Як рух до ЄС змушує Україну змінити правила виборів
Як рух до ЄС змушує Україну змінити правила виборів

Як рух до ЄС змушує Україну змінити правила виборів

14 травня уряд України, виконуючи вимоги для початку переговорів про вступ до ЄС, затвердив три "дорожні карти".

Ще на етапі узгодження двох з них брала участь і Центральна виборча комісія (ЦВК).

Адже виборча сфера – одна з ключових, які охоплюють ухвалені документи.

Україна має підготуватися до демократичних післявоєнних виборів, оновити виборчі процедури, а також врахувати попередні рекомендації місій ОБСЄ/БДІПЛ та гармонізувати законодавство з правом і стандартами ЄС.

Йдеться не лише про технічне вдосконалення процедур, а подекуди і про переосмислення підходів до виборчого процесу.

Докладніше про це – в статті заступника голови Центральної виборчої комісії Віталія Плукара і радника голови Центральної виборчої комісії Олександра Клюжева Вибори за євростандартом.

Як має змінитися виборче право в Україні перед вступом до ЄС.

Далі – стислий її виклад.

Після нашого вступу до ЄС громадяни інших держав-членів, що проживають в Україні, мають отримати право голосувати та балотуватися на місцевих виборах в Україні, а також на виборах українських депутатів у Європарламенті.

Це закріплено в основоположних документах ЄС.

Разом з тим, право ЄС передбачає, що держава може встановлювати мінімальний строк проживання, обмеження на керівні посади, правила несумісності та тимчасові винятки.

Вже зараз важливо усвідомити: надання виборчих прав громадянам ЄС – це не лише питання законодавчих змін.

Варто також наголошувати, що аналогічні права отримають і українці в країнах ЄС, що сприятиме їхньому політичному представництву за кордоном.

Відповідно до дорожньої карти з питань функціонування демократичних інституцій, Україна зобов’язалася реформувати виборче законодавство та практику.

По-перше, дорожня карта передбачає адаптацію законодавства про вибори до післявоєнних реалій і врахування наслідків збройної агресії РФ.

Для того щоб держава мала змогу неупереджено ухвалити рішення про неможливість проведення загальнодержавних і місцевих виборів на окремих територіях, треба на законодавчому рівні визначити критерії оцінки стану їх готовності до виборів.

Робота в цьому напрямку вже ведеться.

По-друге, у дорожній карті Україна взяла на себе зобов’язання врахувати ключові стандарти ЄС та попередні рекомендації ОБСЄ/БДІПЛ у виборчому законодавстві та практиці.

По-третє, дорожня карта передбачає забезпечення виборців всебічною, зрозумілою та доступною інформацією про виборчий процес.

Потрібно розробити і втілити комунікаційну стратегію ЦВК для післявоєнних виборів в Україні.

По-четверте, дорожня карта передбачає зміцнення інституційної спроможності ЦВК, включаючи удосконалення системи ведення Державного реєстру виборців з урахуванням вимог кібербезпеки, поетапне впровадження Єдиної інформаційно-аналітичної системи ЦВК з новими електронними сервісами тощо.

Крім того, дорожня карта містить заходи щодо оновлення законодавства про політичні партії відповідно до міжнародних стандартів.

Варто відзначити, що й український досвід може бути корисним для доповнення стандартів демократичного врядування країн ЄС.

Тобто не лише Україна отримує свої переваги від вступу до ЄС, але й ЄС отримує користь від прийняття до лав сильної країни з непересічним досвідом у різних сферах: від цифровізації до поступу в демократичних процесах.

Більше – в матеріалі Віталія Плукара і Олександра Клюжева Вибори за євростандартом.

Як має змінитися виборче право в Україні перед вступом до ЄС.

Джерело матеріала
loader
loader