Про складне простими словами. Як «Вчися.Медіа» створює контент, що допомагає освітянам
Онлайн-видання «Вчися.Медіа» є проєктом громадської організації «Вчися», яку очолює Галина Титиш. Медіапочало роботу в лютому 2025 року та за декілька місяців лише у фейсбуці зібрало понад 1,8 мільйона переглядів. Зараз команда видання активно розвиває соцмережі, а у червні очікує на запуск сайту, де планує публікувати корисні матеріали для освітян, профільних керівників і батьків.
Про те, як з’явилося видання та яких результатів прагне досягти, «Детектор медіа» поспілкувався з Галиною Титиш і редакторками Вікторією Коваль і Інною Лиховид.
«Ми мріємо створити “Українську правду” для освітян»
До того як стати керівницею ГО «Вчися», Галина Титиш вісім років очолювала громадську організацію «Смарт освіта», одним із проєктів якої є медіа «Нова українська школа» («НУШ»). Окрім того, Галина Титиш була першою редакторкою«Української правди. Життя» й опікувалася ним до 2017 року.
Попередній досвід, за її словами, допомагає реалізовувати нові проєкти, зокрема і «Вчися.Медіа»: «Між собою ми омріяли цей сайт “Українською правдою для освітян”. Ми хотіли створити якісне, потужне медіа, яке мало би різні розділи, як на “Укрправді”: є “УП. Життя”, є “Європейська” й “Економічна правда”. Так і у нас фактично будуть окремі напрямки, присвячені дошкільній, середній, вищій і професійно-технічній освіті. Потенційно ми думаємо, що це будуть окремі редакції, які працюватимуть цілеспрямовано з цими тематиками. Але поки що це одна редакція, яка робить всю роботу».
Фото: Галина Титиш
Перші два місяці «Вчися.Медіа» очолювала Вікторія Коваль, яка пішла у декретну відпустку, тож із 1 квітня головною редакторкою видання стала Інна Лиховид. До цього Інна працювала у виданні журналісткою і допомагала з менеджерськими обов’язками. Загалом команда «Вчися.Медіа» складається з п’ятьох людей — ця редакція у повному складі понад два роки розвивала медіа «НУШ».
«Іноді може здаватися, що у нас працює ледь не служба BBC, — каже Інна Лиховид. — Насправді нас п’ятеро, Віка була шоста. Зараз є дві журналістки, новинарка й аналітикиня, яка ще проводить книжкові клуби. Це теж одна з наших родзинок і спосіб залучення аудиторії. Ще є дві методистки, які нам допомагають із верифікацією методичних матеріалів з історії, української мови та літератури. Всі ретельно копаються, розбираються у темах. Я думаю, кожна з нас уже може бути освітньою експерткою».
Фото: Інна Лиховид і Вікторія Коваль
Хоч команда обрала за взірець «Українську правду», обмежень щодо джерел для натхнення не має. Ще з часів роботи в «НУШ» журналістки підтримують зв’язок із колегами з інших видань. Зокрема, розвивати соцмережі ще до запуску сайту їх мотивували саме регіональні медіа.
«Понад рік у нас була співпраця з сімома партнерами з різних регіонів, — пояснює Інна Лиховид. — Ми намагалися заохотити регіональні медіа писати про освіту.
Що зазвичай у полі їхнього зору? Комунальні проблеми, історії з місцевими депутатами, різні скандали. Освітні проблеми висвітлюють побіжно. Ми хотіли допомогти їм розібратися в освітній реформі, допомагали з пошуком експертів. Ми випускали спільні матеріали, які виходили в місцевих виданнях і дублювалися в нас. Це був взаємний обмін аудиторіями та висвітлення освітніх тем із якісною подачею, за яку нікому не було соромно. В нас контакти всі збереглися, вони дуже тішилися нашим новинам про запуск нового медіа, тому, я думаю, за нагоди ми з ними зв’яжемося і відновимо цей напрям».
Видання прагне співпрацювати з медіа з «білого списку». В особливому фокусі уваги — Суспільне, яке приділяє багато уваги контенту для дітей і підлітків. Галина Титиш говорить, що мовник має концепції дитячого та підліткового мовлення, а також освітнього мовлення й дуже відповідально ставиться до якості відео, аудіо, текстів.
«Я в Наглядовій раді Суспільного від освітніх організацій, тому розумію, як контент виготовляється та просувається. Це якісний продукт і мені хочеться, аби українці активніше його споживали. Ми багато пишемо про Суспільне й раніше писали, ще у “НУШ”. Нам важливо, щоб педагоги знали про те, що створює для них та учнів Суспільний мовник», — каже Галина Титиш.
ГО «Вчися» є незалежною ініціативою, тому наразі перебуває в активному пошуку фінансування. «У нас зараз доволі складний період, — продовжує Галина. — Команда, напевно, була готова до такого. Ми обговорювали з дівчатами, що на початках, можливо, доведеться працювати безплатно або за якусь невеличку суму. Наразі ми фінансуємо значно менше, ніж ми хотіли би. Поки що це винятково особисті заощадження, але сподіваємося, що скоро у нас буде можливість закривати всі потреби редакції, бо вона — фантастична».
«Секрет великих охоплень не у хайпі, а у вмінні швидко пояснити аудиторії складні питання»
У червні команда планує запустити власний сайт, де публікуватимуть матеріали про найважливіші події та зміни в українській освіті. Окремим розділом будуть методичні матеріали для вчительства. Також анонсують випуск нових подкастів і відеоконтенту.
Зараз основна частина роботи «Вчися медіа» відбувається у соцмережах. Інна Лиховид розповіла, що за місяць до запуску команда вела підготовчу та планувальну роботу. «Ми обговорювали, з якими першими дописами виходимо, які теми підсвічуємо першими. Весь січень ми не сиділи склавши руки, а потихеньку готували весь цей контент», — каже Інна.
Скрин: Інстаграм «Вчися.Медіа»
Здебільшого матеріали публікують у фейсбуці й інстаграмі у вигляді карток. Також є сторінка в іксі, але її почнуть наповнювати матеріалами, перекладеними англійською мовою, коли з’явиться сайт.
«За понад два місяці роботи ми маємо 1,8 мільйона переглядів та 400 тисяч охоплення. Ці показники є органічними, тобто команда не робила таргетовану рекламу чи інший спосіб просування. Читачів чомусь не так багато — 3 тисячі, але наші дописи все одно знаходять свою аудиторію. Це нас тішить і надихає насправді», — прокоментувала редакторка.
Скрин: Статистика соцмереж
За її словами, редакція добре знає й відчуває свою аудиторію — здебільшого це вчителі, освітні правлінці й частково батьки учнів. Журналісти відстежують тенденції, проблемні ситуації та питання, які важливо саме зараз пояснити людям. Зокрема, серед найбільш затребуваних тем протягом останнього року була нова система оцінювання від Міністерства освіти та науки.
Вікторія Коваль каже, що в «НУШ» редакція напрацювала широке коло експертів серед освітніх політиків і освітян різних категорій, які можуть пояснити юридичні аспекти або надати аналітичну експертизу: «Вони не бояться, коли ми приходимо до них за коментарями, тому що знають, що ми не подамо це якось однобоко, не будемо хайпувати на проблемі, а дійсно розберемося в темі.
Для нас важливо в усіх цих нормативних документах знайти суть і пояснити її людською мовою вчителям, які просто не мають часу копатися в документах. Мабуть, у цьому наша цінність. Секрет великих охоплень — у відстежуванні гарячих тем і контакті з експертами, які можуть швидко пояснити щось складне простими словами».
За її словами, редакція щодня отримувала до 20 листів із запитаннями. Їх групували за темами й передавали юристам, щоб потім випускати короткі та зрозумілі юридичні роз’яснення. У «Вчися медіа» планують зберегти цей зв’язок із читачами, дещо змінивши формат.
Фото: Команда “Вчися.Медіа”
На думку Галини Титиш, наразі у вчителів є великий запит на якісні навчальні матеріали, тому на сайті «Вчися.Медіа» їм буде присвячений один із розділів.
Поки сайт ще у розробці, у соцмережах публікують добірки вправ із математики, української мови й інших дисциплін, які створюють у співпраці з вчителями, аби вони враховували нові підходи до оцінювання учнів.
Цими матеріалами можуть користуватися і молоді освітяни та студенти, які тільки починають практикувати викладання. «Вони почувають себе невпевнено, їм потрібен конспект або презентація, з чим йти працювати. Ми завжди тримаємо в пам’яті, що наші вчителі й так виснажені, що їх треба зараз підтримувати як ніколи», — каже Галина Титиш.
За її словами, команда ГО «Вчися» також має досвід роботи з дітьми, які через повномасштабне вторгнення опинилися за кордоном: «Ці діти вже точно вміють читати та писати польською, німецькою або англійською, але української вони можуть не знати. В межах проєкту “Залишаємося з Україною” ми навчаємо їх наживо онлайн. Тричі на тиждень діти приєднуюся до уроків, аби з професійними вчителями в невеликій групі однолітків вивчати українознавчий компонент. Учні 3—4 класів учаться читати, писати й розмовляти українською. У нас також є проєкт “Тепер я знаю” з надолуження освітніх втрат для дітей, які погано опановують програму. З ними ми спілкуємося в зумі в окремих групах».
Галина Титиш додала, що команда намагається реагувати на виклики в освіті й пропонувати рішення. Наприклад, зараз іде пілотування матеріалів для розвитку читацької грамотності та навичок письма в межах «Національний проєкт: пишемо есе». У ньому учні працюють із медіатекстами, вчаться відрізняти факти від суджень, писати тези та структурувати власні письмові висловлення. Це — спроба розв’язати проблему не лише невміння писати есе, але й проблем із читацькою грамотністю, про які свідчать результати PISA-2022.
Учні також пропускають програмний матеріал через повітряні тривоги. Щоб допомогти їм і вчителям, у «Вчися медіа» розробили аудіоуроки для учнів. За словами очільниці «Вчися», ці записи допоможуть учням самостійно опанувати матеріал, а також підійдуть для дітей із порушеннями зору.
Наостанок Вікторія Коваль розповіла, що окрім методичних матеріалів, медіа проводить читацькі клуби — ще один формат, який команда започаткувала ще в рамках медіа «НУШ». Навчальні програми часто оновлюють, тому вчителям, зокрема української та іноземної літератури, доводиться опановувати багато нових творів: «Ми вирішили створити простір, куди могли би запрошувати сучасних авторів і у теплій, дружній атмосфері обговорювати тексти. Перші три зустрічі були з авторами — вони записали відеозвернення спеціально для наших учасників, і це справило велике враження.
Зараз у межах “Вчися.Медіа” ми продовжуємо цю практику. У березні ми провели клуби з іноземної літератури. Ми співпрацюємо з видавництвами — вони надають промокоди на знижки для учасників клубів. Це той формат, яким ми пишаємося».
Фото: надані спікерками, фейсбук Галини Титиш
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.

