«Мікі 17», «Місяць» та інші фантастичні фільми про клонів
«Мікі 17», «Місяць» та інші фантастичні фільми про клонів

«Мікі 17», «Місяць» та інші фантастичні фільми про клонів

Вихід на екрани фантастичної сатири «Мікі 17» від режисера культових «Паразитів» Пона Джун-Хо знову привернув увагу глядачів до теми клонування та цілої низки етично-філософських проблем, які ця суперечлива концепція ставить перед людством. Чи можна вважати клонів окремими особистостями та повноправними громадянами? Чи етично використовувати їх задля вирощування органів? Як мають регулюватися їхні стосунки з оригінальною особистістю? У цій статті ми зібрали для вас найцікавіші, на наш погляд, фантастичні фільми про клонів, які тією чи іншою мірою відповідають на поставлені запитання.

Зміст

  • 1 Клонування людей у фільмах і фантастичних романах
  • 2 «Мікі 17» / Mickey 17
  • 3 «Місяць» / Moon
  • 4 «Чорне дзеркало», епізод «За морем» / Black Mirror, episode Beyond the Sea
  • 5 «Острів» / The Island
  • 6 «Ніколи не відпускай мене» / Never Let Me Go
  • 7 «Репродукція» / Replicas
  • 8 «Лебедина пісня» / Swan Song
  • 9 «Двійник» / Dual
  • 10 «Безмежний басейн» / Infinity Pool
  • 11 «Я і мої клони» / Multiplicity
  • 12 «Світ забуття» / Oblivion
  • 13 «Видозмінений вуглець» / Altered Carbon

Клонування людей у фільмах і фантастичних романах

Поки режисери та сценаристи заправляють долями клонів у своїх картинах, я нагадаю, що американська письменниця Мер Лафферті у фантастичному романі «Шість пробуджень» (Six Wakes, 2017) вже розробила для людських дублікатів так звані Кодиціли. Це цілий кодекс законів, подібний до знаменитих трьох законів робототехніки Айзека Азімова, впровадження якого дозволило б уникнути більшості зображених у фільмах з нашої добірки конфліктів.

«Мікі 17», «Місяць» та інші фантастичні фільми про клонів - Фото 1

Найперший з них встановлює правило, за яким створення понад двох клонів людини одночасно забороняється: одна особистість — один клон. Якщо з якоїсь причини виникло декілька клонів однієї людини, тільки найостанніший клон визнається справжнім, подальше існування інших неприпустиме. Створювати клонів для зачаття або для виношування потомства заборонено. Не допускається також внесення змін до ДНК або мапи мозку будь-якого клона.

На екранах клони масово почали з’являтися у 1990-ті, після успішного клонування вівці Доллі в 1996 році європейською компанією PPL Therapeutics. Клонувати людину за цією технологією було б справою дуже довгою та сумнівною с погляду результату. Адже навіть з ідентичним набором генів людина не стане точною копією донора через інші умови, в яких буде зростати — що вже казати про розвиток її інтелекту.

Попри це фантастам ідея сподобалась і вони почали з ентузіазмом її розвивати, додавши у свої твори швидкий друк тіл на особливих 3D-принтерах і головне: технологію запису людської свідомості на цифровий носій. Наявність подібного бекапу дозволила перейти від клонів як джерела органів («Острів») до клонування задля швидкого воскресіння загиблих («Репродукція») та справжньої подоби безсмертя, як в серіалі «Видозмінений вуглець».

«Мікі 17», «Місяць» та інші фантастичні фільми про клонів - Фото 2

Втім, декому й цього здалося замало. Наприклад, британський фантаст Аластер Рейнольдс у своєму романі «Будинок Сонць» (House of Sun, 2008) зображує цілу цивілізацію клонів шатерлінгів. Вона була започаткована Абігейл Джентиан, яка розділила себе на тисячу жіночих та чоловічих клонів і відправила їх у різні куточки Всесвіту, щоб заволодіти найвищими технологіями та навчитися маніпулювати простором і часом.

«Мікі 17» / Mickey 17

Жанр: науково-фантастична чорна комедія, екранізація
Дата прем’єри: 2025

У 2054 році величезні борги та небажання стати черговими жертвами зловісного лихваря на прізвисько Шкіряне обличчя змушують Мікі Барнза та його друга Тімо приєднатися до ризикованої місії з колонізації льодяного світу Ніфльхейм. Але на відміну від Тімо, який закінчив курси пілотів, Мікі не має ніякої корисної професії. Тому погоджується на пропозицію стати так званим «відновлюваним співробітником».

Спецпроєкти

Більшість учасників експедиції впевнені, що Мікі сам обрав свою невтішну долю і через це не виявляють щодо нього жодного співчуття. Наприклад, з усмішкою описують, як треба на повні груди дихати отруйною атмосферою планети чи заради простої цікавості просять зняти рукавичку скафандра у відкритому космосі, щоб помилуватися жахливими слідами впливу радіації на його шкірі.

«Мікі 17», «Місяць» та інші фантастичні фільми про клонів - Фото 3

Так буденно гине 16 версій Мікі. І щоразу роботодавці клонують його тіло та завантажують в нього останню резервну копію пам’яті. Мікі 17 ламає цей алгоритм, провалившись під кригу. Після цього його помилково вважають мертвим і поспіхом видруковують номер 18. А коли дивом вцілілий герой повертається у свою кімнату на базі, то з великим подивом знаходить там точну копію себе.

Одночасне існування декількох клонів однієї людини у світі фільму суворо заборонене після гучного скандалу, коли відомий експерт із клонування створював свої копії, щоб мати алібі для серійних вбивств. Тому з’ясування стосунків між клонами швидко переростає в бійку: вони мають вирішити, кому з них жити, а кому померти. На щастя, випадковий свідок не дає більш агресивному Мікі 18 запхати свого старшого товариша в утилізатор.

Далі вони навіть стають приятелями та влаштовують зі своєю дівчиною потрійне побачення у дусі «Суперників» Луки Гуаданьїно. Але з кожною хвилиною, що 17-й і 18-й проводять разом, сама ідея клонування втрачає свій сенс. Адже кожен з них тепер отримує свій власний унікальний досвід, через що відтворення у принтері неминуче буде означати для їхньої нової особистості смерть.

Це чимось нагадує ситуацію з серіалу Apple TV+ «Розрив». Не дуже очевидно, але звільнення з роботи, яке мало чим загрожує «зовнішньому», буде по-справжньому фатальним для «внутрішнього». Спільне тіло не постраждає, але досвід, емоції, спогади та мрії «робочої» версії просто зникнуть без сліду, розчинившись у вічності.

«Місяць» / Moon

Жанр: фантастична драма
Дата прем’єри: 2009

Ідея відновлювальних робітників споріднює «Мікі 17» з науково-фантастичним трилером «Місяць» 2009 року, який попри дуже скромний бюджет вже встиг отримати серед прихильників sci-fi культовий статус. Його головний герой, робітник місячної бази з видобутку гелію-3 Сем Белл, не підписував ніяких кабальних договорів, які б змусили його раз по раз вмирати. Принаймні він цього не пам’ятає.

Навпроти, можна сказати, що його робота на Місяці проста та необтяжлива: достатньо періодично перевіряти видобувні комбайни, решту часу можна дивитися старі серіали у компанії розумного робота GERTY чи мріяти про повернення на Землю. Але за два тижні до закінчення трирічної вахти Сем потрапляє в аварію, втрачає свідомість, а прийшовши до тями бачить біля себе… ще одного Сема.

Запрограмований допомагати людям робот зізнається, що обидва астронавти — клони. Виявляється, що після аварії ШІ визнав Сема мертвим і за програмою активував наступного клона йому на заміну. Попри заборону той зміг вийти за межі станції та знайшов у пошкодженому місяцеході свого двійника. Тепер Сему 1 та Сему 2 доводиться розбиратися в павутині брехні, яку сплела навколо них корпорація Lunar Industries.

Ніякого обіцяного повернення додому та зустрічі з дружиною, їм, звісно, чекати не варто. Натомість варто зазирнути в підвали бази, де десятки ідентичних клонів зі спільними спогадами чекають свого часу, щоб після закінчення трирічного контракту автоматично замінити поточного Сема.

В якомусь сенсі ідея створити кожному члену небезпечної космічної місії про всяк випадок клона-дублера виглядає досить раціональною. Але фільм демонструє, як за умови маніпулювання спогадами жадібна корпорація може легко перетворити її на жахливий інструмент експлуатації.

«Чорне дзеркало», епізод «За морем» / Black Mirror, episode Beyond the Sea

Жанр: фантастика, антиутопія
Дата прем’єри: 2023

«Мікі 17», «Місяць» та інші фантастичні фільми про клонів - Фото 4

У «Місяці» під час відеодзвінка героя доньці ми на коротку мить чуємо голос справжнього Сема, який став прообразом усіх клонів, а зараз спокійнісінько живе на Землі. А чи можна використати клонування таким чином, щоб астронавт міг бути якусь частину доби за мільйони кілометрів від Землі, а іншу — вдома з сім’єю?

Ні слова більше! Автори «Чорного дзеркала» вже все показали у третьому епізоді шостого сезону. Ідея та сама, але є деякі відмінності. За сюжетом, у ретрофутуристичному минулому космонавти Девід Росс (Джош Гартнетт) і Кліфф Стенфілд (Аарон Пол) виконують шестирічну програму на борту космічної станції. Через тривалість місії організатори подбали про їхнє психічне здоров’я. Тому розробили технологію, яка повертає свідомість на Землю.

Для цього були створені досконалі копії тіл космонавтів. Фактично в серіалі вони біомеханічні, але нічого не зміниться, якщо припустити використання клонів. Це дозволяє Девіду та Кліффу періодично вселятися у двійників, щоб побути разом з рідними. Правда, закінчується у серіалі все трагічно, але на то воно і «Чорне дзеркало», щоб показувати нам темну сторону новітніх технологій.

«Острів» / The Island

Жанр: фантастичний бойовик, антиутопія
Дата прем’єри: 2005

У фільмі «Острів» діє ціла організація, яка займається вирощування клонів. Головні герої, Лінкольн і Джордан, мешкають в закритому житловому комплексі, за межами якого лежить мертва радіоактивна пустеля. Час від часу вони беруть участь у лотереї, переможці якої вирушають на райський острів — єдиний на Землі шматок суші, якого не торкнулась екологічна катастрофа.

Але одного дня Лінкольн дізнається правду: всі мешканці комплексу — клони багатіїв, яких тримають на випадок потреби в «запасних частинах». А така омріяна поїздка на острів насправді означає вилучення органів і смерть клона.

«Ніколи не відпускай мене» / Never Let Me Go

Жанр: фантастична антиутопія, екранізація
Дата прем’єри: 2010

Стало традицією, що кожен фантастичний фільм, у якому жорстока експлуатація клонів відбувається потайки, має свій відповідник, в якому вона офіційно узаконена («Місяць» / «Мікі 17»). Подібно «Острову» у фільмі «Ніколи не відпускай мене» клонів вирощують на «запчастини». Але в антиутопічній Великій Британії клонування людей для створення живих донорів органів — цілком звичайна справа.

«Репродукція» / Replicas

Жанр: фантастичний трилер
Дата прем’єри: 2018

«Репродукція» з зірковим Кіану Рівзом у головній ролі демонструє нам зразок перехідної технології, коли вирощування ідентичних тіл в баках з поживною рідиною вже не викликає труднощів. Проте копіювання та переніс свідомості все ще перебувають на етапі експериментів.

Талановитий вчений Вілл Фостер намагається переносити свідомість загиблих людей в людиноподібних роботів. Останній його зразок після процедури перенесення навіть відкрив очі. Але, як кажуть айтівці, відразу виник конфлікт «заліза» та програмного забезпечення, внаслідок якого робот втратив розум і почав завдавати собі шкоди.

Невдовзі Вілл разом з родиною потрапляє в жахливу аварію, у якій гинуть його дружина та троє дітей. Охоплений розпачем вчений відкидає службові заборони та закони наукової етики, щоб скопіювати свідомість близьких у клоновані тіла. Втім, місткостей для вирощування тіл в нього лише три, тому клонувати молодшу доньку не виходить.

На цьому проблеми не закінчуються. Знаючи негативне ставлення жінки до клонування, герой вирішує приховати все від родини. Але як тоді пояснити зникнення доньки? Рішенням стає вибіркове вилучення спогадів, яке робить Вілла злочинцем навіть за порівняно м’якими законами щодо клонування з «Шести пробуджень».

«Лебедина пісня» / Swan Song

Жанр: фантастична мелодрама
Дата прем’єри: 2018

Показово, що тема клонування знаходить відображення у фільмах будь-яких жанрів. В нашій добірці є бойовики, трилери та комедії, а «Лебедина пісня» від Apple TV+ поєднує фантастику з мелодрамою. У світі стрічки клонування людей вже вийшло з фази експериментів, але все ще не отримало широкого розповсюдження.

Головний герой дізнається, що він невиліковно хворий і отримує суперечливу пропозицію пройти процедуру клонування. Його дружина наразі на третьому місяці вагітності. І таке рішення дозволило б родині уникнути душевних страждань і не втратити фінансову підтримку. Але директорка чомусь секретної програми з клонування ставить тверду умову: ніхто не має знати.

Я, чесно кажучи, думав, що така таємничість приховує якусь змову. Та попри всі очікування фільм так і не перетворився на трилер. Натомість він зосередився на подробицях процедури клонування та переживаннях головного героя, який розривається між бажанням до останнього залишатися з рідними та зворушливим прагненням навіть на порозі смерті захистити їх від майбутніх негараздів.

«Двійник» / Dual

Жанр: фантастичний трилер
Дата прем’єри: 2021

Як і в попередньому фільмі, героїня «Двіника» Сара отримує смертельний діагноз. За порадою лікарів, вона подає заяву на створення клона, який після неминучої смерті має стати єдиною розрадою для її хлопця та матері. Справа ця не дуже проста, адже двійник народжується з досить обмеженими навичками та знаннями. Тому процедуру зазвичай роблять заздалегідь, щоб людина встигла дати клону бодай якесь уявлення про свої інтереси та спосіб життя.

Цікава деталь: клони у фільмах майже завжди активніші за оригінали — мабуть, не встигли ще витратити відведений їм запас енергії. Але якщо енергія Мікі 18 зробила його агресивним, то у клона Сари вона втілилась у підвищену сексуальність та схильність до інтриг. З таким набором якостей вона швидко зайняла місце героїні в житті. І коли справжня Сара прийшла до хлопця зі звісткою про дивовижне зцілення, він шокував її рішенням залишитись з клоном.

Матір, з якою Сара не дуже охоче спілкувалась, теж несподівано прийняла сторону турботливої копії. Розлючена жінка звертається з заявою, щоб клона вивели з експлуатації. Та виявляється, що від нього вже надійшла зустрічна заява з проханням залишитись у живих. За законом, постійне співіснування оригіналу та клону заборонене. Тому за рік їм доведеться брати участь у смертельній дуелі, переможниця якої продовжить жити.

Не буду переказувати подальші події — знаючи їх, дивитися трилер буде не так цікаво. Скажу лише, що «Двійник» підкреслює один з головних тропів фільмів про клонування — це страх втратити унікальність. Без неї неоціненна Мона Ліза стає репродукцією, а людина втрачає своє місце в житті та перетворюється на ще один зразок у низці копій, який будь-якої миті можна легко замінити іншим чи навіть знищити.

«Безмежний басейн» / Infinity Pool

Жанр: фантастичний горор, трилер
Дата прем’єри: 2022

Зірка горорів Міа Гот грає спокусливу та таємничу жінку Габі, яка втягує багатого письменника Джеймса (Александр Скашґорд) у світ збочених розваг на елітному курорті у вигаданій приморській країні Лі Толка. Починається з того, що одного дня дорогою з пляжу п’яний Джеймс на машині випадково збиває місцевого фермера.

За законами Лі Толка, покаранням за цей злочин є смерть від руки первістка жертви. Але є нюанс: за значну плату себе можна клонувати, щоб двійника вбили замість тебе. Звісно, що Джеймс радо хапається за таку можливість. Вражений кривавим видовищем, він дізнається, що Габі, її чоловік і їхні друзі раніше були засуджені за тяжкі злочини та так само заплатили за них, спостерігаючи за вбивством власних клонів.

На вечірці з приводу вступу у клуб «страчених» Габі заохочує Джеймса поквитатися з місцевим чиновником, який був причетним до його вироку. Несподівано те, що почалося як спроба налякати та провчити, перетворюється у справжню різанину. І лише знову опинившись у в’язниці письменник розуміє, що вбивства не були випадковістю: його нових друзів п’янить безкарність, тому вони заради власної розваги йдуть на найжорстокіші злочини.

Терпець Джеймса вривається, коли його на наркотичній оргії обманом змушують знущатися з власного клона. Виявляється, отримати його у своє розпорядження в цій країні зовсім не важко — варто лише дати декілька монет корумпованим поліціянтам.

З цього моменту фільм стає по-справжньому страшним. Адже маючи в запасі клонів Джеймса, Габі та її божевільні приятелі можуть зробити з Джеймсом що завгодно. Наприклад звинуватити у злочинах, які за їхньою вказівкою скоїть дублікат, і стратити замість нього, помінявши їх місцями.

«Я і мої клони» / Multiplicity

Жанр: комедія
Дата прем’єри: 1996

В нашій добірці вже були фільми з елементами чорної комедії, а тепер ми представляємо вам насправді чудову комедію з 1990-х, яких зараз, на жаль, вже не роблять. За сюжетом, інженер-будівельник Даг — той самий Марк Кітон, що грав Бетмена у фільмі 1989 року — розривається між виснажливою роботою та бажанням проводити більше часу з сім’єю.

Одного дня Даг випадково знайомиться з вченим, який займається клонуванням людей і радить йому створити клона для роботи, щоб більше часу приділяти собі. Фільм практично не вдається в технічні подробиці процесу, але чудово показує його несподівані наслідки.

«Другий» — клон, якого Даг створив, щоб той замінив його на роботі — має всі спогади та навички оригінала, але відрізняється гіпертрофованою маскулінністю. Він творить справжні дива на роботі, але сідає в калюжу, якщо треба допомогти щось по дому. Тому Даг створює ще одного помічника — «Третього», який є відображенням його жіночої сторони. Він чуйний, вдумливий і любить готувати, але нічого не розуміє у будівництві.

Здається, що з такими помічниками можна нарешті прожити своє краще життя. Але над Дагом починають збиратися хмари: дружина, з якою за його відсутності по черзі спілкуються інші клони, все більше засмучується його нестабільною поведінкою. А після того, як «Третій», що змушений був замінити хворого «Другого», не зміг відповісти інспектору на найпростіші питання, його звільняють з роботи.

Все це змушує Дага зрозуміти, що намагаючись спростити своє життя він його фактично втратив. Не можна жити повноцінним життям, лише працюючи або відпочиваючи, — привіт серіалу «Розділення» — щастя у поєднанні. Звісно, після низки смішних пригод такий чарівний розумник, як Майкл Кітон, знайшов спосіб помиритися з дружиною. А фільм в іронічній формі показує нам, що створювати клонів задля полегшення будь-якої роботи — така собі ідея.

«Світ забуття» / Oblivion

Жанр: фантастичний бойовик
Дата прем’єри: 2013

Звісно, інопланетяни ніколи не дивилися фільм «Я і мої клони». Тому вирішили використати задля захоплення ресурсів Землі цілу армію клонів. Один з них з позивним «Технік-49» разом з колегою Вікторією живе на станції, що керує автоматичними збирачами ресурсів (привіт фільму «Місяць»), які перетворюють морську воду на термоядерну енергію.
Подібно до Сема Белла він надіється на скоре закінчення багаторічної вахти, після чого йому дозволять покинути непридатну для життя Землю та оселитися на величезній космічній станції ТЕТ, де знайшли притулок залишки людства. Подібно до Сема, він також нічого не знає ні про інопланетян, ні про справжню мету своєї роботи.

Але одного дня під час патрулювання Джек знаходить рятівну капсулу космічного корабля, а в ній — чарівну незнайомку, яку багато разів до цього бачив уві сні. Це стає причиною низки подій, які врятують планету від знищення та повернуть герою його кохання.

«Видозмінений вуглець» / Altered Carbon

Жанр: наукова фантастика, кіберпанк, екранізація
Дата прем’єри: 2018

Фантастичний серіал, створений за однойменним романом британського письменника Річарда Моргана, переносить глядачів у XXIV століття, в якому технології досягли надзвичайних висот. Людські особистості навчилися оцифровувати, зберігати на спеціальних носіях — стеках — і за потреби завантажувати в будь-які взаємозамінні тіла, які тепер розцінюються лише як матеріальне вмістилище свідомості та називаються «оболонками».

До речі, про будь-які тіла. В серіалі є приголомшливий епізод, коли детективка Крістін Ортега завантажує стек своєї покійної бабусі в тіло татуйованого злочинця-наркодилера, а потім приводить її в такому екстравагантному вигляді додому, щоб старенька могла відсвяткувати традиційний День мертвих разом зі своєю численною мексиканською ріднею.

У разі смерті тіла стек може зберігатися вічно. Тому сам термін «смерть» тепер вимагає уточнення. Якщо людина гине, але стек залишається неушкодженим, її зазвичай «перевдягають» в нову оболонку протягом доби. І лише коли стек руйнується непоправно, настає так звана «справжня смерть». Тому після розморожування в’язнів передусім попереджають уникати травм потилиці та пострілів у голову.

Але навіть у цьому світі футуристичних технологій лише найбагатші можуть дозволити собі постійно створювати молодих клонів і регулярно зберігати копію своєї свідомості у віддаленому сховищі, що робить їх практично безсмертними Мафами (похідне від імені біблійного довгожителя Мафусаїла). Бідні ж вдовольняються будь-яким тілом, яке можуть собі дозволити: вік, раса та навіть стать не мають значення.

На цьому тлі один з найбагатших у світі Мафів Лоренс Бенкрофт повертає до життя вже 250 років як мертвого суперсолдата Такеші Ковача та поміщає його свідомість в кібернетично покращене тіло нещодавно загиблого поліціянта. Ковач повинен з’ясувати, хто вбив одне з тіл Бенкрофта, в іншому разі він знову повернеться «на кригу» — до морозильної камери у тюрмі, де буде знаходитись решту свого нескінченного ув’язнення.

Джерело матеріала
loader
loader