Британія зупинила виробництво винищувачів Eurofighter Typhoon через брак нових замовлень, що викликало побоювання всередині країни щодо загрози втрати критично важливих навичок аерокосмічної промисловості у Великій Британії, пише The Financial Times.
Впродовж десятиліть Typhoon збирали на заводі BAE Systems у Вортоні, графство Ланкашир. Однак зараз роботи на фінальній складальній лінії згорнуті, оскільки завод готується до поставки останнього винищувача Typhoon для Катару в рамках замовлення на 5 мільярдів фунтів стерлінгів від 2017 року.
«В ангарі є один реактивний літак, але він фактично чекає на кілька деталей та фарбування. Що стосується основного складання, то воно завершене, і на ньому не працюють жодні працівники», — сказав представник профспілки заводу.
Уряд Великої Британії не замовляв нові літаки з 2009 року, а подальші експортні замовлення з Саудівською Аравією та Катаром ще не узгоджені.
Видання заявляє, що якщо найближчим часом нових замовлень не буде, може відбутися втрата важливих промислових навичок, необхідних для створення винищувачів наступного покоління.
Літаки Typhoon будуються загальноєвропейським консорціумом, до складу якого входять BAE, Airbus та Leonardo, при чому кожна компанія виготовляє різні деталі для кожного літака. Вони також керують лінією остаточного складання в кожній країні-партнері — коли країна-партнер замовляє літаки або очолює експортну угоду, вона збирає літак.
BAE все ще будує передні фюзеляжі для Typhoon, замовлених іншими країнами, але потім їх відправляють до Європи для остаточного збору.
Нещодавнє рішення британського уряду придбати винищувачі F-35 американського виробництва, а не взяти на себе зобов'язання щодо нового замовлення на найсучасніші Typhoon, знову розпалило дискусії щодо оборонних пріоритетів. Хоча Велика Британія зобов'язалася модернізувати свої нинішні літаки Typhoon, зокрема встановити новий радар, вона є єдиною країною в консорціумі, яка не замовляла найновішу модель.
Міністр оборони Великої Британії Джон Гілі минулого тижня відмовився коментувати питання щодо перспективи нового замовлення, але заявив, що нещодавній стратегічний огляд оборони підтвердив важливість літаків Typhoon та необхідність модернізації.
Гілі також повідомив комітету з питань оборони, що Велика Британія очікує закупити партію з 27 винищувачів F-35, які почнуть надходити до кінця десятиліття, 15 з яких будуть модифікації F-35B, тобто придатними для базування на авіаносці. Інші 12 будуть модифікації F-35A із можливістю нести тактичні ядерні бомби.
Керівники галузі стверджують, що переговори щодо отримання нових експортних замовлень на Typhoon з Катару, Саудівської Аравії та Туреччини просуваються.
Редактор журналу «Aerospace» Королівського аеронавтичного товариства Тім Робінсон, каже, що перерва в «безперервному складанні бойових літаків у Великій Британії, ймовірно, буде лише тимчасовою». Водночас він додає, що «чим довший перерва, тим більший ризик втрати ключових навичок та критично важливого досвіду, які будуть потрібні для винищувачів наступного покоління».
Компанія-виробник BAE заявила, що має «досвід реагування на зміну вимог програми Typhoon, щоб забезпечити збереження спеціалізованих навичок».
«Високий рівень зацікавленості, відданості та інвестицій у літак з боку нинішніх та потенційних клієнтів вселяє нам впевненість у тому, що виробництво Typhoon у Великій Британії продовжиться і в наступному десятилітті», – додали в BAE.
Міністерство оборони Британії стверджує, що Typhoon залишатиметься «основою протиповітряної оборони Великої Британії щонайменше до 2040-х років». Водночас майбутні інвестиції в Typhoon «залежать від Плану оборонних інвестицій, який буде опублікований пізніше цього року».