Як перейти з консалтингу в IT та вирости до CPO. Шість уроків ефективного світчу – колонка
80% кандидатів, які шукали першу роботу в українському ІТ-секторі на початку 2023 року, були світчерами.
Одні переходили з ритейлу, другі — з освіти, треті — з консалтингу.
Попри ажіотаж і специфічну ринкову ситуацію, у 2024 році кількість IT-вакансій зросла на 31% порівняно з попереднім.
Утім, складність пошуку першої роботи нині оцінюють на 8–10 із 10, тож це найскладніший період для входу в ІТ за останні десятиліття.
Олександр Личак, CPO компанії OBRIO, також свічнувся в IT з консалтингу, і за 5 років пройшов шлях до C-level позиції.
Нині він активно наймає світчерів з цього сектору, а серед його колег — колишні консультанти з PwC та Mc.
У своїй колонці для AIN Олександр ділиться уроками, які свого часу допомогли йому зробити вдалий перехід і побудувати кар’єру.
Урок 1.
Беріть ініціативу у свої руки з найперших кроків Після завершення бакалаврату КПІ за фахом «Економіка підприємства» я замислився над своїми професійними перспективами та почав шукати роботу.
У пригоді стали ярмарки вакансій, де познайомився з різними бізнесами та вивчив їхні пропозиції.
Вибір зупинився на KPMG — одній із компаній «великої четвірки», що спеціалізується на аудиторських і консалтингових послугах.
Після посади інтерна в KPMG я швидко просувався кар’єрними сходами.
Пощастило потрапити до сильного підрозділу — департаменту управлінського консалтингу, де ми працювали над оптимізацією бізнес-процесів, розробляли стратегії виходу на ринок, шукали шляхи скорочення витрат і підвищення ефективності бізнесів загалом.
Я свідомо обирав консалтинг, адже ще не знав, що саме захопить мене у майбутньому.
Ця ніша приваблювала можливістю працювати з різними галузями, напрямами та клієнтами, а також краще зрозуміти, у яку сферу буде цікаво перейти.
Урок 2.
Робіть ставку на темпи роботи й ефективне спілкування У KPMG я двічі отримував подвійне підвищення, і уже за два роки перейшов від стажера до старшого консультанта.
На той момент уже самостійно керував частинами проєктів або навіть вів їх повністю, будував співпрацю з партнерами та займався наймом.
Усе це — паралельно з навчанням на магістратурі.
Припускаю, що швидкому промоушну сприяли два моменти.
По-перше, уміння будувати якісні робочі зв’язки як із клієнтами, так і всередині компанії.
Це критично важливо в консалтингу, адже дає змогу ефективно працювати та зміцнювати власні позиції в проєктах і на переговорах.
По-друге, висока внутрішня мотивація.
Я чітко знав, навіщо працюю, тож завжди максимально викладався і не зупинявся, поки не бачив результату.
10–12-годинні робочі дні, часті відрядження, постійна комунікація — така корпоративна культура привчила до стресостійкості та вміння працювати на результат за будь-яких обставин.
Урок 3.
Обирайте середовище, де зможете зростати Хоча кар’єра в консалтингу складалася успішно, це був лише етап, а не фінальна точка.
Уже тоді я усвідомлював, що далі хочу розвиватися в середовищі, яке стрімко зростає, де буде свобода реалізації власних ідей і можливість бачити ефект від своєї роботи.
На той момент, у 2019 році, кілька моїх друзів уже працювали в Genesis.
Один з них порадив мені зустрітися з CEO, адже той саме шукав аналітика в команду, а в мене був релевантний досвід.
Згодом я пройшов співбесіду з Володимиром Многолєтнім і приєднався до команди.
Не пошкодував про це рішення жодного разу.
Ця співпраця стала для мене переходом на новий професійний рівень.
Якщо в консалтингу фінальний екзек’юшн залишався за компанією-партнером, то тут мої рішення впливали на бізнес, зокрема на його фінансові результати напряму.
Урок 4.
Будуйте кар’єру стратегічно У команді Володимира я був правою рукою CEO та працював з різними напрямами в бізнесі.
Ми займалися дослідженнями, аналізом нових ринків, розробкою рекомендацій щодо ціноутворення та стратегії для стартапів.
Шукали перспективні ніші та ринки, вирішували операційні проблеми, вели переговори з інвесторами й будували фінансові моделі.
Ще на березі ми домовилися, що я працюватиму в команді два роки, а потім перейду до одного з бізнесів екосистеми.
Тоді IT-сфера ще не була такою розвиненою, і мені хотілося зсередини зрозуміти, як працює продуктова IT-компанія, щоб, знову-таки, усвідомлено вирішити, чи хочу пов’язати з цим своє професійне майбутнє.
Минуло півтора року і я задумався про перехід.
За цей час у мене була змога особисто познайомитися з СЕО усіх бізнесів екосистеми.
Кілька зустрічей — і ось я одержав п’ять пропозицій приєднатися до різних команд.
Рішення ухвалював, керуючись низкою факторів: темпи зростання, розмір команд, настрій у колективі.
У результаті обрав OBRIO, і у 2021 році приєднався до компанії в ролі продакт-менеджера.
Урок 5.
Фокусуйтесь на створенні вимірюваної цінності На початку серед моїх завдань були два нагальні завдання: реорганізувати функцію сапорту та впровадити A/B-тестування в продукті, який тоді щойно запустився.
Пізніше я почав займатися також напрямом маркетплейсу, де активно налагоджував ретеншн.
Мій досвід у Big Four виявився дуже доречним: вміння швидко адаптуватися, будувати робочі взаємини й ефективно комунікувати значно полегшили старт.
Першим кар’єрним трампліном для мене став кейс знаходження юніт-економіки в одному з продуктів компанії.
Цей досвід став фундаментом для мого переходу на позицію Head of Product.
Наступний етап — зведення юніт-економіки маркетплейсу та консультаційного бізнесу.
Сукупність цих результатів дала мені змогу не лише обійняти посаду CPO, а й стати партнером у бізнесі.
Урок 6.
Не переоцінюйте бекґраунд Зараз я відповідаю за стратегічний розвиток продукту, побудову сильних продуктових, аналітичних і платіжних команд, а також за ефективну взаємодію між ними.
Зі свого досвіду хайрингу можу сказати, що найпоширеніша помилка світчерів — не спробувати.
Буває так, що люди довго сумніваються у своїй підготовці, бояться не пройти співбесіду й нескінченно аналізують власний досвід, замість просто діяти.
Утім, краще все ж подаватися на вакансії та спілкуватися з тими, хто уже працює в індустрії.
Написати, надіслати резюме або просто поставити запитання — це вже крок уперед.
Найрелевантніші позиції для вихідців із консалтингу — продакт чи операційний менеджер, спеціаліст із прийому платежів або аналітик.
Окремо згадаю про growth маркетинг.
Це неочевидний напрям, але саме тут цінуються аналітичне мислення, структурний підхід і сильна математична база.
Мій досвід показує: бекґраунд із великої четвірки — це не перепустка в IT, але й не бар’єр.
Вирішальні чинники — ініціатива, адаптивність, стратегічне мислення та здатність брати відповідальність.
Саме світчери, які приносять із собою інший досвід, часто стають драйверами нетривіальних рішень і зростання компаній.
Автор: Олександр Личак, CPO компанії OBRIO.
