У порту "Південний" побудують великий зерновий термінал
У порту "Південний" побудують великий зерновий термінал

У порту "Південний" побудують великий зерновий термінал

У порту "Південний" група компаній "Епіцентр К" спільно з родиною Урбанських побудують великий зерновий термінал потужністю 5 млн тонн на рік.

Проєкт стане завершенням вертикальної інтеграції агрохолдингу від поля до експорту, пише Latifundist.com.

За масштабами новий термінал увійде до п'ятірки найбільших в Україні, порівнявшись з потужностями "Ніка-Тери" та Neptune Grain Terminal (по 4-5 млн тонн). Лише "Трансбалк" має більшу потужність — близько 7 млн тонн на рік.

Морський порт "Південний" обрано не випадково — це найглибший порт України з найкоротшою наземною логістикою для експорту з центральної та східної України. На відміну від Одеського порту, який вичерпав можливості для росту через складний під'їзд через місто, "Південний" має резерви для розвитку.

Сумарна площа ділянок під будівництво складає близько 32 га. За проєктом 2024 року, термінал включатиме:

- Залізничну станцію пропускною здатністю до 3 млн т/рік (здатна обробляти до 5 поїздів на добу по 50-70 вагонів)
- Станцію розвантаження вагонів продуктивністю 2 тис. т/год
- Станцію розвантаження вантажівок продуктивністю 1 тис. т/год
- Конвеєрну галерею довжиною 1600 м продуктивністю 1200 т/год
- Близько 50 силосів сумарною місткістю 250 тис. тонн на ділянці 10 га
- Причал довжиною до 350 м і глибиною 16 м
- Два баштових крани продуктивністю 1500 т/год

Запуск терміналу заплановано на 2026 рік.

Критики проєкту вказують на проблеми з використанням станції "Промислова" Одеського припортового заводу для прийому та сортування вагонів. Поки завод не працює — проблем немає, але після його запуску може виникнути конфлікт за використання залізничної інфраструктури.

Поява нового великого терміналу може знизити ставки на перевалку зерна на 1-2 долари за тонну через посилення конкуренції. Зараз вартість перевалки впала до 7-8 доларів за тонну порівняно з 25 доларами під час роботи "зернового коридору".

Орієнтовна вартість будівництва терміналу оцінюється у 160-270 млн доларів з урахуванням залізничної станції, силосів, конвеєрів та причальної стіни. Для порівняння: будівництво схожого Neptune Grain Terminal обійшлося у 150 млн доларів.

За оцінками експертів, собівартість роботи складатиме 5-6 доларів за тонну, що дозволить заробляти 2-3 долари з тонни при нинішніх ставках. При перевалці 2 млн тонн на рік термінал зможе генерувати 4-6 млн доларів прибутку.

Ключове питання — забезпечення терміналу достатніми обсягами зерна. При власному виробництві близько 1 млн тонн "Епіцентр Агро" потребуватиме залучення сторонніх клієнтів для повного завантаження потужностей 5 млн тонн.

Новий термінал стане частиною загальної тенденції концентрації експортних потужностей у руках великих вертикально інтегрованих агрохолдингів, що прагнуть контролювати весь ланцюг від виробництва до експорту зерна.

Джерело матеріала
loader
loader