Митець вам не зобовʼязаний бути ідеальним
Митець вам не зобовʼязаний бути ідеальним

Митець вам не зобовʼязаний бути ідеальним

Що мене направду вибішує, так це наше старе-добре возвеличення та ідеалізація митців. Яке подається як вияв патріотичності та поваги до своєї культури. Утім, як на мій погляд, дєвочки на культурці, саме це є яскравою ознакою малоросійства. Зустрічаюся із цим увесь час, що працюю в культурній журналістиці, яка в нашій країні лиш останні роки почала сприйматися не як «бантік», який з неї намагалися зліпити багато років.

Замість бачити наших талановитих людей як складних, багатогранних, неоднозначних, цікавих, обовʼязково спрощувати їх, примітивізувати, пхати на іконостас і стояти на варті. Щоб не дай бог ніхто не обезчестив цих святоликих.

Бо кожне криве слово проти Митця чи Мисткині - це акт самообпльовувпння, наруги над власною культурою. Яку і без того принижували і паплюжили століттями, тому ми зараз будемо вішати на неї рушники, кохатися у ній і не дозволимо жодного плювка у душу та глузувань. Ви ж, напевне, знаєте людей, які не терплять жодних жартів над своєю персоною, бо завжди бачать у цьому лише глум. Ось так і «захисники» нашої культури.

Тому наші визначні люди стоять усі красіві та нудні у рядочок і на кожному завʼязаний ось цей великий бантик.

Ще зі школи я не переносила цю традицію. Відколи вчителька укрліт заявила мені, що український письменник не може бути поганою людиною. А в університеті не зробили зауваження, що тримаю «Кобзаря» у рукавичках. Разом з тим, на парах з укрліт ми позіхали від нудьги, а на зарубіжці сиділи з нашорошеними вухами (і це - доволі типова ситуація). Від того, що витворяв, наприклад, Байрон і яким *бланом часом був. А після лекціі я бігла в бібліотеку бігом його читати. Бо мені не просто пояснили, в чому були його таланти, а і намалювали портрет неординарної людини. Неординарна людина - не конче *блан, якшо шо. Але цілком може ним бути. Митці взагалі можуть бути якими-завгодно, як і люди загалом.

Дика ідеалізація та поклоніння людям культури - це абсолютно не ознака поваги до них, національної гідності, патріотизму. Радше навпаки. Для мене це ознака, що людина десь всередині таки піддалася на російський вплив і вважає українську культуру неповноцінною та убогою. Але не хоче цього визнавати і займається якоюсь гіперкомпенсацією. Тому і слово «геній» пхається де треба і де ні.

І головне - у цьому є багато лицемірства і відсутності рефлексії. Бо ще зі школи багатьох із нас вчили саме возвеличувати українських авторів та авторок і їхні тексти, а не думати над ними, знати їх і любити. Або не любити і вміти пояснити чому. Тому якось так вийшло, що з одного боку - уславлення без жодного критичного ставлення (бо ж не навчили), з іншого - цілковита байдужість.

Що казати, лиш зо два роки тому українці масово відкрили для себе авторів «розстріляного відродженння», а доволі проста неофітська вистава про них стала хітом і сильним враженням для багатьох. І я зовсім не маю нічого проти цієї вистави, але вона (та їі сприйняття) є яскравим симптомом. «Вау, Тичина писав для партії? А ми цього не знали, нам не казали». В музеї Тичини вам теж про це будуть говорити дуже неохоче. Хоча, це ж така цікава частина його особистості, над якою варто було б думати, сперечатися, обговорювати, робити якісь висновки; порівнювати його різні вірші.

Один з моїх улюблених поетів - Юрій Андрухович. Не з «улюблений український», а взагалі. Причому, я не люблю поезію, знаю біографії поетів краще, ніж їхні твори. Але вірші Андруховича люблю з курсу другого і навіть знаю напамʼять багато з них. Від «лахмітника Місьо, який о четвертій ранку зарізав пану Касю» і «в реторті вариться коктейль, оу є, май бейбі» до «сто баксів на місяць, і всі тебе трахають». Ну ось просто повний естетичний метч!

Але те, що Юрій Ігорович інколи городить - мені перенести важко. Та я і не слухаю вже. Що не заважає мені пишатися, що у нашій літературі є такий чувак. Який їі, безсумнівно, збагачує. Бо інтервʼю Андруховича і його думки з приводу, наприклад, політики, - це зовсім інша його сторона, ніж вірші. А особисте життя - ще геть інша. І це все не мусить змішуватися. Бо люди - складні. Й цікаві у своїй складності.

Також я люблю фільми Паоло Соррентіно, попри його тісні контакти із Сильвіо Берлусконі. І навіть знятий про нього фільм. Причому, зауважте, Берлусконі там зовсім не ідеальний. І у цьому суть! Бергман - взагалі неприємний тип. Він навіть у мемуарах не намагався щось із себе вдавати. Але це не значить, що його роботи не захоплюють складними персонажами і стосунками між ними. І що визнання його недоліків, є наругою над шведською культурою. «Паплюження шведської культури» - можете уявити таку фразу?

Власне, усе це приводить до багатьох негативних наслідків. Приміром, у нас практично немає успішних байопіків. Жоден ігровий фільм про визначних українців не став хітом, бо нам з екрану постійно пропонують якихось мумій зі скляними очима. І порівняйте це зі світовими популярними байопіками. Навіть «Богемна рапсодія», яку критикували за надто вилизаний образ Фредді Меркʼюрі, у нас би вважалася наругою та самообпльовуванням.

Автори часто або бояться зняти щось сміливіше і живіше, або живуть у дихотоміі: можна вибрати лише варіант створення памʼятика, бо інший - це закидання багном. Інших варіантів не існує, лише ці два.

А також цей принцип поширюється на решту людей, тому ми постійно клепаємо собі героїв, в яких потім розчаровуємося, знецінюємо і викидаємо на смітник. Бо вони посміли бути не такими ідеальними, як ми собі придумали. Або не розчаровуємося і продовжуємо їх ідеалізувати попри все. Особливо жахливий вигляд це має із політиками, до яких завжди повинно бути критичне ставлення. Але ж критичне ставлення ми плутаємо з хейтом, приниженням та зневагою.

У звʼязку із цим усіляко раджу вам документальну стрічку Сергія Буковського «Іван і Марта» про подружжя Дзюбів. Пані Марта там фактично головна героїня, бо пан Іван вже нездужав під час зйомок. Так ось, вона досить критично висловлюється до спроб ідеалізувати свого чоловіка і вбачанні у ньому героя, борця і ще когось там. Вона каже, що вони обоє - нормальні люди, які не хотіли ніяких колотнеч і боротьби, а просто спокійно жити. Можливо тому і її розповідь виявилася вкрай цікавою.

Джерело: фейсбук-сторінка Лєни Чиченіної

LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Джерело матеріала
loader
loader