/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F133%2Ff28adcb41d539dff29254312e9c7c861.jpg)
Моніторинговий візит до медичної частини №40 та психіатричного відділення Львівської багатопрофільної лікарні №19: неналежне, жорстоке або таке, що принижує гідність, поводження з ув’язненими
Відбувся плановий візит без попереджень. Попередній візит відбувся 10 липня 2023 року.
Під час підготовки до візиту монітори використовували матеріали звернень ув’язнених/засуджених і їхніх родичів, матеріали попередніх звітів, а також звіт моніторів Національного превентивного механізму при Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини (НПМ).
Візит проводиться в рамках проєкту “Зменшення страждань в’язнів у контексті війни в Україні”, що фінансується урядом Данії у партнерстві з DIGNITY — Данський інститут проти катувань.
Відвідування здійснили монітори:
- Діденко Андрій — помічник народного депутата України Ярослава Юрчишина, координатор програм Харківської правозахисної групи, досвід моніторингових візитів з 2014 року;
- Зуйков Сергій — помічник народного депутата України Костянтина Касая, член громадської ради при Міністерстві юстиції України, член громадської організації “Захист в’язнів України”, має багаторічний досвід моніторингових візитів;
- Олег Цвілий — член громадської ради при Міністерстві Юстиції України, керівник громадської організації “Захист в’язнів України”, має великий досвід моніторингових візитів, спеціалізується на питаннях катувань, жорстокого, нелюдяного поводження.
Під час моніторингового візиту до медичної частини №40 та психіатричного відділення Львівської багатопрофільної лікарні №19, що функціонують на базі Дрогобицької виправної колонії №40, виявлено системні порушення національного законодавства та міжнародних стандартів у сфері охорони здоров’я і поводження з ув’язненими.
Зокрема, зафіксовано відсутність цілодобового медичного нагляду, неналежні санітарно-гігієнічні умови, низький температурний режим у палатах, проблеми з доступом до питної води, відсутність телемедицини та ненадання належної допомоги особам з гепатитом С, наркозалежністю та інвалідністю.
Виявлено випадки обмеження прогулянок та гігієнічних процедур для засуджених, відсутність інформованої згоди на психіатричний огляд, а також практику розголошення медичної інформації персоналу охорони.
Також встановлено низку порушень у частині пожежної безпеки, доступності для маломобільних осіб, утилізації медичних відходів та забезпечення госпітальним майном. Умови утримання деяких пацієнтів суперечать положенням статті 3 Європейської конвенції з прав людини, що створює ризики повторних скарг до ЄСПЛ.
Виявлені факти свідчать про необхідність термінового втручання для приведення діяльності медичних підрозділів у відповідність до чинного законодавства України та міжнародних стандартів у сфері охорони здоров’я і прав людини.
Загальна інформація
Медична частина №40 та психіатричне відділення Львівської багатопрофільної лікарні №19 філії Державної установи “Центр охорони здоров’я Державної кримінально-виконавчої служби України” у Львівській області розташовані на території державної установи “Дрогобицька виправна колонія № 40”.
Завідувач медичної частини №40 філії Державної установи “Центр охорони здоров’я Державної кримінально-виконавчої служби України” у Львівській області (далі — медична частина) — Олександр Севастьянов.
Стаціонар медичної частини має в наявності 3 палати для соматичних хворих розрахованих на 6 ліжко-місць, 2 інфекційних ізолятори для осіб хворих на туберкульоз розрахованих на 4 і 2 ліжко-місця.
На лікуванні в умовах стаціонару медичної частини перебувало 7 пацієнтів.
Згідно зі штатним розписом, який був наданий завідувачем медичної частини, укомплектовані наступні посади: завідувач медичної частини-лікар — 1 ст., лікар-терапевт — 1,0 ст., лікар-психіатр — 1,0 ст., лікар-рентгенолог — 1,0 ст., лікар-стоматолог — 1,0 ст., цитоморфолог — 1,0 ст., фармацевт — 1,0 ст., фельдшер — 5,0 ст., молодша медична сестра — 1,0 ст., рентген-лаборант — 0,5 ст.
Начальник Львівської багатопрофільної лікарні №19 — Петейчук Тарас Михайлович.
Психіатричне відділення лікарні розраховано на 45 ліжок (43 ліжка для чоловіків, 2 — для довічно ув’язнених). На лікуванні в умовах стаціонару у лікарні перебувало 23 пацієнти.
Згідно зі штатним розписом укомплектовані наступні посади: лікар-психіатр — 1ст., фельдшер — 5 ст. Вакантними є посади: завідувач відділення-лікар — 1 ст., лікар-психіатр — 1 ст., клінічний психолог — 1ст., молодша медична сестра — 1ст.
Факти, виявлені під час відвідування
Під час моніторингового візиту виявлено порушення вимог національного законодавства та недотримання міжнародних рекомендацій у сфері поводження з в’язнями, що призводять до порушень прав засуджених осіб.
1. У порушення пункту пункт 4 глави 3 розділу III Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі, затвердженого наказом Міністерства юстиції України, Міністерства охорони здоров’я України від 15 серпня 2014 року №1348/5/572 (далі — Порядок), у психіатричному відділенні лікарні не забезпечено цілодобового чергування лікаря.
Зазначене порушує пункт 34 рекомендацій Європейського комітету з питань запобігання катуванням чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню (далі — Комітет), де зазначається, що позбавлені волі особи повинні мати можливість доступу до лікаря в будь-який час, незалежно від режиму їхнього утримання. (CPT/Inf (93) 12-part).
2. В установі тривалий час відсутнє постійне централізоване водопостачання, що призводить до проблем з підтриманням санітарно-гігієнічного стану приміщень. Вода подається обмежено, лише протягом приблизно трьох годин на день.
Водночас у відділенні через протікання даху під час опадів у холі утворюється затоплення. Такі умови суперечать статті 115 Кримінально-виконавчого кодексу України, згідно з якою особам, що відбувають покарання у виправних і виховних колоніях, створюються необхідні житлово-побутові умови, що відповідають правилам санітарії та гігієни.
Моніторинговою групою виявлено факти, які можуть свідчити про неналежне, жорстоке або таке, що принижує гідність, поводження з ув’язненими та створюють підстави для подання нових заяв проти України до Європейського суду з прав людини через порушення статті 3 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Так, засуджений, який перебував у палаті психіатричного відділення для лікування осіб, засуджених до довічного позбавлення волі, повідомив, що протягом трьох тижнів, попри його неодноразові звернення до адміністрації, його жодного разу не виводили на прогулянку.
Це порушує пункт 2 розділу II Правил внутрішнього розпорядку установ виконання покарань, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 28 серпня 2018 року №2823/5 (далі — ПВР УВП), правило 23 Мінімальних стандартних правил ООН щодо поводження з в’язнями (Правила Мандели) та правило 27.1 Європейських пенітенціарних правил.
Крім того, засудженому не забезпечували щотижневого миття, що суперечить пункту 3.1 Положення про організацію лазне-прального обслуговування осіб, які утримуються в установах виконання покарань та слідчих ізоляторах, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 8 червня 2012 року №849/5, а також правилу 19.4 Європейських пенітенціарних правил і правилу 16 Мінімальних стандартних правил ООН щодо поводження з в’язнями (Правила Мандели).
3. Під час огляду камери-палати, де перебував засуджений, встановлено порушення статті 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка гарантує право на повагу до приватного життя. Зокрема, санвузол не обладнаний дверцятами, що забезпечують можливість усамітнення, що порушує вимогу правила 19.3 Європейських пенітенціарних правил.
Крім того, моніторингова група виявила недостатній рівень природного освітлення. Відповідно до додатка Ж “Нормативні показники освітлення приміщень житлових будівель” ДБН В.2.5-28:2018 “Природне і штучне освітлення”, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 3 жовтня 2018 року №264, освітленість робочих поверхонь у спальних і житлових приміщеннях має становити 150 ЛЮКС. Натомість у камері-палаті зафіксовано лише 17,4 ЛЮКС, що значно нижче встановлених норм.
Всупереч вимогам правила 22.5 Європейських пенітенціарних правил, камера-палата не оснащена баком для питної води. Постільні речі, подушки, матраци потребують заміни.
4. У медичній частині не організовано проведення замісної підтримувальної терапії (далі — ЗПТ) осіб з психічними та поведінковими розладами внаслідок вживання опіоїдів відповідно до Порядку проведення замісної підтримувальної терапії осіб з психічними та поведінковими розладами внаслідок вживання опіоїдів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 27.03.2012 року №200.
Наркозалежним особам не забезпечується соціально-психологічний супровід, когнітивно поведінкова терапія (КПТ), профілактика рецидивів, мотиваційне інтерв’ю, групи взаємодопомоги тощо. Таким чином дані особи позбавлені можливості отримувати ЗПТ, що порушує їхнє право на вибір методів лікування відповідно до статті 38 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я”.
Разом з тим Комітет у доповіді за наслідками візиту до України у 2023 році зазначає, що потрапляння до пенітенціарної установи є можливістю розв’язати проблему, пов’язану з наркотиками, і тому важливо, щоб відповідна допомога була запропонована всім зацікавленим особам, отже, в усіх установах має бути доступне відповідне медичне обслуговування.
Допомога, що пропонується таким особам, повинна бути різноманітною, програми замісної терапії для осіб з наркотичною залежністю повинні поєднуватися зі справжніми психосоціальними та освітніми програмами для осіб з опіоїдною залежністю, які не в змозі припинити вживання наркотиків.
Крім того, доступ до програм ЗПТ в установах повинен бути легкодоступним, а керувати ними повинні також пенітенціарні лікарі, які повинні пройти спеціальну підготовку з питань, пов’язаних із вживанням наркотиків. (CPT/Inf (2024) 20) пункт 86).
5. У порушення вимог Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації №003-7/о “Усвідомлена згода особи на проведення психіатричного огляду”, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 15.09.2016 року №970, встановлено відсутність у медичній документації (медичній карті № 025/о або № 003/о) підписаної пацієнтом усвідомленої згоди на проведення психіатричного огляду.
6. У порушення вимог Стандартів медичної допомоги при ВГС у дорослих, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 15.01.2021 року №51, не всі особи (5 осіб станом на 14.03.2025 року) з підозрою на вірусний гепатит С проходять ПЛР-тестування, у зв’язку з чим вони не отримують необхідного лікування, що може призвести до погіршення стану їхнього здоров’я та поширення зазначеного інфекційного захворювання серед засуджених та ув’язнених осіб.
7. У порушення вимог Державних будівельних норм В.2.2-10:2022 “Заклади охорони здоров’я. Основні положення”, ізолятор для осіб з інфекційними захворюваннями не оснащений санітарним вузлом та душовою кабіною, що змушує інфекційних хворих користуватися спільними санітарними приміщеннями разом з іншими утримуваними особами, які проходять лікування у стаціонарі медичної частини.
Відсутність належних умов унеможливлює ефективну ізоляцію пацієнтів, сприяє поширенню інфекційних захворювань та створює ризик для здоров’я як засуджених, так і персоналу установи.
8. Диспансерний нагляд здійснюється за 16 особами які мають інвалідність. З них Iгр. — 1 особа; Ⅱ гр. — 6 осіб; Ⅲ гр. — 18 осіб.
Разом з тим, у порушення вимог Закону України “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні”, особи з інвалідністю не отримують належних діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм, що спричиняють обмеження нормальної життєдіяльності.
Так, під час вивчення медичної документації засуджених встановлено, що у 1 особи, яка має інвалідність, відсутня індивідуальна програма реабілітації (далі — ІПР).
Крім того, не виконуються рекомендації ІПР, у зв’язку з чим вона не отримує належних діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями та наслідками травм, які спричиняють обмеження нормальної життєдіяльності.
9. У порушення вимог Державних будівельних норм України В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення”, у медичній частині не створено умов щодо утримання людей з інвалідністю.
10. У порушення пункту 37 Постанови кабінету міністрів України №285 від 2 березня 2016 року “Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики”, у медичній частині відсутній висновок, що підтверджує вільний доступ до будівель та приміщень медичного закладу маломобільних груп населення, отримання якого є обов’язковим.
11. У порушення Порядку організації медичної допомоги на первинному, вторинному (спеціалізованому) та третинному (високоспеціалізованому) рівнях із застосуванням телемедицини, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19.10.2015 року №681, персонал медичної частини через технічні обмеження позбавлений можливості надсилати запити на телемедичні консультації та отримувати фахову допомогу для надання медичних послуг засудженим.
12. У медичній частині, зокрема у палатах та кабінеті лікаря-стоматолога, моніторинговою групою зафіксовано порушення температурного режиму. Так, на час перевірки температура повітря у приміщеннях складала плюс 10 °C , що не відповідає вимогам розділу VI Державних санітарних норм і правил затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 02.04.2013 року №259 та пункту 1 розділу XXII ПВР УВП: у холодну пору року температурний режим у жилих приміщеннях установ виконання покарань має підтримуватися на рівні не нижче плюс 18 °C.
13. У порушення “Державних санітарно-протиепідемічних правил і норм щодо поводження з медичними відходами”, затверджених наказом МОЗ України від 08.06.2015 року №325, філією ДУ “Центр охорони здоров’я Державної кримінально-виконавчої служби України” у Львівській області не укладено угоду зі спеціалізованою установою на утилізацію медичних відходів, у зв’язку з чим в медичній частині з початку 2025 року не організовано належного збирання, сортування та утилізацію медичних відходів.
14. У порушення частини 5 статті 110 Кримінально-виконавчого кодексу України, засудженим під час перебування в стаціонарі медичної частини не забезпечено право користування глобальною мережею Інтернет.
Відсутність доступу до Інтернету обмежує їхню можливість отримувати інформацію, реалізовувати право на освіту, самоосвіту та підтримувати соціальні зв’язки, що суперечить пункту 63 рекомендацій Комітету (CPT/Inf(93) 12-part).
15. У порушення вимог Норми належності постільних речей, спеціального одягу та спеціального взуття (інвентарне майно) для засуджених, які проходять лікування у лікувально-профілактичних закладах, закладах на правах лікувальних та в медичних частинах при установах виконання покарань та слідчих ізоляторах, затвердженого наказом МЮУ від 20.02.2012 року №280/5, засуджені особи не отримують госпітальне майно (костюм, халат та туфлі госпітальні).
Засуджені перебувають у стаціонарі у повсякденному одязі, іноді зі своєю постільною білизною.
16. Під час перевірки дільниці ДІЗО моніторами було встановлено, що при поміщенні засудженого в дисциплінарний ізолятор практикується долучення до справи медичної довідки, яка містить стан здоров’я і згідно з висновком якої засуджений за станом здоров’я в ДІЗО, ПКТ утримуватися може.
Виявлені факти, засвідчують, що працівники установи володіють конфіденційною інформацією щодо стану здоров’я засуджених осіб, які перебувають в дільниці ДІЗО. Зазначене порушує вимоги статті 39-1 Закону України “Основи законодавства України про охорону здоров’я” щодо права осіб на таємницю про стан здоров’я.
Разом з тим Комітет неодноразово підкреслював, що зобов’язання пенітенціарних лікарів засвідчувати придатність засуджених до відбування дисциплінарного стягнення навряд чи сприятиме розвитку позитивних відносин між лікарем і пацієнтом.
В принципі, медичний персонал ніколи не повинен брати участь у будь-якій частині процесу прийняття рішення про застосування будь-якого виду одиночного тримання, окрім випадків, коли цей захід застосовується за медичними показаннями.
З іншого боку, медичний персонал повинен бути дуже уважним до стану засуджених, які перебувають в одиночному триманні. Медичний персонал повинен бути негайно поінформований про кожне таке поміщення і повинен відвідувати засудженого невідкладно після поміщення, а потім регулярно, не рідше одного разу на день, і надавати йому оперативну медичну допомогу та лікування в разі потреби.
Медичний персонал повинен повідомляти адміністрацію установи, якщо здоров’я засудженого піддається серйозній загрозі через одиночне тримання. (CPT/Inf (2024) 20 ) пункт 104). На додаток, зазначене суперечить п. 43.2 та п. 43.3 Європейських в’язничних правил.
17. У порушення пункту 7 глави III розділу II Порядку, моніторингова група зафіксувала відсутність особистої медичної книжки у двох працівників їдальні та результатів обстеження в медичній документації, що проводяться лікарями-спеціалістами (у тому числі лабораторних, клінічних та інших досліджень), які необхідні для допуску до роботи на об’єктах харчування.
18. У порушення Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417 (далі — Правила), приміщення медичної частини та психіатричного відділення не обладнані системами пожежогасіння та пожежної сигналізації.
19. Приміщення кабінету лікарів та рентген-кабінету не забезпечені вогнегасниками, що є порушенням вимог пункту 3.6 глави 3 розділу V Правил та порушенням п. 10.18. глави 10 Державні санітарні правила і норми “Гігієнічні вимоги до влаштування та експлуатації рентгенівських кабінетів і проведення рентгенологічних процедур” затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 04.06.2007 року №294, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07 листопада 2007 року за №1256/14523.
Рекомендації:
- Вжити заходів, спрямованих на усунення виявлених порушень прав людини та недопущення катувань, інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження та покарання у психіатричному відділенні Львівської багатопрофільної лікарні №19 та медичній частині №40 філії Державної установи “Центр охорони здоров’я Державної кримінально-виконавчої служби України” у Львівській області;
- Забезпечити контроль за належним веденням медичної документації відповідно до Порядку організації надання медичної допомоги засудженим до позбавлення волі, затвердженого спільним наказом Міністерства юстиції України та Міністерства охорони здоров’я України від 15.08.2014 року №1348/5/572 та інших нормативно-правових актів;
- Забезпечити штат лікарні лікарями-спеціалістами відповідно до потреб;
- Забезпечити можливість отримання замісної підтримувальної терапії на підставі діагнозу психічних та поведінкових розладів внаслідок вживання опіоїдів;
- Забезпечити отримання інформованої згоди пацієнтів на обстеження та лікування у встановленій формі;
- Забезпечити належну медичну допомогу особам, хворим на вірусний гепатит С;
- Виконати вимоги пункту 37 Постанови кабінету міністрів України №285 від 2 березня 2016 року “Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики”;
- Забезпечити проведення індивідуальної реабілітації осіб, які її потребують;
- Забезпечити доступність будівель установи відповідно до Державних будівельних норм України В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення”;
- Забезпечити належну роботу телемедичного комплексу для здійснення запитів лікарями на телемедичне консультування;
- Забезпечити належну утилізацію лікарських засобів та виробів медичного призначення;
- Припинити практику посвідчування лікарями стану здоров’я засуджених та ув’язнених при поміщенні їх у дільницю ДІЗО/ПКТ;
- Забезпечити медичну частину госпітальним майном (костюм, халат та капці госпітальні);
- Усунути порушення Правил пожежної безпеки.
Джерело: портал Харківської правозахисної групи
