Увага, гроші. П’ять прикладів маніпулятивної реклами телеграм-каналів
Увага, гроші. П’ять прикладів маніпулятивної реклами телеграм-каналів

Увага, гроші. П’ять прикладів маніпулятивної реклами телеграм-каналів

Телеграм-канали в умовах жорсткої конкуренції просувають контент під виглядом грошових виплат чи бонусів.

«Детектор медіа» систематично досліджує український сегмент телеграма, тож у наше поле зору потрапили підозрілі повідомлення. Користувачам через боти або приватні телеграм-канали надсилають контекстну рекламу. Найчастіше вона стосується грошових виплат чи бонусів. Суми та способи їх отримання різняться, однак посилання приводить до інших телеграм-каналів. Візуально ця реклама схожа на шахрайство, про яке ми розповідали раніше (почитати можна тут, тут і тут). Тож ми вирішили перевірити, хто / що ховається за такою специфічною рекламою.

Варіант перший. Телеграм-бот «Україна онлайн» сповіщає отримувача, що можна подати заявку та отримати чотири тисячі гривень від держави. Для оформлення повідомлення використовують стилістику державної програми «Єпідтримка», ба більше — її логотип теж є. Для отримання виплати пропонують перелік банків та нібито окреме посилання для кожного з них. Насправді всі вони однакові та скеровують на закритий телеграм-канал «Украина 24/7».

Канал створений у травні 2021 року. Авдиторія цього каналу — 750 тисяч підписників. За день власники каналу публікують у середньому 91 допис із середнім охопленням 200 тисяч. Найчастіше цей канал поширює дописи телеграм-каналу «Украина в шоке | Лиман | Херсон | Сватово | Кременная» (майже 202 тисячі підписників, середній охват однієї публікації — трохи більше 43 тисяч). Цей канал давніший, створений у квітні 2019 року. Між каналами є взаємне цитування.

 Увага, гроші. П’ять прикладів маніпулятивної реклами телеграм-каналів - Фото 1

Варіант другий. Нещодавно створений (у травні 2022 року) приватний телеграм-канал «Право Знати» (майже 106 тисяч підписників) розсилає рекламу нібито міжнародної допомоги ООН. Мовляв, видають кожному 6600 гривень — по 2200 гривень протягом трьох місяців. Знову ж таки, апелюють до того, що саме сьогодні останній день подання заявки, та дають перелік банків, де зручніше буде отримувати. Перейшовши за посиланням, бачимо пропозицію доєднатися до закритого каналу «Русский Корабль Иди Нах*й». Створений він у грудні 2020 року, однак, очевидно, мав іншу назву. Зараз канал налічує близько 300 тисяч підписників. У середньому допис читає 83 тисячі людей. Контент каналу доволі специфічний — поширюють як дописи з офіційних каналів Володимира Зеленського, Андрія Білецького, Олександра Павлюка, Держспезв’язку, так і контент проросійських телеграм-каналів «Шептун», «Тайны депутата» тощо.

Увага, гроші. П’ять прикладів маніпулятивної реклами телеграм-каналів - Фото 2

 Увага, гроші. П’ять прикладів маніпулятивної реклами телеграм-каналів - Фото 3

Варіант третій. Телеграм-бот «Увага, важливо» надсилає сповіщення, що нібито рахунок вашого мобільного поповнено на 250 гривень на зв’язок на інтернет до кінця воєнного стану. Для отримання бонусу пропонують обрати оператора мобільного зв’язку зі списку. Однак замість очікуваного бонусу пропонують підписатися на закритий канал «Новини Онлайн | Україна». У каналу трохи більше 75 тисяч підписників. Дописи читають близько 15 тисяч. Канал входить до категорії «Новини та ЗМІ» і схожий на інформаційний ресурс.

Увага, гроші. П’ять прикладів маніпулятивної реклами телеграм-каналів - Фото 4

 Увага, гроші. П’ять прикладів маніпулятивної реклами телеграм-каналів - Фото 5

Увага, гроші. П’ять прикладів маніпулятивної реклами телеграм-каналів - Фото 6

Варіант четвертий. Приватний телеграм-канал «Право Знати» попереджає, що «сьогодні президент підписав новий Закон», відповідно до якого нібито кожен українець отримає допомогу у зв’язку з агресією Росії. Далі пропонують обрати свій вік, щоб отримати три тисячі гривень. Крім цього, щоб уже точно привернути увагу читача, в повідомленні пропонують «дізнатись свою нову заробітну плату», «підключити інтернет Ілона Маска безкоштовно» та «отримати 250 гривень допомоги від Київстару». За всіма посиланнями прихований перехід на закритий канал «Украина News Война», створений у червні 2020 року. Зараз на каналі трохи більше 190 тисяч підписників. Зі списку каналів, які він репостить, може дійти висновку, що цей канал орієнтований здебільшого на розважальний контент зі вкрапленнями повідомлень про війну. 

Увага, гроші. П’ять прикладів маніпулятивної реклами телеграм-каналів - Фото 7

Варіант п’ятий. Все той же приватний телеграм-канал «Право Знати» знову пропонує «тільки один раз» отримати три тисячі гривень через російську агресію, які мають виплатити «Приватбанк», «Монобанк» чи «Ощадбанк». У повідомленні використовують і логотипи цих установ. За посиланням ховається перехід на закритий канал «УКРАЇНА 24/7 (Новини)». Зараз він має майже 63 тисячі підписників, однак протягом останнього місяця їхня кількість стрімко зменшується. Певне, саме це й мотивувало власників каналу звернутися до фахівців із промоції.

Дослідити детально канал «Право Знати» не вдалося. Він закритий. Авдиторія каналу за останній місяць суттєво зросла (майже на 40 тисяч). В описі до каналу автор зазначає: «Українець, пишу про війну і не лише. Донати? Ні дякую, краще підпишіться на канал». Здебільшого канал поширює контент щодо ситуації в Україні, новини з фронту тощо. За допомогою архіву повідомлень ми знайшли на цьому каналі повідомлення про «акційні розіграші» 2500 гривень за підписку на телеграм-канал «Тесла». Вони хоча б виглядають чесніше, ніж маніпуляція виплатами.

 

Автор каналу не гребує маніпулювати повідомленнями про ядерну загрозу.

Знов-таки, за посиланнями прихована реклама каналу «Українська правда (Война, Новости)» (це не канал справжньої «Української правди») і скерування на канали «Доброго вечора ми з …» — далі текст залежить від того, яку область вибрали.

Не обійшлося на каналі й без реклами грального бізнесу:

 

І все це опубліковане на каналі «Право Знати» в жовтні. Ймовірно, саме через такий рекламний контент автор каналу не потребує пожертв своїх читачів.

Також ми знайшли телеграм-канал Aldo Agency. Його зазначили як контакт із питань реклами на кількох описаних раніше телеграм-каналах. В описі автори пишуть: «Хочешь самый свежий и яркий контент? Обращайся, сделаем из твоего канала интересное чтиво. К каждому клиенту индивидуальный подход». Очевидно для власної промоції автори каналу виклали список клієнтів, серед яких, зокрема: «Всевидящее око», «Top_news | Новини України», «Типичная Украина», «ЧП», «Киевский Движ TG», «Русский Корабль Иди …», «Правда Украина», «Новини України», «СТРАНА УКРАИНА», «Глазами Украинца», «Новости 24/7 Война», «Украинская правда», «Украина News Война», «Голос України | Війна», «Україна 24/7 | Новини | Війна», «АРМІЯ | Online», «Доброго вечора, ми з Києва (Львова, Одеси, Запоріжжя і Вінниці)», «НиХуевая Украина», «Новини 24/7», «Украина без цензуры», «Інсайдер пише», «Славний Львів», «Киевский движ», «Вірусні новини», «Світ в опитуваннях», «Украинский Шоу-Бизнес», «RED NEWS|UKRAINE», «Реалії України», «Славный Харьков», «Волинь Головне».

Зараз телеграм-канали — найпопулярніше джерело новин для українців. Звісно, що за такого широкого вибору у власників каналів гостро постає питання просування контенту та конкуренції за підписників. Однак чи варто маніпулювати увагою користувачів за допомогою обіцянок грошової допомоги та виплат? Особливо в умовах великої війни, коли чимало українців перебувають у скруті і справді потребують грошей. Але, як бачимо, непрозорі та неефективні правила модерування платформи не створюють достатніх перепон для такого шахрайства.

Источник материала
loader
loader