Найбільший порт Європи готується до потенційної війни з Росією, “резервуючи” місця для кораблів з військовими вантажами та плануючи, куди перенаправляти вантажі, якщо почнуться бойові дії, повідомляє FT.
Директор адміністрації порту Роттердама Будевейн Сімонс заявив, що порт координує свою підготовку з сусіднім Антверпеном стосовно того, як діяти в разі прибуття британських, американських і канадських транспортних засобів і вантажів.
"Не кожен термінал придатний для прийняття військових вантажів. Якщо потрібно буде відправити великі обсяги військових вантажів, ми звернемося до Антверпена або інших портів, щоб вони взяли на себе частину потужностей, і навпаки. Ми дедалі менше розглядаємо один одного як конкурентів. Звичайно, ми конкуруємо там, де це необхідно, але працюємо разом там, де це можливо”, - сказав він в інтерв'ю Financial Times.
Такі заходи є частиною ширшої хвилі підготовки до потенційної війни: ЄС розробляє план переозброєння на суму до 800 мільярдів євро, намагаючись стати більш самодостатнім в обороні у відповідь на вимоги президента США Дональда Трампа, і стримувати російську агресію, оскільки повномасштабне вторгнення РФ в Україну триває вже четвертий рік. Нідерланди разом зі своїми союзниками по НАТО пообіцяли збільшити витрати на оборону до 5% ВВП. У травні Міністерство оборони Нідерландів оголосило, що Роттердам на вимогу НАТО повинен буде надати місце для прийняття декількох кораблів з військовими вантажами.
Сімонс додав, що один або кілька кораблів з військовими вантажами будуть пришвартовані до причалу на кілька тижнів, чотири або п'ять разів на рік, хоча місце їх розташування може змінюватися. Контейнерний термінал Роттердама — єдине місце, де порт може безпечно перевантажувати боєприпаси з одного корабля на інший. Там також кілька разів на рік відбуватимуться десантні військові навчання.
Порт і раніше працював з військовими вантажами, особливо активно під час війни в Перській затоці з 2003 року, але навіть у розпал холодної війни у Роттердамі не було спеціального причалу.
Антверпен регулярно отримує вантажі для американських військових, дислокованих у Європі.
У червні генеральний секретар НАТО Марк Рютте попередив, що Росія може напасти на одну з країн Альянсу до 2030 року.
Порт Роттердама, який щорічно обробляє близько 436 млн тонн вантажів, втратив близько 8% вантажів, переважно нафти, після того, як ЄС запровадив санкції проти Росії. Антверпен обробляє 240 мільйонів тонн вантажів на рік, що робить цей порт другим за величиною в ЄС.
Сімонс зазначив, що обидва порти також працюють разом над підвищенням “самодостатності” Європи.
Пандемія COVID-19, яка змусила європейські країни шукати захисні засоби та ліки, виявила їхню залежність від кількох постачальників, таких як Китай та Індія.
Різке скорочення російських нафтових потоків після повномасштабного вторгнення РФ в Україну стало ще одним уроком, додав Сімонс. Він закликав європейські країни формувати запаси критичних товарів, як вони вже це робили з нафтою. ЄС зобов'язав країни-члени підготувати “90-денний стратегічний запас нафти” після нафтової кризи 1973 року, коли арабські країни скоротили видобуток, щоб чинити тиск на Захід під час конфлікту з Ізраїлем.
“Ми повинні зробити те ж саме з міддю, літієм, графітом і низкою інших важливих видів сировини …Ми повинні дивитися на ширший спектр стратегічної стійкості, в тому числі у фармацевтиці. І наскільки ви стійкі як суспільство? Це дедалі більш важливо, оскільки світ стає більш нестабільним”, - сказав Сімонс.
У вівторок, 8 липня, ЄС має оприлюднити “стратегію накопичення запасів”, яка охоплюватиме медикаменти, критично важливу сировину, енергетичне обладнання, а також, можливо, продукти харчування та воду.
Зараз Кремль усі свої сили кинув на війну проти України. Але що буде після того, як закінчаться бойові дії на російсько-українському фронті? Про те, як Кремль уже обирає нову жертву агресії у статті “Після України: хто наступний у прицілі Кремля” розмірковував Володимир Кравченко.