Доручення попереднього керівника Київської міської військової адміністрації Сергія Попка про призначення «нових» керівних компаній житловим будинкам та, врешті, підвищення тарифів на обслуговування будинків та прибудинкових територій, прямо суперечить закону «Про місцеве самоврядування в Україні». Таким чином правової сили не мало як розпорядження, так і його наслідок – проведення конкурсів та підвищення тарифів на обслуговування будинків у півтора-два рази, вказує у статті «Чому нові тарифи є незаконними, або Правова вакханалія в КМВА» директор аналітико-дослідницького центру «Інститут міста» Олександр Сергієнко.
Автор підкреслює, що в історії із підвищенням «комуналки» в Києві є відразу кілька моментів, що вказують на незаконність цього підвищення як такого.
По-перше, відповідно до законодавства, якщо в будинку немає ОСББ, то управителя на його обслуговування має визначати виконавчий орган місцевої ради, і це його власні (самоврядні) повноваження, які не можуть нікому більше бути делеговані. В Києві таким органом є Київська міська державна адміністрація, а аж ніяк не районні державні адміністрації, що було вписано у розпорядження Сергія Попка.
«Ось у цьому злощасне розпорядження КМВА №1311 від 14 листопада 2024 року є незаконним (нікчемним) від самого початку … суперечить закону й видане з перевищенням службових повноважень», - наголошує Сергієнко.
Іншим апріорі важливим моментом є те, що ще за півтора року до цього розпорядження Попка – 24 лютого 2023 року – були внесені зміни в законодавство, згідно з якими накладено мораторій на проведення конкурсів на визначення управителів багатоквартирних будинків. Закон передбачає, що змінити керуючу компанію можна буде лише через пів року після закінчення воєнного стану.
«Те, що в Києві всіх управителів було визначено, мабуть, ні в кого не викликає сумнівів, а якщо й не було, то однаково проводити ці конкурси — незаконно», - вказує експерт.
Водночас Сергієнко зазначає, що попри все березневе розпорядження нового очільника КМВА Тимура Ткаченка, яке начебто скасовує розпорядження Попка, не повертає статус-кво, не скасовує незаконно проведенні конкурси на управління та залишає незаконно встановлені тарифи, які «нові» управителі жодним чином не обґрунтували – жодна керуюча компанія, як і РДА, не опублікували відповідних кошторисів із розрахунку нових комунальних тарифів.
Він нагадує, що у будинках, де нема ОСББ, яких в Києві понад 6 тисяч, обслуговуванням займаються комунальні ЖЕКи, які зараз називають керуючими компаніями (КК). Таким чином жодної необхідності визначати управителів в місті не було.
«Однак Київська міська військова адміністрація, ймовірно, вважала себе найрозумнішою в столиці та, щоб замаскувати підвищення тарифів на обслуговування будинків, не вигадала нічого кращого, ніж провести конкурси на визначення їх управителів», - вказує Сергієнко на «багатоходовочку», яка тепер потребує виправлення та покарання винних.