«Детектор медіа» презентував дослідження «Індекс медіаграмотності українців — 2024»
Громадська організація «Детектор медіа» спільно з Національним проєктом з медіаграмотності «Фільтр» Міністерства культури та стратегічних комунікацій України провели щорічне кількісне дослідження «Індекс медіаграмотності українців 2020–2024».
Результати дослідження показали, як третій рік повномасштабної війни вплинув на медіаграмотність суспільства.
Вадим Міський, програмний директор ГО «Детектор Медіа»:
Щовесни презентуємо новий «Індекс медіаграмотності українців». Нас дуже тішить, що у часи такі турбулентні для країни все-таки ж тут острівець сталості — це вимірювання медіаграмотності українського суспільства. Ми тішимось що цього року до роботи долучились багато експертів, державні інституції, медіа і це зробило дослідження ще більш глибоким і відповідним потребам сектору.
Ганна Красноступ, директорка Департаменту стратегічних комунікацій та промоції української культури Міністерства культури та стратегічних комунікацій України:
Медіаграмотність — це онова інформаційної стійкості. Індекс медіаграмотності у тому числі п'ята хвиля — це системне дослідження дає нам бачення викликів з якими ми маємо працювати. Сьогодні міністерство працює над новою редакцією стратегії інформаційної безпеки. Зазначені матеріали, які будуть сьогодні презентовані також будуть враховані під час напрацювань заходів стратегії.
Наталія Лигачова, голова ГО «Детектор медіа»
Я тішусь, що ми робимо це дослідження уже вп'яте. Це один з оновних продуктів «Детектора медіа», який вже набув досить великого резонансу і серед спільноти медійної, і серед суспільства громадянського і що важливо органів влади. Ми хочемо щодо медіаграмотності тісно співпрацювати з державою, бо від держави під час війни багато що залежить. Я можу сказати, що мене тішать також результати наших досліджень.
У цьому році ми ще вивели середнє значення із наших субіндексів медіаграмотності й побачили, що у 2022 році сильно зріс рівень медіаграмотності населення, а зараз він трохи наче падає стосовно 2022 року, але це та важлива річ, що ми вводимо нові компоненти.
Ми не вводили минулого року запитань по ШІ, але життя змінюється. Водночас все-таки навіть на цьому фоні підвищується увесь час субіндекс розуміння ролі медіа у суспільстві, що вони мають слугувати суспільству і зростає субіндекс до спотвореного контенту, дезінформації. Ці дані важливо враховувати під час підготовки нової стратегії інформаційної безпеки.
Ольга Кравченко, керівниця національного проєкту з медіаграмотності «Фільтр»:
Дослідження стає базою для держави для громадського сектору. Цього року це вже друге масштабне дослідження, яке презентується, дослідження розвитку медіаграмотності. Хочеться, щоб таких досліджень ставало більше. Ми дуже сподіваємось, що це дослідження буде підтримане у наступні роки, бо воно є фундаментальним і дороговказом для нас всіх.
Галина Петренко, директорка ГО «Детектор медіа»:
Це завжди велике щастя і привілей мати можливість працювати над якимось проєктом стало. 5 років сподіваюсь і так далі буде, так само мати можливість спілкуватись у колі експертів і професіоналів з цього приводу.
Не тільки ми включили субіндекс ШІ на пораду нашої експертної ради, а також деякі кореляції подивились за минулі зустрічі.
Марта Наумова, кандидатка соціологічних наук, доцентка, старша наукова співробітниця Інституту соціології НАН України:
Ми у структуру нашого опитувальника включили індикатори штучного інтелекту. Цей субіндекс ми рахували разом з індексом і субіндексом цифрової компетентності, але і дивились на нього окремо. Це перша, на мій погляд. найсуттєвіша інновація і ми теж її застосували після обговорення з нашою експертною радою. Окрім того, ми додали декілька альтернатив у питання ключові. Ми отримали чіткі й цікаві результати. З приводу загальної методології це було кількісне дослідження за стандартизованою анкетою, кількісною анкетою за допомогою планшетів.
Була опитана 1200 респондентів у всіх областях і регіонах країни, за виключенням тих, які знаходяться на окупованих територіях України. Наш віковий ценс це аудиторія 18-65 років.
Зазначається, що участь в опитуванні взяли 1200 респондентів віком від 18 до 65 років.
Це вже п’ята хвиля дослідження індексу медіаграмотності, яке проводить «Детектор медіа».
- Читайте також: Індекс медіаграмотності українців 2020–2024 (п'ята хвиля)
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.

