У Києві відбулося тотальне підвищення тарифів на обслуговування багатоквартирних будинків і прибудинкових територій. Водночас жителі столиці були повністю усунуті з процесу, за винятком, звісно, купки чиновників районної ланки, які власне організували та здійснили це підвищення. Киян просто поставили перед фактом — з оголошень на дверях своїх під’їздів вони дізналися, що з 1 квітня платитимуть… ось стільки (в 1,5–2 рази більше!). Крапка.
Стоп! А як тоді те, що начальник Київської міської військової адміністрації Тимур Ткаченко після публікації нашого матеріалу на цю тему, здається, публічно скасував розпорядження свого попередника?
Зараз розповім.
Обурений голова КМВА
Нагадаю перебіг подій. 14 листопада 2024 року тодішній начальник КМВА Сергій Попко видав розпорядження №1311 про внесення змін до іншого розпорядження, №389 від 3 березня 2020 року. Обидва документи й назву мали майже однакову — «Про організаційні заходи щодо проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку, в якому не створено об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, співвласники яких не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком». Перепрошую за довгу та недолугу назву (ну що поробиш — такі в нас керманичі та виконавці), але відмінності у змісті — принципові.
Якщо в старій редакції було описано процедуру проведення конкурсів і відповідальність за це покладено на профільного заступника голови КМДА, то в новій редакції пункт 1 містить прямий імператив: «Провести конкурси з призначення управителів багатоквартирних будинків в установленому порядку», а відповідальними за проведення конкурсів у пункті 2 визначено районні державні адміністрації. (Чому це є принципово важливим, стане зрозуміло згодом).
Якийсь марсіанин міг би подумати, що в будинках, де нема ОСББ і «форми управління» (а таких у Києві — понад 6 тисяч), ніхто не прибирає дворів і сходових клітин, не лагодить сантехніки та електрики за потреби. Але кияни — не марсіани, всі ці будинки протягом усього свого існування перебували на обслуговуванні комунальних ЖЕКів, які по-новомодному називаються зараз керуючими компаніями (КК). Тобто жодної гострої (чи тупої) необхідності проводити ці «організаційні заходи» та визначати управителів не було. Однак Київська міська військова адміністрація, ймовірно, вважала себе найрозумнішою в столиці та, щоб замаскувати підвищення тарифів на обслуговування будинків, не вигадала нічого кращого, ніж провести конкурси на визначення їх управителів, а останні вже в процесі конкурсів призначать узяті зі стелі нові тарифи. Чому зі стелі? Та тому, що жодна КК не опублікувала відповідних кошторисів із розрахунку таких тарифів, принаймні я таких не знайшов.
Тут слід пояснити, що коли в будинку нема ОСББ або не проведено зборів співвласників щодо визначення управителя, то підписання договору з управителем покладається законом на виконавчий орган місцевої ради, і це його власні (самоврядні) повноваження, які не можуть нікому більше бути делеговані. У випадку Києва виконавчий орган Київради наразі — це Київська міська державна адміністрація, тому доручення цієї справи РДА суперечить закону «Про місцеве самоврядування в Україні» (стаття 30, пункт а) підпункту 20). Ось у цьому злощасне розпорядження КМВА №1311 є незаконним (нікчемним) від самого початку. Звісно, на такі церемонії юристи військової адміністрації, якщо вони там узагалі є, не звернули жодної уваги.
Отже, райдержадміністрації, як то кажуть, із піною на губах заходилися проводити конкурси. В минулій публікації я зробив припущення, що без мовчазної згоди нового очільника КМВА Тимура Ткаченка це неможливо було б зробити, оскільки де-юре й де-факто голови РДА підпорядковуються саме йому і про таку резонансну подію, як підвищення тарифів для киян, він просто не міг не знати. Ймовірно, саме на це припущення пан Ткаченко страшенно образився, сказав, що звинувачення на його адресу — це фейк, і пообіцяв скасувати злощасне розпорядження №1311. Пообіцяв і зробив: 21 березня цього року за його підписом вийшло розпорядження №204, яким без довгих церемоній розпорядження №1311 скасовувалося.
Але тут постає інше закономірне питання: чи скасували свої конкурси та нові підвищені тарифи РДА? Якщо першопричину таких конкурсів і зростання тарифів усунуто, то, здавалося б, усе треба «відмотати назад» і повернутися до старих тарифів. Тим паче, що пан Ткаченко не лише довів розпорядження до відома голів РДА, а й зазначив у його преамбулі, що Державна регуляторна служба вимагає не лише від КМВА, а й від голів РДА скасування відповідних розпоряджень.
Ритуальні танці на районах
Мабуть, не в мене одного виникли сумніви щодо виконавчої дисципліни районних керманичів (дуже вже бурхливий потік грошей ллється на районні КК, а контролю над їхньою діяльністю, можна сміливо сказати, — жодного!) Тому редакція ZN.UA розіслала інформаційні запити до голів райдержадміністрацій столиці такого змісту:
- Чи скасували ви відповідне розпорядження вашої районної в м. Києві державної адміністрації щодо проведення конкурсу з визначення управителів багатоквартирних будинків внаслідок розпорядження КМВА від 21 березня 2025 року №204?
- Чи скасували ви результати конкурсів із визначення управителів багатоквартирних будинків у вашому районі та нові тарифи?
- Чи опубліковані на сайті вашої районної в м. Києві державної адміністрації підписані з переможцями конкурсів договори на виконання послуги управління ББ з усіма додатками?
- Чи вважається договір на виконання послуги управління ББ таким, що набрав чинності, якщо він не оприлюднений?
- Чи було проведено громадські слухання при встановленні нових тарифів на послугу управління ББ?
- Чи зобов’язані районні в м. Києві державні адміністрації виконувати розпорядження Київської міської військової адміністрації відповідно до чинного законодавства?
Як виявилося, наші підозри були небезпідставними — на момент написання статті надійшли відповіді від дев'яти з десяти РДА. Представники їх усіх із різним ступенем чиновницької фантазії відповіли негативно на всі поставлені запитання. Однак ці відповіді настільки цікаві й, вочевидь, матимуть дисциплінарні наслідки, що просто неможливо не згадати найяскравіші.
По-перше, всі респонденти в один голос сказали: «Розпорядження КМВА №204 хоч і скасовує №1311, але зовсім не вимагає, щоб ми скасували наші районні конкурси й тарифи». Простіше кажучи, чхати ми хотіли на рішення Тимура Ткаченка, ми в своїх районах — повноправні господарі! Дуже перепрошую в начальника КМВА, але як інакше розуміти таку реакцію? В підсумку виходить, що пан Ткаченко пропіарився зі своїм скасуванням, але для людей нічого не змінилося — старі тарифи їм не повернули.
Так само в один голос респонденти відповіли, що ні публікація договорів між РДА та КК, ні розрахунки тарифів, ні громадські слухання, ні інші «сюсі-пусі» в розпорядженнях №1311, №389, і тим паче в №204 не передбачені. А далі більше — розпорядження Ткаченка вийшло 21 березня, а на той час усі конкурси було вже проведено й нові тарифи затверджено, тож нема чого вже й скасовувати — finita la comedia, або як кажуть у дворовому футболі, — заграли.
Деякі респонденти дозволили собі «елегантний» стьоб. Так, начальник управління ЖКГ Шевченківського району відповів, що стаття 58 Конституції України визначає: «Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи». Щоправда, КСУ дав роз’яснення, що це стосується лише фізичних осіб і не поширюється на юридичних, але ж то такі деталі, яких комунальник може й не знати…
Війна спише не все, або Висновки
По-перше, розпорядження КМВА від 14 листопада 2024 року №1311 за підписом Сергія Попка суперечить закону й видане з перевищенням службових повноважень.
По-друге, розпорядження КМВА від 21 березня 2025 року №204 за підписом Тимура Ткаченка скасовує це незаконне розпорядження, але не повертає статус-кво й залишає незаконно встановлені тарифи. (ZN.UA надіслало запит і начальнику КМВА Тимуру Ткаченку з проханням прояснити ситуацію, однак відповіді ще не отримало. — О.С.).
По-третє, є Закон України №2954-IX від 24 лютого 2023 року, який узагалі встановлює мораторій на проведення таких конкурсів на визначення управителів багатоквартирних будинків. Згідно з цим законом, якщо таких управителів не було визначено до 1 травня 2021 року, то конкурси на їх визначення можна проводити лише за шість місяців від дня закінчення воєнного стану. Те, що в Києві всіх управителів було визначено, мабуть, ні в кого не викликає сумнівів, а якщо й не було, то однаково проводити ці конкурси — незаконно.
Хто тут виправлятиме ситуацію — Тимур Ткаченко, Віталій Кличко чи Володимир Зеленський — байдуже, головне, щоб усі організатори та рядові виконавці були покарані. Незнання закону, як то кажуть…
І не забудьте повернути старі тарифи, будь ласка.