельного палива на них припадає близько 36% наповнення ринку", - сказав Глумов.
На частку російських поставок автогазу припадає до половини обсягу ринку.
Імпортні поставки заміщають брак вітчизняного виробництва, а в разі їх припинення "Кременчуцький НПЗ", "Укртатнафта" й "Укрнафта" (до складу якої входять підприємства з виробництва автогазу) не зможуть покрити дефіцит на ринку, що неминуче призведе до підвищення цін.
За оцінками експертів, дизельне паливо подорожчає близько на 1,3 грн.
Зріджений газ додасть у ціні щонайменше 0,7 грн.
Загальну суму підвищення внаслідок запровадження протекціоністських заходів оцінюють у 13 млрд грн на рік, з яких 11 млрд становитиме частка дизельного палива, кажуть експерти.
Це чудово розуміють і власті.
"Причому на першому етапі, одразу після запровадження мит, зростання цін може бути ажіотажним: частина продавців зазвичай страхується і користується подібними ситуаціями, і ціни різко злетять.
За тиждень-два вони відкотяться до економічно обґрунтованого (з урахуванням розміру мита) рівня", - зазначив Глумов.
Неминуче підвищення цін ляже на плечі простих українців і принесе надприбутки структурам Коломойського, впевнені експерти.
Україна давно не забезпечує себе автомобільним паливом власного виробництва: кількість приватних НПЗ не без зусиль того самого Коломойського, який отримав контроль над "Укртатнафтою", скоротилася до одного.
Також виробляє автопаливо Шебелинський НПЗ державного "Укргазвидобування".
Частка українського дизпалива на ринку – близько 10%, і навіть якщо Кременчуцький НПЗ "Укртатнафти" збільшить перероблення удвічі, ситуацію це не змінить.
Показовою є ситуація із запровадження мит на трубопровідні постачання дизеля, внаслідок чого нафтопродуктопровід "Прикарпатзахідтранс", на частку якого припадало понад 40% усього бензину, споживаного в Україні, на тривалий час припинив роботу.
Невдовзі після цього оптові ціни на ДТ істотно зросли.
Зокрема, дрібнооптова ціна дизпалива за перші два тижні вересня додала майже 4 грн на кожному літрі (майже 20% від ціни).
Стабілізувати ситуацію вдалося тільки завдяки збільшенню поставок дизпалива з Білорусі, про які вирушила домовлятися урядова делегація з України.
Як повідомлялося, "Укртатнафта", "Укрнафта" й "Укргазвидобування" подали спільну заяву до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України за фактом антиконкурентних дій при постачанні в Україну російського дизпалива і скрапленого газу (ЗВГ).
Українські виробники наполягають на компенсаційних заходах у вигляді мит на субсидований імпорт із 8,46% зі щорічним підвищенням їх розміру на 4,24 процентних пункти – до 25,4% з 1 січня 2024 року.