Поки світ балансує між тими, хто любить трампів, і тими, хто за здоровий глузд, медіа потрібні
Поки світ балансує між тими, хто любить трампів, і тими, хто за здоровий глузд, медіа потрібні

Поки світ балансує між тими, хто любить трампів, і тими, хто за здоровий глузд, медіа потрібні

Пост для тих, кому цікаво про медіа. І мій задовгий маніфест

Якщо у нас з вами приблизно спільна стрічка Facebook, ви, напевне, бачили пости про сьогодення медіа від Андрія Боборикіна і Віктора Кіщака. Вони писали про абсолютно різні речі, і абсолютна більшість цих речей не додавала оптимізму тим, хто займається класичними медіа або споживає їх.

За останні десятиліття медіа в світі пережили неймовірні трансформації: зʼявився інтернет, онлайн переміг принт, телебачення повільно, але впевнено вмирає, платформи відкусують, пережовують і випльовують сайти. Всі ці роки медіа відчайдушно намагались виживати і заробляти. Складно було не лише в Україні. Паралельно з тим, як медіа переставали бути єдиною, а згодом головною стежиною до аудиторії, там лишалося все менше грошей.

Медіа не здавались. Замість банерів вони вигадали нативку, якої не було на платформах. На кращі медіаконференції світу приїздили кращі медіаменеджери з геніальним ідеями. Наприклад, продавати ложки й черпаки в кукінг-додатку і так утримували дорогі політичні редакції. Відкривали для себе «мерч» і сподівались, що лояльна аудиторія буде безкінечно купувати сумки. Це не допомагало. Huffington Post і BuzzFeed були іконами і новаторами, чиї бізнес-ідеї не витримали краш-тестів. Комусь, як-от WP, пощастило — її купив Безос. А до цього газета, журналісти якої отримали під 50 Пулітцерівських премій, демонструвала кепські фінансові результати. І тільки Безос знає, як багато грошей він залив у видання, щоб зробити його великим знов. Washington Post в історіях про фінансовий успіх медіа — це фактично помилка того, хто вижив.

Із сотень виступів відомих медіаменеджерів я запамʼятала один, і абсолютно не памʼятаю, хто це сказав. Це було років 15 тому. Його суть була проста: якісні медіа не виживуть у світі хайпу й популізму. Їх треба підтримувати так само, як культуру, науку і мистецтво, і не чекати, що окрім своєї головної функції вони виконуватимуть абсолютно не властиву — зароблятимуть гроші.

В часи, коли всі думали, що платні застосунки, черпаки, нативка й мерч врятують журналістику, це звучало буквально непристойно. І дуже непопулярно. Все вище було про міжнародний досвід. Щось із цього сталось і в нас. Якість тренди ми пропустили, якісь перескочили. Де ми зараз? Ми зараз у світі, де переміг Трамп. Не один. Трампи трапляються багато де, наприклад у найближчих сусідів. Правда і справжня природа речей стали для багатьох надто складними, і вони пішли туди, де все простіше — соцмережі, блогери, телеграм. Таких людей ще не абсолютна більшість, але часто більшість.

Що медіа? Подивіться на найбільш популярні класичні медіабренди в Україні, які головною метою поставили фізичне виживання, тобто монетизацію. «Жириновский предсказал удар Израиля по Ирану», — пише російською УНІАН, номер один серед новинних ресурсів країни. Далі в пʼятірці ТСН, РБК, 24, «Обоз». Ось ті, хто на перше місце поставив монетизацію шляхом переглядів. Читаєте? Це робочі бізнес-моделі. Вони про гроші.

Нові «черпаки» українських медіа — премії й івенти. Це не журналістика, але це гроші на неї. Це єдине, чого в Україні поки не робить Цукерберг, Маск чи телеграм-канали. Але колись роздадуть усі премії, вирішать усі екзистенційні проблеми, і лишиться те саме просте питання — де брати гроші на якісну журналістику. Саме словосполучення «рекламна модель» звучатиме тоді вінтажно. Підписки в країні з таким маленьким ринком, економікою, що ледве дихає, і людьми, які ледве виживають? Слабенька ідея, якщо робите щось справді класне. Єдине, що врятує якісну журналістику — підтримка тих, у кого лишиться досить грошей і віра, що медіа і далі змушуватимуть людей думати й робити правильні висновки.

На основі чого робити висновки в світі, де перемогли соцмережі й популізм? Давайте на зовсім свіжому прикладі. Зараз проходить конкурс на голову Бюро економічної безпеки. І якщо ви хоч десь перетиналися з цією інформацією, то знаєте, що це Єрмак і Татаров намагаються поставити свою людину. Все. Ви не бачили релевантних доказів, ви не знаєте про механіку, ви не читали коментарів учасників з усіх боків. Ви бачили допис, і маєте або повірити, або ні.

Текст на цю саму тему в «Бабелі» — це півтора тижня роботи однієї з кращих журналісток Оксани Коваленко. Це десятки особистих інтервʼю з усіма учасниками процесу. Після тексту у вас будуть майже всі відповіді і майже вся доступна інформація. Ви зробите висновок самостійно.

Ок, вам не цікаве Бюро економічної безпеки. Закупівлі зброї? Відставки Залужного чи Драпатого? Суди над Тандиром чи «івано-франківськими мажорами»? Це стосується всього — думаєте ви або за вас. Можливо, інформація в такому вигляді вже не потрібна? Можливо, люди, які вірили в силу медіа, втратили цю віру? Можливо. Тоді класичні медіа дарма роблять над собою зусилля, винаходячи нові «черпаки». У чому сенс робити щось неважливе, щоб зберегти щось непотрібне?

У журналістиці майже не лишилось людей, які здатні зібрати матеріал так і такого рівня, щоб ви могли зробити правильні висновки. Вони пішли туди, де платять в рази більше — айті, комунікації, мілтех. Це вже криза. Вона глибока. Крутими журналістами не стати за рік чи два. Редакторами — і за чотири. У нас провалля.

Справжня журналістика має реальну цінність. Сама по собі. Без обвісів. Поки світ балансує між тими, хто любить трампів, і тими, хто за здоровий глузд, медіа потрібні. Вони або стануть цінністю, куди будуть інвестувати, як у науку, освіту і культуру, або лишаться ті, хто монетизує трафік.

Коли «Бабель» купували нинішні інвестори, перше, що я у них запитала: навіщо він вам? Вони сказали — хочуть зробити країну кращою для своїх дітей. «Бабель», на їхню думку, був хорошим інструментом. Для українського бізнесу в 2020-му це звучало так підозріло і пафосно, що ми з Глібом і Женею трохи примружились, але це виявилось правдою. Ми були потрібні виключно за те, що вміємо найкраще. Хоч до кінця 2021-го вивернулись ізсередини і вийшли в нуль. Рівно до лютого 2022-го. А в вересні почали жити виключно на свої — що знайшли і заробили.

До чого це все. Покажіть цей текст 1000 бізнесменів до 150-ти, і, можливо, нам усім буде щастя. Треба міняти, як кажуть у нас в Україні, майндсет. Поки все це взагалі можна полагодити і, можливо, врятувати.

Джерело: фейсбук-сторінка Катерини Коберник

LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Джерело матеріала
loader
loader