"Перевірка на ШІ — новий стандарт": у Міносвіти розповіли про плагіат, зловживання відстрочками та НМТ
"Перевірка на ШІ — новий стандарт": у Міносвіти розповіли про плагіат, зловживання відстрочками та НМТ

"Перевірка на ШІ — новий стандарт": у Міносвіти розповіли про плагіат, зловживання відстрочками та НМТ

Поки студенти приходять за дипломом, а не за знаннями, існуватиме попит на фальшиві роботи

Торік близько 23 тисяч студентів-чоловіків відрахували з українських вишів. Частину — через фіктивне навчання, частину — через порушення академічної доброчесності. Тим часом ринок куплених курсових і дипломних робіт процвітає, а викладачі відтепер змушені перевіряти студентські роботи на штучний інтелект (ШІ).

Чи реально подолати систему, де є попит на фальшиві знання? Що робити зі студентами, які приходять в університет не за освітою, а за відстрочкою? І чи плануються реформи у тестуванні наступних років? На ці питання у другій частині великого інтерв'ю "Телеграфу" відповів заступник міністра освіти і науки України Михайло Винницький.

Читайте на сайті "Телеграф" першу частину: "Не йдіть на юристів і менеджерів": заступник міністра освіти про вступну кампанію, професії майбутнього і виїзд підлітків за кордон".

Перевірка студентських робіт на ШІ

Чи плануються реформи вступної кампанії 2026–2027 років? Що зміниться у ЗНО/НМТ?

— Дивіться, НМТ у нас існує і був запроваджений у зв’язку з безпековою ситуацією. Ми пам’ятаємо, що раніше у нас був такий формат загальнодержавних вступних іспитів, який передбачав, що вся країна складала один предмет в один день. Це означає, що, умовно кажучи, цього року 312 тисяч вступників мали б одночасно писати українську мову. У нинішніх умовах безпеки це неможливо організувати.

Тому ми розбиваємо учасників на менші групи й проводимо мультипредметний тест у безпечних середовищах. Чим далі на схід нашої країни — тим частіше ці тести проходять у підвалах, в укриттях, які спеціально обладнані для цього.

Часто це відбувається на базі університетів — ми доклали для цього багато зусиль. Як і торік, цього року тестування включає чотири предмети: три обов’язкові й один на вибір.

На сьогодні немає потреби щось змінювати. І в найближчому майбутньому ми також не передбачаємо фундаментальних змін. Якщо безпекова ситуація дозволить, то ми б хотіли поступово повернутися до тестування з окремих предметів замість мультипредметного формату Це дало б змогу приділити більше часу кожному тесту — умовно кажучи, дві години на один предмет замість однієї. У такому випадку ціна помилки для вступника буде значно меншою. Але для цього потрібні суттєві зміни в безпековій ситуації в Україні.

Як МОН бореться з академічною недоброчесністю? Чи реально подолати ринок куплених дипломів і курсових?

— Ой, ви ставите дуже болісне запитання. Подолати… Знаєте, там, де є попит, з’являється і пропозиція. Поки студенти приходять в університети заради диплома, а не заради знань, компетентностей, умінь і так далі — доти існуватиме цей попит. І він завжди буде кимось задовольнятися.

З цим треба боротися. Очевидно, що треба. Ми боремося: через програми типу Strike Plagiarism, через інші антиплагіатні інструменти, через зміни в законодавстві, які дозволяють, наприклад, порушувати кримінальні справи проти компаній, що продають дипломи, проводити періодичні перевірки Державною службою якості освіти тощо. Це потрібно робити — і ми це робимо.

Але ви запитали саме про подолати. Подолати — це означає повністю знищити явище. І для цього потрібно насамперед знищити попит. А щоб подолати попит, нам потрібно мати більш усвідомленого, суб’єктного студента. Саме над цим ми й працюємо.

А чи не простіше було б узагалі унеможливити купівлю дипломних та курсових робіт?

— Можливо, це прозвучить занадто різко, але це схоже на ситуацію з наркотиками. Ми можемо їх забороняти, можемо карати, можемо казати, що це шкідливо, підтверджувати це медичними фактами, вводити величезні штрафи, навіть тюремні терміни.

Але попит все одно є. І поки є попит — буде і пропозиція. Я не вірю, що ми можемо повністю викорінити цю ганебну практику. Але це не означає, що з нею не потрібно боротися. Чи відбувається зараз перевірка на використання штучного інтелекту в студентських роботах? Так. Дуже багато антиплагіатних систем, зокрема вже згадана Strike Plagiarism, мають вбудовану функцію перевірки на використання штучного інтелекту. І ці програми фактично використовуються в усіх закладах вищої освіти, оскільки це одна з вимог до акредитації, встановлена Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти.

Якщо дипломні роботи перевіряють за програмами, то як щодо домашніх завдань, де, очевидно, багато студентів списують? Чи перевіряються зараз вони на використання штучного інтелекту, і які є плани в цьому напрямку?

— Це залежить від закладу і від його ресурсів. Бо такі перевірки коштують гроші. Виробники антиплагіатних програм беруть оплату за кожну сторінку, яку перевіряють. Уявіть собі: якщо в університеті 10 тисяч студентів і кожну їхню роботу перевіряти, це може вилитися у досить великі витрати.

Тому не всі університети можуть собі це дозволити. Кращі університети сьогодні перевіряють не лише курсові чи дипломні роботи, а й значну кількість поточних робіт, які студенти пишуть для різних курсів. Ми в міністерстві таку практику заохочуємо.

Якраз бачила новину, що в США знову впроваджують використання зошитів. Ідея в тому, що, навіть якщо діти списуватимуть, вони принаймні щось запам'ятають.

— Ви знаєте, це не тільки питання боротьби за академічну доброчесність. Коли людина пише ручкою, у неї активуються інші ділянки мозку, ніж коли вона друкує на клавіатурі.

Особливо, якщо ти друкуєш на телефоні двома пальцями. Клавіатура — це зручно, але ми сьогодні вже знаємо, і це медично і фізіологічно доведено, що під час ручного письма активуються ті частини мозку, які відповідають за творчість. Тому я, як викладач, досить негативно ставлюся до того, коли студенти приходять і роблять записи на комп’ютері.

Я хочу бачити, що вони ведуть записи в зошитах. Чому? Можливо, я старомодний? Можливо. Але я можу це обґрунтувати з фізіологічного погляду.

Я зацікавлений, щоб під час моїх занять студенти мислили творчо і додавали власні думки до своїх записів. Не просто конспектували те, що я кажу, а й розвивали свої ідеї. Думаю, це, хоч і нескромно, робить мене непоганим викладачем — студенти це цінують. Такий маленький трюк.

Так, але це не дуже екологічно.

— Знаєте, якщо порахувати енергію, яку витрачають на виготовлення комп’ютера, і кількість шкідливих речовин, які при цьому використовуються, то можна побачити, що насправді екологічні втрати тут більші, зокрема, від виробництва телефонів та активного розвитку ШІ.

Кількість бюджетних місць в аспірантурі скоротили не через зловживання відстрочками

Цього року кількість бюджетних місць в аспірантурі скоротили: з приблизно 7 тисяч у 2024 році до 5 тисяч у 2025-му. Чи можливе повне виключення аспірантури як підстави для відстрочки в майбутньому?

— По-перше, питання відстрочки не залежить від Міністерства освіти. Відстрочка для студентів і аспірантів денної форми прописана в законі. Але зараз стоїть питання інакше. Ми не зменшуємо кількість аспірантів через питання відстрочки.

Держава має певні потреби в аспірантах, адже аспіранти це наші майбутні викладачі, майбутні науковці та люди, які займаються інтелектуальною працею, проводять дослідження. Під час навчання в аспірантурі вони публікують роботи, займаються інноваціями, роблять нові відкриттяі — це дуже важливо. Є певні бюджетні обмеження, а також прогнозування, скільки викладачів нам знадобиться в майбутньому.

У нас демографічна ситуація така, що щороку стає менше студентів. І це не через війну чи інші чинники — ця тенденція почалася ще 25 років тому, починаючи з 2000 року. Щороку кількість випускників шкіл зменшується приблизно на 10–20 тисяч.

Якщо у 2000 році було близько 800 тисяч випускників шкіл, то у 2025 році — лише 360 тисяч, з яких 312 тисяч планують вступати до вишів або вже складають НМТ. За 25 років кількість викладачів у системі майже не змінилася.

Аспірантура — це основний шлях підготовки викладачів. Але 7 тисяч аспірантів — це трохи забагато зараз, 5 тисяч — більш реалістична цифра в умовах воєнного стану. І це абсолютно не пов’язано з питаннями відстрочки.

У 2024 році понад 23 тисячі студентів-чоловіків були відраховані з вишів, частина — через перевірки. Як ви оцінюєте масштаб зловживань в системі освіти у контексті мобілізації?

— Я засуджую будь-які зловживання. Міністерство освіти чітко комунікує: освіта не повинна використовуватися не за призначенням. Це означає, що, якщо ти справді хочеш здобути освіту — неважливо, скільки тобі років, якої ти статі, чи підлягаєш мобілізації, чи ні, — будь ласка, приходь і навчайся, розвивайся. Але навчання не означає, що ти автоматично отримуєш право ухилятися від свого конституційного обов’язку.

Якщо ти використовуєш вступ до закладу вищої освіти не за призначенням, тобто не для навчання — тебе мають відрахувати. І наші перевірки це показали: ми виявили велику кількість осіб, які вступили, але не відвідували заняття, не виконували навчальні плани, не складали заліки та іспити. Таким людям не місце у закладах вищої освіти. Університет — це простір для тих, хто дійсно хоче вчитися.

Право на освіту гарантується Конституцією. І ми робимо все можливе, щоб забезпечити доступ до освіти для всіх охочих. Але це право не може бути альтернативою обов’язку захищати свою країну.

Три книги, які варто прочитати молоді

І наостанок: які три книжки ви б порекомендували школярам та студентам, щоб краще зрозуміти світ та себе?

— Є одна дуже класна філософська книжка, яку я завжди рекомендував підліткам. У мене вдома четверо дітей, троє студентів і одна школярка, і я часто раджу цю книгу, зокрема, і власним дітям. Це "Світ Софії". Вона чудово написана для підлітків і в дуже доступній формі проходить через всю історію філософії — від грецької, римської, через Ренесанс й далі. Вважаю, що це чудове читання для гуманітаріїв, щоб зорієнтуватися, як мислили люди в різні епохи.

Якщо говорити термінами менеджменту чи бізнесу, тобто для тих, хто обирає так звані "кон’юнктурні" спеціальності, то я б порадив "7 звичок надзвичайно ефективних людей" Стівена Кові. Насправді, це книга не лише для молоді — її варто прочитати будь-кому. Вона про розвиток, про самопізнання, про самореалізацію. Є ще продовження для лідерів — "Восьма звичка" — теж дуже хороша.

Для тих, хто цікавиться природничими, інженерними або комп’ютерними науками, я б порадив Стівена Хокінга — "Коротка історія часу". Це може виглядати як проста книга, але вона глибока і дає чудовий контекст для розуміння законів природи й того, яке місце ми займаємо у Всесвіті.

Якщо чесно, я не очікував вашого запитання, але у відповіді намагався підібрати три книжки для трьох умовно різних напрямів: гуманітарії, менеджери/соціальні науки та природничники.

Мій син, наприклад, зараз завершує навчання з фізики — він захоплювався Хокінгом. Старша донька вчиться на філософії, цікавиться всім, що пов’язане з гуманітаристикою. Середня донька — на культурології, але має яскраво виражену бізнесову жилку. У неї зараз культурологія, але що буде далі — побачимо. Тому я, коли відповідав на ваше запитання, думав про власних дітей в першу чергу. Наймолодша донька тяжіє до біології та медицини. Ще не знаю, що їй порадити, але думаю над цим.

Теги за темою
Освіта
Джерело матеріала
loader