Путівник по Євробаченню-2025: все про виконавців, пісні та виступи цього року. Частина 2
Продовжуючи торішню традицію, пропонуємо читачам огляд пісень, які прозвучать у травні під час прямої трансляції з Базеля. Якщо ви ще не знаєте, чого очікувати від травневого шоу, читайте цей матеріал. Сподіваємося, він стане вашим путівником під час перегляду «Євробачення-2025». Це продовження, а початок читайте тут.
Огляд є суб’єктивним і відображає винятково погляд автора. Пісні у ньому розташовані у порядку, в якому вони виконуватимуться на конкурсі.
Go-Jo — Milkshake Man (Австралія)
Шоу другого півфіналу відкриє заявка Австралії. Зазвичай країна йшла протореними шляхами пісень, які особливо подобалися журі, що неодноразово допомагало їй проходити до фіналу. Однак зараз це припинило працювати, як-от торік, коли Австралії не вистачило зовсім трішечки, щоб пройти до фіналу. Мовник пішов ва-банк і вирішив представити жартівливу пісню, яких цього року достатньо, у виконанні популярного у тіктоку співака Go-Jo. Текст розповідає про «веселого молочника», у якого на вибір є молочні коктейлі з низкою смаків, включно з «бананом в карамелі», але вона має сексуальний підтекст. У музичному плані пісня має нестандартну гармонію та елементи, притаманні австралійській електронній музиці.
Постановником конкурсного виступу Австралії цьогоріч стане Марвін Дітманн, ім’я, знайоме для «Євробачення» щонайменше через те, що торік він робив постановку для своєї дружини Калін, що представляла Австрію. Він також ставив номер для заявки Австрії 2023 року в Ліверпулі, де пісня теж була жартівливою, але в набагато розумнішій формі. Дітманн не зміг тоді розкрити її цілком і її потенціал у підсумку було втрачено. Тому є певні сумніви, що постановник зможе знайти вдалий баланс і у цьому випадку. За чутками, у виступі буде моноцикл і гігантський молочний коктейль, що не додає оптимізму.
Прогноз: Пісня має гарні шанси у глядацькому голосуванні та майже нульовий потенціал у голосуванні журі, особливо завдяки моментам у пісні, де відбувається взаємодія з публікою у залі. Якщо постановник не перетворить номер на якийсь дурнуватий незрозумілий хаос, то він пройде до фіналу. Але чомусь відчуваю, що на нас чекає щось страшне.
Nina Žižić — Dobrodošli (Чорногорія)
Чорногорія повернулася на конкурс після дворічної перерви. Ніна Жижич на «Євробаченні» не вперше — вона представляла країну у 2013 році спільно з гуртом Who See з треком Igranka, але тоді вони не змогли пройти до фіналу навіть попри гарну підтримку глядачів. Якщо тоді пісня була у жанрі дабстепу з елементами репу, індастріалу та танцювальної музики, то цьогоріч Ніна виконає на конкурсі драматичну пафосну симфонічну баладу, що нагадує бондіану, але з балканським настроєм. У виконавиці чудовий вокал, та й пісня авторства балканського маестро Дарко Дімітрова теж є доволі непоганою. Цікавим є текст пісні, тому раджу з ним ознайомитись окремо.
Прогноз: Чорногорія, можливо, й повернулась, але здається їй не вистачило коштів на вдалий номер. Торік пісню Мальти спіткав такий сценарій — у ній була цікава ідея, яку треба було лише докрутити. Та навіть попри те, що трек неодноразово змінювали, все одно він так і залишився сирим, а ідея — недокрученою. У підсумку Мальта тоді посіла останнє місце свого півфіналу. Від пісні Ніни теж є відчуття, що навіть попри ті зміни, які в неї внесли, вона все ще є сирою та недопрацьованою. З огляду на всі ці аспекти прохід Чорногорії цього року до фіналу вже буде неймовірним досягненням і хочеться, щоб Ніна втерла всім носа, бо потенціал є.
Emmy — Laika Party (Ірландія)
Десь узимку зʼявилися перші повідомлення про те, що учасниця норвезького відбору у 2021 році Еммі випускає пісню про ту саму Лайку, яку запустили в космос. Мовляв, аж так дівчину зворушила її історія, що вона вирішила, що про неї точно треба почути всім. Хто ж тоді знав, що це виявиться заявкою для ірландського відбору, яку відхилили в Норвегії, але яка ще й змогла виграти путівку до Базеля?
У вас, мабуть, виникає питання: а яким боком це все до Ірландії? Співавторкою пісні є російська експатка, яка живе у країні вже 20 років. І раптово під час написання треку їй згадалась історія радянської собаки Лайки, яку запустили в космос. Усе це вилилося в ретротанцювальний трек із синт-поп-вайбом і дуже вʼїдливим хуком. Знову віддає «Дитячим Євробаченням».
Прогноз: Мені здається, багато хто недооцінює шанси цієї композиції. Вона точно вʼїдається в голову, а максимально простий виступ може зачепити глядача. Я думаю, це може отримати несподівано високий результат за глядацьким голосуванням, бо аналогів у цьогорічному списку учасників цьому майже немає.
Tautumeitas — Bur man laimi (Латвія)
На латвійському відборі перемогла фолкпісня з мантровим нахилом. Дуже сподіваюся, що постановку з відбору повторять у Базелі — вона ефектна й розкриває пісню на новому рівні. Дівчата, до речі, послідовно підтримують Україну, виступають на благодійних концертах для збору коштів для нас. Від них відчувається гарний вайб і вони добре вміють виконати свою пісню, але дуже багато чого залежить від налаштувань звуку, бо пісня тримається на багатоголоссі.
Прогноз: Якщо гурту вдасться відтворити ту магію, яка склалася на відборі, то шанси, попри певну недовіру з боку фанатів, у дівчат є, бо знову ж, схожих пісень майже немає. За правильних обставин це навіть може повторити успіх «Шуму». Втім, може статись і неприємний сюрприз.
Parg — Survivor (Вірменія)
Цьогоріч вірменський відбір мав великий російський слід, і один із них матеріалізується у Базелі. Нинішній представник країни на конкурсі торік виступав у Росії та співпрацює з московськими творчими колами. Пісню ж писало людей десять, серед яких і Томас Г:сон, який доклав руку до величезної купи пісень для «Євробачення», включно з двома переможними треками Лорін. За своїм стилем це типова пісня з репертуару Imagine Dragons, тобто маскулінний аренний поп-рок. Так, це гарна канва для виступу, але доволі бездушна.
Прогноз: На «Євробаченні» часто траплялося так, що подібні пісні сягали висот. Однак є певне передчуття, що все це надто заїжджено і може цілком пролетіти повз фінал.
JJ — Wasted Love (Австрія)
Один із головних фаворитів конкурсу — а вже встиг вляпатись у скандал. Під час одного з інтервʼю австрійській пресі виконавець сказав, що під час написання та запису своєї конкурсної пісні він надихався творчістю Анни Нетребко, російської оперної співачки, яка досі гастролює Європою та свого часу була довіреною особою Путіна. Це викликало негативну реакцію серед українських фанатів, яка не отримала відповіді ані від делегації, ані від виконавця.
Композиція написана в жанрі поп-опери, де приспіви виконуються у дуже високому оперному регістрі. Хлопець вдало дає собі раду з виконанням цього наживо, а наприкінці трек пришвидшується та перетворюється на техно-танцювальний біт із використанням оперного вокалу. Чутно, що надихалися торішньою переможною композицією. Серед авторів є Teya, яка представляла Австрію на конкурсі 2023 року в Ліверпулі. Постановкою ж займатиметься Sergio Jaen, який ставив торік виступ Ірландії, а цьогоріч займається безпосередньо чи опосередковано ще й Фінляндією та Кіпром.
Прогноз: На перший погляд здається, що перешкод для перемоги цієї пісні немає, однак це не зовсім так. По-перше, вона навряд чи переможе серед глядачів, бо широкій публіці часто дуже важко сприймати оперний вокал у поп-форматі на «Євробаченні». По-друге, порівняння з торішньою переможною піснею теж можуть завадити Австрії виграти. Проте якщо пісня посяде місце у пʼятірці голосування глядачів, то найімовірніше, матиме дуже високі шанси на перемогу, бо журі точно осторонь цю заявку не залишить.
Remember Monday — What the Hell Just Happened? (Велика Британія)
Ще один автофіналіст. Торішня ставка Британії на артиста, якого більш-менш знають у світі, не надто зіграла. Так, підсумкова позиція виявилася непоганою та вищою, ніж країна отримує зазвичай на конкурсі, але ніхто не очікував, що Оллі Александер отримає у Мальме нуль балів від глядачів. Чи то надто відвертий для деяких людей виступ, чи то не надто виразна за євробаченськими мірками пісня не вразила аудиторію, й участь виконавця у конкурсі завдала йому багато стресу. Чи повториться історія у Базелі?
Дівоче тріо виконає на конкурсі театралізовану пісню в дусі Chappell Roan. Перша реакція на цю пісню може бути співзвучною з її назвою — «Що в біса зараз сталося?», — однак для «Євробачення» це радше плюс, аніж мінус. У плані виступу наживо ситуація дуже подібна до латвійського гурту — дівчата голосисті, але у звукорежисера буде надскладне завдання не зламати всю цю конструкцію. Сподіваюся, що постановка також буде вдалою, хоч із такою піснею це втричі складніше, ніж зазвичай.
Прогноз: Видно, що зайвих амбіцій у гурту немає, вони їдуть до Швейцарії, щоб показати себе й отримати неймовірні емоції на все життя. Це — здоровий підхід, який може допомогти їм дістатися вище, ніж усі очікують. Звісно, це буде дуже важко цьогоріч, але є передчуття, що якщо все буде добре з виступом, то результат може нас здивувати.
Klavdia — Asteromata (Греція)
Греція вперше за кілька років обирала свою пісню для «Євробачення» на національному відборі — й вибір зробила чудовий. Глибока грецькомовна електро-поп-балада з фолковою вокальною подачею та драматичним, а подекуди дещо похмурим, але все ж водночас натхненним текстом про саму Грецію. У Клавдії неймовірний голос, яким вона добре володіє наживо. До речі, саме текстом обурився турецький мовник TRT, який хоч і не бере участі у «Євробаченні» більш ніж десять років, але все одно є членом Європейської мовної спілки. Та, як бачимо, Греція все ж буде представлена у Базелі.
З вибором постановника Грецію теж спіткала певна драма — мовник пропонував контракт низці відомих у євробаченських колах режисерів, але не отримав позитивної відповіді від жодного з них. Тому довелося знову користатися послугами Фокаса Евангеліноса, ще одного реалізатора ідей Філіпа Кіркорова у «Євробаченні» минулого.
Прогноз: На Грецію цього року покладено дуже високі очікування, і цілком ймовірно, що вони можуть не виправдатися — пісня за своїм настроєм і характером схожа на грецьку заявку 2018 року, яка не пройшла до фіналу попри величезну популярність серед фанатів. Хоч трек Клавдії набагато переконливіший, ризик все одно залишається. Але якщо ця пісня дістанеться фіналу, то вона отримає гарне місце.
Katarsis — Tavo akys (Литва)
Литва продовжує експериментувати з рідною мовою на «Євробаченні», але цьогоріч експеримент справді є нестандартним навіть для конкурсу загалом. Торік Сильвестр Белт посів нижчу позицію, ніж очікувалося, але сказати чому саме, доволі важко. Цього разу Литва звучатиме кардинально інакше.
Країну представлятиме альтернативний інді-рок-гурт із доволі абстрактною, незвичною та похмурою піснею, назва якої перекладається як «Твої очі». Звучання під впливом Massive Attack, Placebo і Nirvana вкупі з постановкою у вигляді графіки з будинком, що вибухає на екранах, та однаковими костюмами всіх членів гурту створюють апокаліптичний вайб, який пасує сучасній добі. Литовці у коментарях під виступом виконавців на відборі пишуть, що насправді ця пісня характеризує їхню ж країну, і в це нескладно повірити — на контрасті з часто яскравими литовськими заявками для «Євробачення», реальність у країнах Балтії видається їхнім жителям більш похмурою. Особливо раджу переглянути версію пісні, виконану з хором у церкві, щоб посилити відчуття.
Прогноз: Фанати полюбили цю пісню — і вона справді виділяється серед усіх тих, які ми почуємо цього року у Базелі. Дуже хочеться, щоб вони пройшли до фіналу, але такі пісні на конкурсі більше не мають шансу, особливо без журі у півфіналах. Аж надто сильно вся ця ситуація нагадує історію з заявкою Латвії на конкурсі 2023 року в Ліверпулі. Попри це, хочеться помилитися в прогнозах, адже ця пісня найкраще характеризує те, що відбувається зі всіма нами, серед усіх треків цьогорічного «Євробачення».
Miriana Conte — Serving (Мальта)
Довжелезний мальтійський відбір цьогоріч виграла його ветеранка Міріана Конте з доволі неоднозначною піснею, концепція якої була побудована на грі слів. Укупі екстраординарним виступом, де виконавиця співала в леопардовому боді, це дало необхідний ефект і принесло перемогу Міріані. Фінал виступу на фітнес-мʼячах уже стала одним із головних моментів сезону. Та не все пішло гладко. Одразу після перемоги, на шляху до пресконференції, співачка потрапила в ДТП, але швидко оговталася. Потім по ній ще й вирішив проїхатися британський мовник ВВС.
Річ у тім, що приспів пісні було побудовано на фразі serving kant, що й привабило увагу аудиторії до неї. Слово kant перекладається з мальтійської як «співати», тобто повністю фраза (якщо враховувати сленгову специфіку) перекладається як «я вам ось тут неймовірно співаю». Проблема полягає у тому, що ця фраза є співзвучною з популярним в сучасній попкультурі англомовним фразеологізмом serving cunt, який буквально перекладається як «ось тут вам моя піхва», але вживається у позитивному значенні як синонім «вражаючої». Британці, посилаючись на те, що «Євробачення» все ж є сімейним шоу, не оцінили такого приколу, ще й, імовірно, побоюючись ситуації, яка склалася на цьогорічній музичній премії Brit Awards, де запрошена американська виконавиця Сабріна Карпентер під час свого виступу теж гралася з подібними фразочками, які не зацензурили. У відповідь в бік мовників, які транслювали шоу, полетіла купа скарг до британського медійного регулятора Ofcom. ВВС звернулася до організаторів із проханням повпливати на зміни в конкурсній пісні Мальти. А вони погодились і поставили Мальту перед фактом: або ви змінюєте пісню так, щоб її було безпечно транслювати, або до побачення. Дізналася делегація про ці новини під час зйомок кліпу на пісню. Але вирішила не здаватися та просто викинула одне слово з пісні. ЄМС настільки побоюється, що публіка сама докричить те саме слово в ефірі, що новообраний директор «Євробачення» аж був змушений закликати фанатів цього не робити та «подумати про дітей». Скандал привернув увагу до пісні, завдяки чому Міріана дала низку додаткових інтервʼю різним європейським медіа.
Прогноз: Ця заявка є втіленням театру абсурду, але в позитивному сенсі. Але багато хто цього не розуміє, судячи з коментарів. Можливо, все посиплеться, якщо звук залу заглушать, бо пісня трималася на тій самій фішці. Складно пророкувати результат усієї цієї комбінації, але я все ж відчуваю, що Міріану в фіналі ми побачимо. Але від журі вона точно отримає мало балів.
Mariam Shengelia — Freedom (Грузія)
Грузія переживає зараз визначальні та дуже складні часи. А мовник, який представляє країну на конкурсі, вирішив використати цю можливість як ще один інструмент політичної гри проти антиурядових протестів та обрав пісню з доволі сильним підтекстом. Англомовна частина тексту взагалі не має жодного сенсу, а чимало грузинських фанатів не сприймають цю пісню. В ній є якесь креативне зерно, але ця заявка якась пустопорожня та пафосна. У ній дуже змазана кінцівка, хоч Міріам справді голосиста і відпрацьовує свою програму посла «Грузинської мрії» доволі ефективно, братаючись з іншими виконавцями на промовечірках. Ну а що, вдаватися їм у складні геополітичні контексти, правильно? І чомусь скандалів із цього приводу чутно не надто сильно.
Прогноз: Одразу після презентації було враження, що це на 99,9% нікуди не пройде і що основною місією цієї історії є не якась конкурсна амбіція, а великий середній палець Європі від уряду країни. Однак після шматка репетиції виникло не надто приємне відчуття того, що це ще й можуть гідно оцінити та заплющити очі на все те, що відбувається в країні, як це, на жаль, буває часто на «Євробаченні». Грузії ще й хочуть передати проведення «Дитячого Євробачення» цього року, бо вона ж перемогла, тому було б цікаво побачити, в якому світі живуть організатори шоу.
Louane — maman (Франція)
Ще одна автофіналістка. Франція продовжує хизуватися своїми амбіціями та знову надсилає на конкурс одну зі своїх найпопулярніших виконавиць. Пісню тримали у секреті до останнього, а презентували на масштабному шоу на стадіоні у перерві матчу. «Інсайдери» кричали про те, що на нас чекає щось суперпереможне, і… можливо для когось так і є. Маємо фортепіанну драматичну баладу з оркестровими елементами про те, як смерть мами у ранньому віці вплинула на Луан і як вона звертається до своєї покійної мами, розповідаючи про те, як у неї справи. Наприкінці чуємо голос уже самої доньки Луан, а останній рядок приспіву звучить як «Тепер вона називає мене мамою».
Конкурсним виступом артистки займатиметься Фредрік Рюдман — той самий, який створив купу номерів для «Євробачення», включно з постановками на переможну пісню минулого року, переможну пісню Швеції 2015 року, «срібну» пісню Фінляндії 2023 року та… пісню Албанії минулого року, яка не пройшла до фіналу. На яку вдачу маестро потрапить Луан? На нас чекає мамина радість чи невдача? Відповідь дізнаємося вже наступного тижня.
Прогноз: Пісня — дуже амбітна, текст — дуже особистий і зворушливий. Здавалося, все для перемоги на місці. Але на мою думку, усьому цьому чогось дуже сильно не вистачає, композиція ніби недопрацьована. Можливо, постановка зможе розкрити цю заявку. Поки що перемоги в цьому я не бачу, але був би не проти, якби саме Франція вберегла нас від перемоги Австрії чи Швеції.
Sissal — Hallucination (Данія)
У Данії на конкурсі важкі часи. Країна не проходила до фіналу з 2021 року і на словах делегація мовника обіцяла суперхіти та неймовірні зміни. Але по факту підхід до своєї участі у «Євробаченні» він змінив не надто сильно. Попри це на відборі перемогла уродженка Фарерських островів Сіссаль із дещо гіпнотичною танцювальною транс-поп-піснею зі значним нахилом у європоп і євроденс. Виступ на відборі вразив тим, наскільки постановникам іноді ліньки робити номери — на фоні двох танцівниць, феєрверків і світла виконавиця співала в переливчастому боді без нижньої частини. У деяких ракурсах зйомки можна було побачити буквально пʼяту точку артистки. Вкупі з хореографією у два притопи це виглядало справді дещо галюциногенно. Перед відбором мовник навіть урочисто розповідав, що це — свідомий вибір Сіссаль, що у такий спосіб вона показує, що хоче максимально бути собою та почуватися комфортно на сцені. Утім, зараз є велика підозра, що артистка такого не казала, оскільки вона сама іронізує з того образу та виступу. Але одразу після перемоги виконавиця говорила, що не збирається змінювати постановку, але згодом передумала під час нарад із мовником.
Сіссаль стала улюбленицею фандому та тепер витягує доволі посередню пісню на собі. Вона вдало жартує з іншими учасниками конкурсу та іронізує з себе в соцмережах. Водночас артистка щоразу показує феноменальний вокал у виконанні своєї пісні наживо. Уся ця комбінація виглядає настільки сюрреалістично, що українські фанати конкурсу вигадали власний абсурдний мем із цим виступом, говорячи про те, що Сіссаль нібито говорила, що збирається зупинити війну в Україні. Тепер це підхопили та вигадують інші подібні слова, про які співачка ні сном ні духом. Жарт зайшов так далеко, що українська фан-спільнота аж дала Данії кілька балів у щорічному голосуванні.
Прогноз: Після першого перегляду виступу Сіссаль на конкурсі чітко виднівся провал у півфіналі. Однак зараз шансів стало набагато більше — виконавиця фактично змогла «продати пісню». Сподіваюся, це закріплять новою постановкою.
Adonxs — Kiss Kiss Goodbye (Чехія)
Після непроходження до фіналу торік, Чехія була на грані відмови від участі в цьогорічному конкурсі через фінансові труднощі. Але країна залишилася та знайшла рішення, скасувавши національний відбір та обравши представника внутрішнім способом за моделлю, яку використовують у Швейцарії. Перед оголошенням представника голова делегації казав, що впевнений у потраплянні в п’ятірку цього року для Чехії, а новина про те, що країну представить словацький виконавець Адоніс (або ж Адонікс), ще більше завищила ці очікування, оскільки його давно знають у фандомі й чекали на конкурсі. Спочатку артист виконав акустичну версію своєї пісні на мальтійському відборі — й усе сподобалося фанам. Але ось коли було оприлюднено остаточний студійний запис, то всіх спіткало велике розчарування.
По-перше, у пісні гарна мелодія, тому так всім і сподобалася саме акустична версія. У фінальній же версії її забили дуже пафосним інструменталом із дзвонами та хором. У цій же версії посеред пісні раптово зʼявляється танцювальна вставка, яка просто веде в нікуди, оскільки пісня закінчується повільними вокалізами. Ніхто досі не може зрозуміти, для чого там цей шматок, бо він максимально не вписується в концепцію цієї пісні. Офіційний кліп заплутав усіх ще більше. Згідно з його сюжетом, Адонікс стає астронавтом і готується до польоту в космос. Однак під час тренування йому в інгалятор додають якийсь хімікат, який викликає в нього та лікарів бажання танцювати (?). Після цього під час крутіння на центрифузі у головного героя настає повний транс, у якому він бачить себе у дитинстві та свого тата поруч. Кліп дає нам зрозуміти: пісня — про батька. Але ось текст не настільки однозначний, бо він має більш романтичний підтекст. Усі члени команди точно загубили десь розуміння остаточного меседжу цієї заявки, й через весь цей хаос увага до неї поступово зникла. Процес прискорило те, як складно виконавцю було виконувати цю пісню на промовечірках.
Прогноз: Фани продовжують вірити у фінал, а я навіть не знаю, яким повинен бути виступ у Базелі, щоб цього досягти. Я чітко бачу, що це нікуди не пройде, але не проти помилитися.
Laura Thorn — La poupée monte le son (Люксембург)
Лаура Торн є вчителькою музики для дітей, але її пісня на цьогорічний конкурс має не надто дитячий відтінок. Народилася вона, за словами делегації, випадково під час однієї зустрічі у Франції навколо ідеї іншого хіта «Євробачення», а саме — переможної пісні Люксембургу в 1965 році. На перший погляд здається, що це загравання з концепцією Лоліти або навіть заявка на «Дитяче Євробачення», однак це не так. Назва треку Лаури перекладається як «Лялька підвищує голос» — і у ньому повністю витримано концепцію того, як чоловіки сприймають жінок як безправних ляльок, із закликом до змін. Сенс пісні підкріплено рожевим ляльковим виступом. Ближче до конкурсу трек дещо змінили й у деяких моментах або спростили, або перевантажили. Постановкою займається українська команда TRI Production, яка займалася і нацвідбором країни.
Прогноз: Доволі рівна радійна та хітова пісенька з вдалим виступом можуть принести Люксембургу навіть місце в десятці фіналу цьогоріч, бо й журі не надто опустить, й глядачі підтримають. Але завжди варто памʼятати, що «Євробачення» — це непередбачуване шоу.
Yuval Raphael — New Day Will Rise (Ізраїль)
Організатори продовжують дратувати фанатів конкурсу, не караючи у жоден спосіб Ізраїль за поведінку делегації мовника країни під час самого конкурсу. Зокрема, її представники виставляли у соцмережах образливі дописи про інших конкурсантів, знімали їх без дозволу за лаштунками та конфліктували з фан-пресою у пресцентрі. Коментатори ізраїльського мовника робили неоднозначні випади про конкурсантів у прямій трансляції шоу, зокрема й щодо представниць України, які не робили жодних заяв із критикою Ізраїлю. Перед їхнім виступом вони іронічно заявляли, що «про війну в Україні всі забули», мовляв, тому ми й беремо участь у конкурсі. Попри звернення низки мовників, які все ще присутні на конкурсі, ЄМС (хоча б публічно) не засудила та не покарала мовник KAN за таку поведінку, що обурило фан-спільноту та спричинило продовження масового бойкоту ізраїльської заявки.
Цього року видно прогрес — на конкурс країна надіслала не російську матрьошку з карʼєрою у вигляді пісень про «дєньґі на умє». Юваль Рафаель має значно більше звʼязку з самим Ізраїлем і набагато переконливішу історію — вона була однією з заручниць того самого музичного фестивалю, який відбувався під час нападу терористичного угруповання ХАМАС на країну. Конкурсна пісня Юваль є сучасною фортепіанною баладою зі зміною тональностей та акцентом на вокальній кульмінації. Цікаво, що у ній є частини івритом, англійською та французькою.
Прогноз: Сподіваюся, що ізраїльський уряд припинить вкладати мільйони у рекламу своїх заявок для «Євробачення» в інтернеті та мобілізовувати голоси всіх консерваторів Європи задля надзвичайної кількості глядацьких балів. Проте якщо він робитиме це й нині, то це хоча б не виглядатиме так дивно й дико, бо мистецької цінності й справжності в цьогорічній заявці в рази більше.
Abor & Tynna — Baller (Німеччина)
Ще одна країна, яка буде одразу в фіналі. У позаминулому тексті ми розповідали вам про зміни в німецькому відборі — і найкраще їх утілює пісня, яка на ньому перемогла. Німецька музика зараз у передусім асоціюється з техно та клубами. Однак на «Євробачення» країна чомусь постійно слала радійні пісні, які залишалися на дні турнірної таблиці. Торік зʼявився проблиск надії, коли журі достатньо добре оцінило зусилля Німеччини. Можливо це й спонукало угорський дует подати свою заявку на оновлений нацвідбір.
Сталося справжнє диво. Від Німеччини у Базелі ми почуємо німецькомовний сучасний електронний хіт, який уже підкорив чарти вірусних пісень у Spotify. Виступ на відборі хоч і не був надто вокально потужним, але візуально вдалим. Однак після ейфорії від того, що Німеччина наважилася на такий ризик, із заявкою почали відбуватись якісь дивні метаморфози. По-перше, всі раптово почали звертати увагу на те, що солістка не є найкращою вокалісткою та відкрито виступати проти цієї пісні. Зокрема, у соцмережах можна знайти низку відео зі змінами у виступі дуету на нацвідборі з використанням штучного інтелекту, де як виконавців, так і всіх інших причетних до процесу буквально спотворено. В описах до цих відео ці невідомі акаунти вже пишуть про «0 балів для Німеччини» та «провал». Критику підсилило те, що дует виступив на кількох промовечірках, відкриваючи рот під фонограму, посилаючись на ларингіт, через що офіційно скасував ще більше виступів згодом. По-друге, ймовірно під тиском того, що пісня нібито «недостатньо євробаченська» у неї напхали нестерпну купу віолончелі, яка перебиває основне звучання треку, через що він дещо втратив свій першочерговий шарм. Якщо у деяких пісень відчувається недопрацювання, то тут радше йдеться про перепрацювання — і дуже шкода альтернативних виконавців, які бояться за майбутнє своєї карʼєри та змушені перевантажувати свої конкурсні пісні, надто підлаштовуючи їх під умовний формат конкурсу. Учасниками дуету є брат і сестра угорського походження, що робить акустичну версію пісні угорською доволі особливою, тому дуже раджу її прослухати, щоб подивитися на цю пісню під іншим кутом.
Прогноз: Це — моя найулюбленіша пісня цьогорічного «Євробачення» після Албанії, але через перевантажені елементи вона сприймається важче. А проте це — дуже великий шанс для Німеччини переписати свою історію на конкурсі. Цей трек уже значно більший за самий конкурс і результат на ньому не надто вплине на його долю. У цій пісні не є аж таким важливим саме вокал, хоч невдале живе виконання і може трошки зіпсувати враження від пісні. Втім це не завадило Абору та Тінні перемогти на нацвідборі, бо композиція — надзвичайно хітова.
Princ — Mila (Сербія)
Сербський скандальний відбір цьогоріч завершився перемогою персонажа, який неодноразово намагався потрапити на конкурс. Якщо його попередні спроби звучали ніби пісні з весілля вашої мами років тридцять тому, то цього разу у Принца трек хоча б віє нульовими. Може, до 2060-го виконавець дійде і до гіперпопу. Цьому на заваді можуть стати обвинувачення в педофілії через те, що він нібито відправляв свої оголені фото в інстаграмі неповнолітнім. Делегація ніяк не коментувала цю інформацію, навіть попри наявність доказів, тому участь Принца на конкурсі не має аж такої підтримки серед сербів. Ще й враховуючи те, що їм зараз буквально не до «Євробачення».
На нацвідборі це все звучало доволі пристойно — артист гарно співає наживо, а пісня містила цікаву динаміку та мала право на існування у вигляді інтерпретації типової чоловічої балканської балади про кохання. Але пісню вирішили змінити, ще й руками Желько Йоксимовича — надвідомого сербського виконавця та композитора, який свого часу здобув друге та третє місце на «Євробаченні» у різні роки, а також написав одні з найуспішніших балканських заявок інших виконавців для конкурсу. Але цього разу точно щось пішло не так — із треку забрали всі зміни тональностей і значно його вирівняли. Логіка за цим видніється така: пісню треба було прилизати під виступ, щоб вона здавалася більш європейською. Але не розумію, до чого вона тут, бо тепер заявка стала пріснішою і більш невиразною. Всю цю історію, згідно з відео, оприлюдненими мовником, будуть рятувати якимось сучасним перформансом у стилі контемпорарі про «демонів, які виходять назовні».
Прогноз: Фанати скидають цю пісню з рахунків, але все виглядає підозріло добре для Сербії. По-перше, їй немає аналогів серед цьогорічних учасників, а у такого архетипу виконавців і їхньої музики є певна аудиторія, яку, відповідно, буде легше мобілізувати для голосування. По-друге, надто підозрілим є те, що Сербію поставили виступати передостанньою у своєму півфіналі, а це — дуже козирна позиція, яку зазвичай дають фаворитам конкурсу. Це може означати, що продюсери вважають, що постановка є достатньо загадковою або має певну технічну складність, яка вимагає більшої підготовки реквізиту. Тому прохід до фіналу не був би для мене несподіванкою, хоч і доволі складним завданням.
Erika Vikman — Ich komme (Фінляндія)
Попри ще один феноменальний рік для нацвідбору країни, у Фінляндії особливо складна історія з участю в «Євробаченні» цього разу. На шоу перемогла відома у країні виконавиця Еріка Вікман, яка у 2020 році посіла друге місце на нацвідборі. Це викликало розчарування фанів і вони чекали на повернення артистки, ще й враховуючи те, що її тодішня конкурсна пісня стала справжнім хітом і сенсацією та фактично вперше довела, що участь у фінському відборі не є настільки великим ризиком, навіть якщо на ньому не перемогти. Відтоді співачка набувала більшої популярності, аж поки не повернулася з доволі несподіваною піснею про жіночий оргазм і важливість інтимної близькості, виконану регіональним діалектом фінської вкупі з двома німецькими фразами. Основною перешкодою на шляху до перемоги на відборі цього року був рок-гурт One Morning Left, який міг відібрати низку глядацьких балів від Еріки своєю ексцентричною абсурдною кричалкою, дуже схожою за концепцією за вже згадувану Cha Cha Cha. Однак гурт було розформовано та дискваліфіковано через обвинувачення в педофілії у бік одного з його солістів.
Відтоді участь Еріки в конкурсі наповнена різними меншими перепонами. То фіни хейтять її за надто відверті образи та текст пісні. То організатори конкурсу намагаються цензурувати її костюм, у якому вона планувала виступити, хоча торік допустила чоловіка в самих бежевих трусах і футболці. То президент Фінляндії зустрічається зі шведськими представниками та бажає їм успіху на конкурсі без зустрічі з представницею своєї країни. То фінський мовник, на думку фанів, приділяє набагато менше уваги піару Еріки як представниці у порівнянні з попередніми учасниками. Виконавиця на ці всі закиди відповідає доволі сміливо та говорить те, що думає, а це ще більше посилює сенс її пісні.
Прогноз: Очікувано одна з фавориток цьогорічного конкурсу. Постановка Еріки на відборі сягнула аж таких меж, що сам Філіп Бедросович надихнувся нею для своїх виступів у Росії та ледь не спалив собі руку. Але хайп навколо пісні дещо стих. Виконавиця фактично витягує цю пісню, але виступу чогось не вистачає, а пісня доволі складно сприймається з першої спроби, що є проблемою в контексті «Євробачення». Про перемогу говорити можна, тільки дещо обмежено.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F81%2F9739594edccdec8fcb53a4534abb577c.jpg)
