/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F33%2F776c0011819c95a6c06c63fd3846a834.jpg)
Платежки з підступом: Попенко пояснив, як теплокомуненерго використовують тарифи для махінацій
Експерт у сфері ЖКГ, голова Союзу споживачів комунальних послуг Олег Попенко розкрив схему, яку використовують теплокомуненерго для маніпуляцій із платіжками українців.
Як передає "Хвиля", про це він повідомив під час інтерв’ю з Оленою Кістріцею 6 травня 2025 року.
Двоставковий тариф на опалення, який спочатку задумувався як корисна європейська практика, в Україні перетворився на інструмент ускладнення перевірки правильності нарахувань.
Попенко пояснив, що НКРЕКП встановила для теплокомуненерго можливість застосовувати два види тарифів на опалення. Перший — стандартний, коли споживач платить лише під час опалювального сезону. Другий — двоставковий, за яким частина тарифу сплачується влітку, а частина — взимку.
"Це справді європейська практика. Так роблять у багатьох європейських країнах, аби людям не було так накладно платити за комуналку взимку", — пояснив Попенко.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F33%2F33939b1b4e6bb856c67419ad549d9624.jpg)
Проте в Україні цей механізм використовується зовсім інакше. За словами експерта, багато теплокомуненерго застосовують двоставковий тариф із метою махінацій при виставленні платіжок.
"Перевірити точне нарахування влітку і взимку набагато складніше. Взимку, коли є будинковий лічильник тепла, ви знаєте, скільки спожили, віднімаєте місця загального користування і ділите решту на квадратуру квартири. Завжди можна перевірити, скільки спожили тепла", — пояснив експерт.
При двоставковому тарифі процес перевірки суттєво ускладнюється.
"Потрібно брати річні дані з лічильників, порівнювати всі нарахування протягом року й лише потім перевіряти правильність розрахунків теплокомуненерго. Тут можуть бути махінації, хоча це й законно", — підкреслив Попенко.
За роки роботи головою Союзу споживачів комунальних послуг експерт зіштовхнувся з сотнями, якщо не тисячами випадків незаконних нарахувань за тепло та гарячу воду по всій території України.
"Наші теплокомуненерго, давайте чесно скажемо, ніколи не були абсолютно чесними і нараховували, як хотіли, що хотіли і кому хотіли", — зазначив Попенко.
Особливо показовим він назвав випадок 2023 року в Харкові, коли місцеві тепломережі виставили незаконні нарахування жителям усього міста.
"Мільйони споживачів просто отримали незаконні платіжки", — додав експерт.
Попенко виокремлює три види "обдирання українців" у сфері ЖКГ: через закони (наприклад, Постанова 315), через махінації в рамках закону (двоставкові тарифи) і через пряме ігнорування норм закону.
Для захисту своїх прав експерт радить споживачам уважно перевіряти платіжки та вимагати детальних розрахунків від теплокомуненерго, особливо при застосуванні двоставкового тарифу.
Проблема ускладнюється тим, що в Україні відсутній дієвий державний орган, який міг би ефективно захищати права споживачів у сфері ЖКГ. Державна служба з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) не має достатніх ресурсів і повноважень для вирішення подібних проблем.
Нагадаємо, українців змушують платити за комуналку двічі.

