Країна-терорист Росія з початку повномасштабного вторгнення вкрала українського зерна щонайменше на 530 мільйонів доларів, — про це йдеться в розслідуванні AP і програми PBS Frontline, опублікованому в понеділок, 3 жовтня, пише НВ.
Розслідувачі дослідили супутникові знімки, вантажні декларації, дані транспондерів суден, поспілкувалися з фермерами і постачальниками та відстежили маршрути близько 30 суден, які здійснили понад 50 рейсів з зерном із захоплених окупантами регіонів України в порти Туреччини, Сирії, Лівану та інших країн.
За їхньою інформацією, за перевезенням краденої агропродукції стоять багаті бізнесмени і держкомпанії з Росії та Сирії, деякі з яких перебувають під санкціями США та ЄС.
Зокрема, вкрадене зерно з України в Туреччину, Сирію та Ліван перевозили суховантажні судна Laodicea, Souria та Finikia, що належать сирійській державній компанії Syriamar Shipping Ltd., яка потрапила під санкції США в 2015 році через зв'язок із режимом Башара Асада. Окрім неї, зерно з України незаконно перевозить підсанкційна російська Объединенная судостроительная корпорация. За даними розслідувачів, вона через дочірню компанію Crane Marine Contractor за кілька тижнів до повномасштабного вторгнення Росії в Україну купила три вантажні судна, які вже здійснили щонайменше 17 рейсів між окупованим Кримом і портами в Туреччині та Сирії.
Гендиректор українського агрохолдингу HarvEast Дмитро Скорняков із посиланням на співробітників своєї компанії в захопленому Маріуполі розповів, що окупанти вивозять вкрадене зерно в Росію: «Щоб вкрасти його, вони просто їздять у Ростов і Таганрог, невеликі російські порти, змішують його з російським зерном і кажуть, що це російське зерно».
Розслідувачі за допомогою супутникових знімків і даних транспондерів встановили, що великі вантажні судна, які стоять на якорі біля берегів РФ, зустрічаються в морі з меншими суднами, що перевозять зерно з кримських і російських портів. Великі кораблі потім доставляють змішане зерно в Єгипет, Лівію, Ірак та Саудівську Аравію.
Так, представники турецької компанії Yayla Agro заявили журналістам, що куплені ними з російського корабля Федір 8800 тонн кукурудзи за документами завантажили в російському порту Кавказ. При цьому супутникові знімки показують, що судно завантажили в окупованому Севастополі. Розслідувачі зафіксували не один випадок, коли судна з вимкненими транспондерами завантажують українське зерно в окупованому Криму, а згодом стверджують, що вантаж прибув із російського порту Кавказ.
Автори розслідування також відстежили рейси суден Михаил Ненашев, Laodicea та Souria з окупованого Криму в Туреччину — до доків зерносховищ, якими керує державна Турецька рада із зерна. Пресслужба та керівництво ради не відповіли на запити про коментарі.
Як пише AP, турецька влада зобов'язалася зупинити перевезення краденого зерна, але міністр закордонних справ країни Мевлют Чавушоглу під час пресконференції в червні заявив, що Анкара не знайшла жодних доказів постачання краденого зерна.