Вечір у барі може бути тверезим — чому у світі такий поширений тренд на безалкогольне та як з цим в Україні
Вечір у барі може бути тверезим — чому у світі такий поширений тренд на безалкогольне та як з цим в Україні

Вечір у барі може бути тверезим — чому у світі такий поширений тренд на безалкогольне та як з цим в Україні

Безалкогольне пиво, джин і навіть готові коктейлі.

Усе більше споживачів замість алкогольних напоїв обирають слабоалкогольні або й взагалі безалкогольні альтернативи.

Через таке зростання популярності безалкогольний пивний бренд Heineken 0.0 стає навіть спонсором футбольних турнірів.

Тож яка економіка стоїть за сегментом безалкогольних альтернатив традиційним алкогольним напоям? І як на ці виклики відповідає Україна? Наразі безалкогольні напої становлять лише близько 1% від світових продажів алкоголю, що близько 20 мільярдів доларів.

А переважна більшість з них — це пиво.

Тож з нього й почнемо.

Як взагалі з’явилось безалкогольне пиво Насправді безалкогольне або ж слабоалкогольне пиво почали варити ще в Середньовіччі, де воно було альтернативою звичайній воді, яка часто могла бути забрудненою.

Тоді пиво називали small beer через малу місткість алкоголю — від 0,5% до 2,8%.

За часів «сухого закону» 1920–1933 років у США так званий near beer став особливо популярним у країні на тлі заборони алкоголю.

У 1919 році Конгрес ухвалив Закон Волстеда, який обмежив вміст алкоголю в усіх напоях до 0,5%.

Near beer виробляли шляхом кип’ятіння звичайного пива, щоб випарувати алкоголь та отримати вміст до 0,5% ABV.

Іноді виділений спирт зберігали окремо: покупець міг додати його назад до near beer за допомогою шприца.

Це явище отримало назву needle beer або spike beer.

«Сухий закон» змусив пивоварні компанії адаптовуватись або закривати бізнес.

Американська історикиня Морін Огл у книзі «Амбітне пивоваріння: історія американського пива» писала, що з понад 1300 пивоварень, що працювали в 1915 році, вижило не більш ніж 100.

Згодом слабоалкогольні напої стали відомі як тоніки, місцеві броварні почали варити їх, щоб не закривати бізнес під час «сухого закону».

Першими такими броварнями у США стали Pabst та Anheuser-Busch, які існують і досі.

Напій останніх мав назву Bevo та мав великий успіх під час заборони алкогольних напоїв.

Після своєї появи у 1916 році броварня продала понад 2,2 мільйона ящиків за шість місяців.

Однак після скасування «сухого закону» у 1933 році інтерес до near beer швидко згас.

Споживачі повернулися до «справжнього» пива, а виробництво тоніків майже зупинилося.

А як тоді безалкогольне пиво стало популярним зараз Починаючи з 2018–2019 років світовий ринок безалкогольного пива демонструє стрімке зростання.

Це пов’язано зі збільшенням бажання вести здоровий спосіб життя.

За даними The Business Research Company, у 2024 році його обсяг у світі досяг приблизно 21,94 млрд доларів та до 2029 року очікується зростання до 35 млрд доларів.

«Дехто пояснює зміну споживання алкоголю і тютюну тим, що змінився спосіб життя: більше людей сидить вдома, грає в ігри, працює дистанційно.

Після пандемії цей формат роботи залишився — і, відповідно, зменшилась потреба в соціалізації в барах, де традиційно вживали алкоголь», — розповідає AIN Юрко Заставний, співвласник броварні «Правда».

Також Заставний припускає, що ще одним фактором могла стати легалізація ТГК і КБД в багатьох країнах.

Мовляв, для частини людей марихуана стала заміною алкоголю, який насправді має багато побічних ефектів — вплив на серцево-судинну систему, шлунково-кишковий тракт тощо.

«Тобто йдеться про поєднання чинників: здоров’я, менша потреба в соціалізації, більша доступність альтернатив», — узагальнює Заставний.

Безалкогольне пиво становить понад 10% продажів у Словаччині, Німеччині та Іспанії — країнах з історично високим рівнем споживання пива.

Гіганти галузі Carlsberg і Heineken випустили безалкогольні версії своїх флагманських брендів.

Та й загалом безалкогольні напої дозволяють великим компаніям охоплювати нову аудиторію.

Дійсно, їхнє виробництво дорожче через складніші методи, необхідні для виведення алкоголю та збереження максимально можливої ​​якості смаку.

Однак за ці продукти, які майже не поступаються в ціні своїм алкогольним аналогам, не потрібно сплачувати акцизний збір, який у Великій Британії, наприклад, починається від 9,61 фунта стерлінгів (546,35 гривні) за літр алкоголю в продукті.

В Україні ж під акциз напої з вмістом спирту понад 0,5%.

Наприклад, ставка акцизного податку за солодове пиво становить 59,82 гривні.

Фото — «Правда» За даними Heineken, глобальний ринок пива категорії 0.0 становить 13,7 млрд доларів, що відповідає приблизно 1,7% від обсягу світового виробництва пива.

У самій компанії цей сегмент становить 4% від усього портфеля.

Загалом безалкогольне пиво становить близько 5% відсотків світових доходів від пива загалом.

За даними Statista, до 2028 року світові продажі безалкогольного пива можуть досягнути 50 мільярдів доларів, що більш ніж удвічі перевищує показник 2020 року.

А як із цим в Україні Попит на безалкогольне пиво в Україні почав зростати разом із рештою світу — у 2019–2020 роках.

І його частка на ринку зростає щороку, за словами Ольги Ставко, керівниці відділу маркетингу броварні MOVA.

Саме ця компанія неодноразово перемагала у світових конкурсах зі своїм безалкогольним пивом.

Якщо у 2022 році частка безалкогольного пива складала 2,02%, то у 2023-му — 8,58%, а у 2024-му — уже 11,73%.

На її думку, ця динаміка свідчить про зміну споживчих звичок і готовність української аудиторії приймати безалкогольне пиво як повноцінний і бажаний продукт.

«З моменту першого релізу ми бачимо стабільне та впевнене зростання інтересу до безалкогольного пива.

Це не просто зростання продажів — ми спостерігаємо формування нової пивної культури, в якій безалкогольне пиво вже не є компромісом, а стає усвідомленим вибором», — розповіла Ольга Ставко.

У «Правді», каже Юрко Заставний, одна партія пива складає приблизно 2000 літрів.

Загалом броварня робить близько 50–60 партій на місяць, де мінімум дві з них — безалкогольне пиво.

Тобто за місяць вони можуть продати в середньому 4000 літрів безалкогольного пива.

«У нашому випадку, коли ми варимо 2 з 60 партій безалкогольного пива, це приблизно 3–4% від загального обсягу», — зазначає Заставний.

Як українські шишки повертають свої позиції на пивному ринку А що формує ціну та чому воно буває дорожче за звичайне пиво Технологічно це складніший і довший процес.

Безалкогольне пиво в «Правді» центрифугують щонайменше тричі, каже Заставний, і після кожного етапу потрібно чекати.

Це значно збільшує собівартість.

Розповідає: якби ціну рахували буквально, такий продукт мав би коштувати в півтора раза дорожче за звичайне пиво.

До того ж, за словами Заставного, такий напій набагато чутливіший до зараження, оскільки в класичному пиві алкоголь слугує одним із чинників захисту.

Інші — це вуглекислий газ і хміль.

У безалкогольному ж пиві одного з цих ключових елементів просто немає — тож воно ніби зі «слабшим імунітетом».

Фото — MOVA Богдан Точка, головний пивовар і співвласник компанії MOVA, розповідає, що у виробництві безалкогольного пива їхня броварня принципово не використовує стандартний підхід, коли спершу варять звичайне пиво, а потім вилучають з нього алкоголь.

У MOVA рецептура з самого початку розробляється саме як безалкогольна.

Це дозволяє досягти низького вмісту алкоголю природним шляхом і без втрати смаку.

Замість дорогого спеціалізованого обладнання команда працює з технологією затирання: роблять паузи для активації певних ферментів, що утворюють складні цукри.

Таким чином створюється середовище, у якому дріжджам майже нічого «їсти» — отже, вони виробляють мінімум алкоголю.

Крім того, використовують окремий штам дріжджів, що сам по собі продукує дуже низький рівень алкоголю.

Культура безалкогольних коктейлів В англійській мові безалкогольні коктейлі мають власний термін mocktail, що походить від mock (імітація) та cocktail (коктейль), тобто «імітація коктейлю».

Це слово почали використовувати лише у 1900-х роках, але напої без алкоголю стали популярними під час того ж таки «сухого закону» у США.

Тоді бармени проявляли креативність із соками, газованими напоями та сиропами, щоб створити смачні альтернативи звичайним коктейлям.

Наприклад, так з’явився коктейль Ширлі Темпл, який традиційно готують з імбирним елем і краплею гренадину, і прикрашають вишнею мараскино.

Фото — Saint Bar Після закінчення «сухого закону» розвиток б/а коктейлів був такий самий, як у пива — їхня популярність зменшилась, але культура вживання продовжувала розвиватись.

На популяризацію також вплинув здоровий спосіб життя та наслідки вживання алкоголю на організм людини.

Окрім цього, на безалкогольне споживання мала вплив кампанія «Тверезий січень» (Dry January) від британської благодійної організації Alcohol Change UK.

Якщо під час першого «сезону» у 2013 році до кампанії долучились близько 4000 осіб, то у 2024 році їхня кількість становила вже близько 215 тисяч учасників з усього світу.

Глобальний ринок готових до вживання безалкогольних коктейлів у 2024 році оцінювали у 6,54 мільйона доларів, а до 2032 року очікується, що він досягне 13,61 мільярда доларів.

Таке зростання зумовлене підвищенням обізнаності споживачів щодо здорового способу життя, поширення безалкогольних соціальних заходів і розширення інноваційних смаків і преміальних пропозицій.

За словами Артема Рассола, головного бармена київського Saint Bar, під час формування та розробки нашого першого коктейльного меню в закладі врахували потребу в безалкогольних коктейлях, оскільки вже тоді спостерігали збільшення тенденції до таких напоїв у Європі.

«Ми розуміли, що багато людей хочуть відчути атмосферу бару та бути частиною світського життя, не споживаючи алкоголь.

У нашому барі ми створюємо особливу атмосферу на джазових вечорах і виступах музикантів на роялі, що привертає увагу цільової аудиторії.

Також великий вплив на популярність безалкогольних коктейлів має мода на здоровий спосіб життя, що залучає до нашого бару людей, які піклуються про своє здоров’я».

Наразі в барному меню Saint Bar є 12 безалкогольних коктейлів.

Рассол каже, що частина з них — авторські твіст-варіації класичних рецептів із новим поглядом.

До початку повномасштабного вторгнення безалкогольні коктейлі складали приблизно 1 із 30 проданих, сьогодні — кожен 20-й, і цей показник продовжує зростати.

«Середній чек зростає, оскільки безалкогольний коктейль — це повноцінна та складна страва, на приготування якої іноді витрачається більше часу, ніж на алкогольну версію.

Ми прагнемо, щоб гість, очікуючи легкий напій, отримував повноцінний коктейль зі збалансованим смаком, розроблений із використанням технології випарювання алкоголю — смак близький до класичних алкогольних, але без краплі спирту», — розповів AIN Артем Рассол.

Безалкогольні коктейлі також допомагають уникнути відчуття відокремлення з компанії друзів, де всі можуть насолоджуватися алкогольними напоями, каже Рассол.

Для бізнесу ж це чудова нагода залучити більше гостей у будні дні та привернути увагу тих, хто не п’є алкоголь взагалі або тимчасово.

Джерело матеріала
loader