/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F9%2F89b1bdafc3f7de65b188eb9ae970bc89.jpg)
Змусять обрати професію з 10 років: школярів чекають нові правила
В Україні впроваджують ранню профорієнтацію в школах — відтепер знайомство учнів із професіями розпочинатиметься з 5 класу. Про це повідомила генеральна директорка директорату професійної освіти МОН Ірина Шумік.
За її словами, раніше про вибір майбутнього фаху в школах починали говорити переважно в 9 класі, коли учні вирішували, чи продовжувати навчання до 11 класу, чи вступати до профтеху або коледжу. Такий підхід створював тиск на школярів і не давав достатнього часу для зваженого рішення.
"Ранній старт допоможе дітям краще пізнати себе, свої інтереси та здібності ще до початку старшої школи. Водночас завдяки цьому учні робитимуть більш усвідомлений вибір навчального профілю, з урахуванням своїх індивідуальних особливостей", — зазначила Шумік.
МОН пропонує трирівневу модель профорієнтації:
-
у 5 класі учні знайомляться з різними професіями, розвивають критичне мислення, самоусвідомлення та вміння аналізувати власні інтереси й нахили;
-
з 8 класу з ними починають працювати кар’єрні радники;
-
у 10 класі розпочинається перший рік профільної школи, протягом якого можна змінити обраний профіль навчання.
Окрім цього, з 2027 року старшокласники зможуть самостійно обирати профілі навчання та предмети відповідно до власних зацікавлень і майбутньої професії.
Фахівці наголошують, що рання профорієнтація не означає, що дитина повинна визначитися з професією у 10–12 років. Це насамперед створення умов, де школярі через ігрові форми та практичний досвід зможуть досліджувати власні інтереси та уявлення про світ дорослих.
Дослідження свідчать: ще у віці 5 років діти формують уявлення про «доступні» для себе професії, часто обмежуючи вибір через стереотипи або брак знань. Знайомство з різними видами діяльності допомагає розширити світогляд, розвинути уяву, мову та соціальні навички.
Відомі довгострокові дослідження, зокрема Perry Preschool Project та Abecedarian Project, довели, що участь у якісних програмах раннього розвитку підвищує успішність у школі, шанси на здобуття вищої освіти, рівень доходів у дорослому віці та зменшує ризики асоціальної поведінки.
Нагадаємо,навчаються за макулатурою: у Раді визнали провал з якістю шкільних підручників
Як повідомляв портал Знай.ua, ще більше навантаження: в школах оновлять один із предметів
Також,як зрозуміти, що у дитини тривожність або ОКР та як їй допомогти

