/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F53%2F047a9b1cf0ecf2fe733f2ccaa3e0cae0.jpg)
Крах "Укрзалізниці": як врятувати залізничну мережу України, яка опинилася на межі банкрутства
Важко уявити, що буде з Україною, якщо зупиниться "Укрзалізниця", резонно міркує аналітик Анатолій Амелін. Але ж такий сюжет — зовсім не фантастика, і автор показує, як таке сталося і як цього можна уникнути, поки не пізно.
Що буде з Україною, коли "Укрзалізниця" зупиниться? Що буде із переміщенням українців? Що буде з логістикою вантажів, якщо зупиниться цей залізничний оператор? Що буде із військовою логістикою? А з енергетичної? Нагадаю, що "Укрзалізниця" — це ще й одна із найбільших енергетичних компаній України.
Запитання не випадкові.
З початку вторгнення збитки, завдані військовими діями тільки залізничній інфраструктурі, перевищили $4 млрд (!!!).
У довоєнні часи в Україні був тільки один бізнес, який коштував понад $4 млрд. А тут збитки лише однієї держкомпанії понад 4,3 млрд.
Ви не замислювалися, хто їх фінансує? Яке джерело? Правильно, "Укрзалізниця". Джерело — власні кошти компанії та кошти держбюджету. "Укрзалізниця" — одна з найбільших компаній України, яка перебуває в управлінні держави.
І ось тут починається найскладніше.
Якби УЗ була просто приватним акціонерним товариством і просто бізнесом — то цей монополіст сам би встановлював тарифи на вантажні перевезення і на пасажирські, виходячи з собівартості, потреби в ресурсах для розвитку та еластичності попиту.
Коли ви їдете в таксі або маршрутці, ви платите економічно обґрунтований тариф. Є собівартість, є маржа перевізника і ваша готовність платити чи не платити.
Але з УЗ все складніше.
Ця компанія — каркас усієї країни, що воює. І цей каркас утримав країну та її обороноздатність із перших днів вторгнення.
Її завдання — везти вантажі різного призначення, не дивлячись ні на що. Її завдання — перевозити пасажирів і покращувати якість, незважаючи ні на що.
Зокрема, востаннє тарифи на пасажирські перевезення переглядалися аж у 2021 році (!).
Нагадаю, що пасажирські перевезення залишаються в Україні соціальними за своєю суттю. І їхня реальна собівартість і близько не покривається вартістю квитків. А вартість квитків — одне з соціально чутливих питань.
Так, наприклад, квиток із Херсона чи Львова до Краматорська можна купити за 309 грн. У приміському русі всі пенсіонери продовжують мандрувати безкоштовно, а тарифи в середньому коштують 30-50 грн — найдоступніший вид транспорту.
Порівняно з Польщею, незважаючи на те, що там вартість квитків частково покривається з бюджету, вартість квитка вища, ніж в Україні, щонайменше вдвічі (!) за порівнянну тривалість маршруту
Ідеально було б, щоб їх вартість покривалася хоча б частково за рахунок регіональних бюджетів. Але цього й досі немає.
А це означає, що компанія сама покриває ці збитки. І збитки зростають.
Підвищення тарифів для відправників вантажу для компенсації збитків може призвести взагалі до зупинки низки промислових підприємств.
Але при цьому витрати "Укрзалізниці" зростають:
Зокрема:
- промислова інфляція із середини 2022 р.: +176%;
- зростання цін на дизельне пальне: +57%;
- зростання ринкової з/п: +65%.
А зарплата залізничників при цьому стагнує — з квітня 2024 року не переглядалася зовсім (!)
З початку 2025 року втрати та збитки збільшилися:
- не менше 7 станцій пошкоджено або повністю зруйновано;
- пошкоджено кілька залізничних складів, включаючи пасажирські та локомотивів.
Резерви давно скінчилися. Виникли серйозні складнощі навіть з обслуговуванням зовнішнього боргу. І якщо сьогодні не ухвалити рішення, які дадуть компанії ресурси для відновлення та підтримки ліквідності, як аналітик, я вважаю, що ризики зупинки (і компанії, і всієї України) стають дуже високі.
Ці резерви закінчилися не тільки в "Укрзалізниці", а й у державному Резервному фонді. У бюджеті їх і спочатку не було. Ми його затверджували із величезним дефіцитом.
Яким є джерело поповнення Резервного фонду:
- перевиконання з податку на прибуток підприємств, що акумулюється у столиці;
- воно виникає переважно через надприбутки банків (!), зареєстрованих у столиці, тому логічним є рішення направити їх на підтримку галузей, на яких сьогодні тримається вся економіка країни й від яких залежить її обороноздатність.
4,3 млрд грн, отримані вже з Резервного фонду компанією, дозволили сплатити зарплати у червні-липні (!), критично необхідно ще не менше 8 млрд, щоб продовжити функціонування залізничного транспорту в країні.
Важливо Квест від "Укрзалізниці": як з купівлі квитків на потяги зробили головний біль і дискримінаціюТак де брати гроші?
Нагадаю, держбюджет є дефіцитним. Рада лише нещодавно ухвалила законопроєкт і збільшила держбюджет на 412 млрд грн для фінансування армії.
Київ же при цьому дуже профіцитний. Причина — у столиці зареєстровані головні офіси всіх найбільших компаній України, головне, банків, які за час війни показують просто безпрецедентну прибутковість. За минулий рік — понад 100 млрд грн!
За січень-липень 2025 року у Києві зібрано податку на прибуток підприємств — 16 млрд 775 млн грн, що більше на 11%, або на 1 млрд 687 млн грн, ніж у січні — липні 2024 року. При цьому на весь рік план складає 17 млрд 385 млн, тобто станом на 31.07.2025 — план вже виконано. на 97% (і це вже уточнений у червні 2025 план, спочатку він склав 14 млрд).
Відповідно, те, що збиратиметься у серпні-грудні — це буде перевиконання понад план і не впливає на життєдіяльність столиці.
Тож. Всупереч критичності ситуації, рішення є.
У вівторок у ВР розглядатиметься законопроєкт 13439-3 про внесення змін до державного бюджету України на 2025 рік (додатковий ресурс до Резервного фонду, зокрема фінансування залізничного транспорту — АТ "Укрзалізниця").
На кону не так продовження функціонування "Укрзалізниці", як збереження каркаса української економіки та обороноздатності.
Автор висловлює особисту думку, яка може не співпадати із позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.
Важливо "Давайте припиняти цей "совок", — економічний експерт розкритикував підвищення тарифу Укрзалізниці на 37%
