Як стартапу бути почутим: стратегія комунікацій у разі нестачі ресурсів — колонка
Як стартапу бути почутим: стратегія комунікацій у разі нестачі ресурсів — колонка

Як стартапу бути почутим: стратегія комунікацій у разі нестачі ресурсів — колонка

Без зрозумілих і ціннісних комунікацій неможливо побудувати довіру, залучити команду, клієнтів та інвесторів.

Але як це зробити, коли бракує людей, грошей і часу? Ярина Біла, експертка зі стратегічних комунікацій, Head of Communications в Ed.

Era та CEO Ed.

Comms Agency by Ed.

Era у колонці для AIN розповідає, як отримати максимальний результат за непростих умов, а також ділиться перевіреними на власному досвіді секретами й лайфгаками.

Що об’єднує всі стартапи: нестача ресурсів як спільний знаменник Як експертка зі стратегічних комунікацій, я обожнюю працювати зі стартапами.

На перший погляд, вони всі різні: у кожного — своя ніша, продукт, переваги, недоліки й виклики.

Здається, давати універсальні поради за таких умов — марна справа.

Але після кількох профільних воркшопів і розмов із десятками фаундерів я таки знайшла спільний знаменник.

Це — тотальна нестача ресурсів.

Адже здебільшого стартапи працюють в умовах браку людей, грошей і часу.

Найяскравіше ця нестача відчутна в комунікаціях — особливо у сфері маркетингу та соціальних мереж, де потрібна постійна присутність, а не разові зусилля.

Це підтверджують і фахові опитування.

Згідно зі звітом State of Social Media 2025 від міжнародної платформи для моніторингу медіа та аналітики Meltwater, 53,3 % опитаних фахівців з маркетингової сфери називають обмежену командну спроможність головним викликом у роботі з соціальними мережами.

До інших поширених труднощів належать: брак ресурсів на відеопродакшн; відсутність чітких процесів; нестача профільних фахівців; інше.

Що таке комунікації та чому це важливо для створення комунікаційної стратегії Після опису викликів було б логічно перейти до порад: що робити з комунікаціями, коли бракує ресурсів.

Проте мій досвід показує: спершу варто розібратися, що таке «комунікації».

Часто в цьому понятті вбачають зовсім різне — від спілкування з клієнтами сам на сам до створення рекламної кампанії.

З чого почати: карта комунікацій для стартапу Насправді комунікації — це будь-яка точка дотику з вашими клієнтами або цільовою аудиторією.

Тому варто почати з визначення комунікаційної мети.

І вже з урахуванням цього обирати відповідні канали на формати комунікації.

Розповім про це детальніше далі.

Три поради, як отримати максимальний результат з обмеженим ресурсом Порада 1: розставляйте пріоритети Почніть із запитання: «Чого саме ми хочемо досягти за допомогою комунікацій цьогоріч?».

У стартапів цілі можуть суттєво відрізнятися, проте саме від них залежать подальші кроки.

Якщо головне — продажі, зосередьтеся на маркетингових інструментах.

Якщо пріоритет — побудувати бренд і підвищити впізнаваність, працюйте з піаром і SMM.

Якщо шукаєте інвестиції — тримайте у фокусі візуальну презентацію, підготовку лендингу та пітчдек, а також живі зустрічі з потенційними партнерами на конференціях і нетворкінгах.

Тут важливо памʼятати: ресурсу не вистачить на все й одразу — на ведення соцмереж, запуск сайту, створення блогу, налаштування реклами, публікації в медіа, участь у подіях, знімання відеоконтенту чи роботу з інфлюенсерами.

Тож подумайте, які канали й формати принесуть вам максимум користі саме зараз, — і відкиньте зайве.

Щоб усе це впорядкувати, насамперед потрібно створити комунікаційну стратегію.

Не обовʼязково готувати файл на сто сторінок, як це роблять у великих компаніях.

Якщо у вас маленька команда і ви тільки починаєте, вистачить буквально кількох слайдів, де зафіксуєте: Ваші цілі: чого ви прагнете досягти цього кварталу чи півріччя (але важливо, щоб їх було дві-три, а не десяток)? Цільову аудиторію: хто ваші основні споживачі, клієнти, партнери? Оптимальні канали комунікації: де треба бути присутніми, щоб ефективно спілкуватися з аудиторією та досягнути своїх ключових цілей? Tips and tricks ✔️ Враховуйте особливості каналів комунікації.

Не всі інструменти дають швидкий і вимірюваний результат.

Наприклад, оцінити ефективність медійних проявів складно.

Уявімо, що ви опублікувалися в Forbes.

Ваша мама щаслива, друзі наставили купу лайків на Facebook, а що конкретно це принесло вашому проєкту — не зрозуміло.

Піар — це завжди гра в довгу: іноді тільки через кілька місяців хтось із клієнтів згадає, що дізнався про вас саме завдяки цій публікації.

✔️ Оцифровуйте прогрес.

Щоб усе ж краще розуміти, що спрацьовує, а що — ні, використовуйте OKR (Objectives and Key Results) та KPI (Key Performance Indicators):• OKR — це про стратегічні цілі та бажані зміни;• KPI — про ефективність щоденних процесів.

✔️ Користуйтеся готовими інструментами.

За покликанням можна безкоштовно завантажити шаблон для формування комунікаційних (і не тільки) цілей за методологією OKR — ми активно використовуємо його в Ed.

✔️ Використовуйте підхід data-based.

Не вгадуйте, куди йти з комунікацією — спирайтеся на відкриті аналітичні звіти.

Наприклад, Global Overview від We Are Social & Meltwater щороку збирає детальну статистику про диджитал-користування у світі: соцмережі, трафік, рекламу, онлайн-час тощо.

Згідно зі звітом за лютий 2025 року, найактивніше користуються You.

Tube, Whats.

App і Facebook.

А от Threads, Reddit чи Linked.

In — суттєво відстають.

У звіті також можна знайти дані за конкретними регіонами.

✔️Водночас враховуйте контекст свого ринку та ціль комунікації.

Для іноземних —Medium (Substack), Quora, Reddit, Linked.

In, Discord.

Tok — для візуального контенту та B2C-взаємодії; Facebook — для спільнот і таргету; Linked.

In — для B2B та нетворкінгу; Quora та Reddit — для експертного позиціювання, залучення інвесторів.

Тут усе дуже індивідуально, тому до трендів підходьте з холодним розумом.

Можливо, ваша аудиторія й досі в Club.

House — з цим нічого не вдієш, тож потрібно закочувати рукави й планувати там ефір.

Порада 2: «вирощуйте» джунів Брак ресурсів відчувається і на рівні команди.

Обмежений зарплатний фонд не дозволяє наймати багато працівників, тож доводиться шукати «швейцарських ножів» — спеціалістів, які вміють усе й одразу.

До цього додається загальна кадрова криза в Україні: зменшилася кількість кандидатів, тож нерідко позиції закриваються по три-чотири місяці.

Що робити за таких умов? Наймати джунів.

Так, усі мріють про сеньйорів, які вже собаку з’їли, але реальність інша: у період дефіциту кадрів досвідчені фахівці обирають стабільні компанії з бонусами — медичною страховкою, компенсацією навчання, спортом, психологом і корпоративними обідами; більшість із них не хоче працювати наодинці — їм потрібна команда, де вони насамперед менеджерять, а не «працюють руками».

Із джунами — інша історія.

Вони вмотивовані, адже прагнуть отримати досвід і кейси в портфоліо.

Здебільшого швидко вчаться й не бояться операційки.

А ще їх можна «виростити» під свої потреби.

Наприклад, у мого друга стартап на перетині музики й штучного інтелекту.

Знайти людину з досвідом саме в цій ніші — практично неможливо.

Тож я порадила йому найняти того, кому це цікаво, і навчити з нуля.

Tips and tricks ✔️ Пропонуйте зрозумілий вектор зростання.

На старті джуни мають доволі широке коло обов’язків.

Наприклад, комунікаційний менеджер може одночасно займатися SMM, працювати з ком’юніті, закривати дещо з PR-напряму.

У таких випадках важливо подбати, щоб у людини все ж була пріоритетна роль, і вона розуміла, куди росте.

Це збереже її мотивацію та позбавить відчуття, що нею просто користуються.

✔️ Забезпечте менторство і розвиток.

Щоб джун не лише виконував поточні завдання, а й розвивався як профі, важливо створити для нього / неї систему підтримки.

Щокварталу визначайте, які саме навички людина буде прокачувати та хто їй у цьому допоможе як ментор.

Навчання не обов’язково має бути платним: часто достатньо внутрішніх ресурсів.

Наприклад, ефективно працює шедовінг (shadowing): коли новачок спостерігає за роботою досвідченого колеги й переймає найважливіше.

Простий алгоритм, який допоможе структурувати розвиток джуна🔹 Визначте обов’язкові компетенції працівника →🔹 Оцініть поточний рівень володіння цими навичками →;🔹 Додайте бажані компетенції — вони стануть «наступним кроком» →🔹 Сформуйте навчальний план із розвитку обов’язкових і бажаних навичок →🔹 Призначте ментора →🔹 Відстежуйте зростання та досягнення цілей.

Ось приклад індивідуального плану розвитку компетенцій, який ми використовуємо в Ed.

Порада 3: оптимізовуйте процеси, зокрема за допомогою ШІ Одне з моїх найулюбленіших запитань від фаундерів: «Коли нарешті ChatGPT та інші ШІ замінять комунікаційників?».

Вимушена розчарувати: ніколи або дуже нескоро.

Але є й хороша новина: ШІ може суттєво пришвидшити та полегшити роботу, якщо вміти ним користуватися.

У 2024 році володіння інструментами штучного інтелекту вже не nice-to-have, а базова навичка для фахівців у сфері комунікацій.

За даними «State of PR & Comms 2024» від Looqme: 71% спеціалістів користується ШІ частіше, ніж торік; 82% — планують впроваджувати ШІ в робочі процеси найближчим часом.

Водночас щорічне дослідження від Hootsuite Social Media Trends 2025 показує, що використання генеративного ШІ зросло майже вдвічі у 2024 році: маркетологи застосовують його для написання та редагування текстів, розробки нових ідей, генерування зображень.

Особливо це важливо для стартапів, де завжди бракує ресурсів.

Немає сенсу витрачати години на завдання, які можна закрити вдвічі швидше за допомогою ШІ.

Автоматизація рутини, генерування драфтів текстів, пошук ідей — усе це дозволяє команді менше застрягати в операційці й зосередитися на стратегічно важливих напрямах.

Tips and tricks ✔️ Використовуйте потенціал ШІ на повну.

Багато хто вже працює з ChatGPT, але чи знають ваші фахівці про інші інструменти, які можуть значно пришвидшити їхню роботу? Нижче — базова й поглиблена добірка рішень.

Покажіть цей список команді, запропонуйте протестувати кілька інструментів і поділитися враженнями.

Це може стати першим кроком для оптимізації робочих процесів.

✔️ Читайте якісну літературу з розвитку бізнесу.

Хочете зрозуміти, чому одні компанії залишаються на середньому рівні, а інші роблять прорив і виходять у «вищу лігу»? Як масштабувати бізнес без втрати цінностей і не повторити типові помилки зростання? Рекомендую почати з двох топових книжок: «Від хорошого до величного» та «Більше ніж бізнес 2.0» авторства Джима Коллінза та Вільяма Лазьє.

Замість висновків Коли стартап працює в умовах дефіциту ресурсів, комунікації стають не розкішшю, а стратегічною необхідністю.

Правильно розставлені пріоритети, чіткі цілі та фокус на тому, що справді працює, — ключ до того, щоб бути поміченими.

І, як ви вже могли зрозуміти, для цього не обов’язково мати величезну команду: іноді достатньо кількох «своїх» людей і розумного підходу.

Як залучати клієнтів у соцмережах — колонка.

Джерело матеріала
loader