Нагорода російському фотографу на конкурсі WPP — це етична сліпота
Нагорода російському фотографу на конкурсі WPP — це етична сліпота

Нагорода російському фотографу на конкурсі WPP — це етична сліпота

Медійники — про рішення журі міжнародного фотоконкурсу нагородити російського фотографа, який входить у президентський пул Путіна.

Учора,  стало відомо, що один з переможців цьогорічного міжнародного конкурсу World Press Photo — воєнний фотограф державної російської інформаційної агенції ТАСС Михайло Терещенко, який отримав нагороду  за висвітлення протестів у Грузії.  Це перша з 1992 року нагорода для співробітників ТАСС.

Терещенко входить у кремлівський пул (групу російських журналістів, акредитованих для регулярного висвітлення діяльності правителя Росії та російського уряду. — ДМ). 

В інтерв’ю, яке ТАСС опублікувало в день оголошення переможців конкурсу, він, серед іншого, розповів, що знімав окупацію Маріуполя у 2022 році, яку Терещенко називає «визволенням», - так само, як і інші пропагандистські медіа в Росії.  

Також журі відзначило двох німецьких фотографів, Флоріана Бахмаєра та Нанну Хайтманн, які знімали війну в Україні. Вони отримали перемогу в одній категорії - фото з дівчиною, яка живе під Куп’янськом і страждає на панічні атаки через обстріли  та фото з пораненим чоловіком з Донецька, який воював проти України.

Жодного українського фотографа в цьому році не нагородили. 

Рішення журі відзначити російського фотографа, та й переможці в інших категоріях, викликали критику з боку  професійній українській спільноті - зокрема, Української асоціації професійних фотографів заявила:

«Винагороджуючи російських фотографів, які слугують виразниками державної ідеології РФ, конкурс робить видимою позицію агресора, і таким чином сприяє підміні понять: замість засудження агресора акцентує на співчутті до нього. На нашу думку, таке нагородження не відповідає заявленій меті конкурсу — поєднувати світ важливими історіями, особливо в ситуації загарбницької війни, яку Росія веде проти України вже 11 років», — йдетьсяв заяві Асоціації.

«Детектор медіа» звернувся до фотографів та медіаекспертів з проханням прокоментувати це рішення журі WPP та те, які наслідки можуть бути у цього рішення.

Юлія Кочетова, фотографка, переможиця World Press Photo 2024:

 — Валідація та розвернення фокусу до «страждань російської душі» - це дуже небезпечний симптом. 

Фотографія є невідʼємною від автора. Можна скільки завгодно дискутувати про художню цінність, але в фотожурналістиці контекст має значення. Я не вірю, що журі WPP не в контексті - ці фото, яким віддали нагороду, відомі в індустрії. 

Гра в «візуальні пари» страждань - абсолютно огидна маніпуляція сенсами. Фотожурналістика - це про відповідальність за контекст. Будь-які спроби повернути наратив  до «обидві сторони конфлікту» та урівняти жертву та агресора - страшенно небезпечні. Я прикро здивована, що журі європейської категорії, яке очолює Фінбар О'рейлі, фотограф NYT, який неодноразово працював в Україні, валідує такий підхід. 

Те, що Міхаіл Терещенко, регіональний переможець, фотограф російського ТАСС, роздає інтерв’ю, в яких говорить, що знімав так зване «звільнення Маріуполя» –  бридкі подьоргування пропагандистської Горгони. 

Він отримав нагороду за серію фотографій з грузинських протестів (проти російського впливу!), і мої грузинські колеги обурені цим. Я не вірю в дискваліфікацію, але можу лише сподіватись, що серед глобальних переможців буде історія 6-річної Ангеліни з Харківщини.  

Важливо підкреслювати грузинську реакцію теж, щоб це не було лише «українці проти росіян». На жаль, це вже не працює.

Оксана Романюк, директорка Інституту масової інформації

— Для мене це рішення свідчить про відсутність внутрішніх етичних політик у такій поважній організації, як World Press Photo, а також оцінки бекграунду кандидатів перед номінуванням. Це дуже дуже дивна і тривожна історія, тому що вона легітимізує злочинців.

ТАСС — це кремлівський рупор, який практикує геноцидну мову ворожнечі, що призвела до загибелі багатьох людей. І давати нагороду його пропагандисту, тим самим легітимізуючи агенцію, — це етична сліпота.

Мені складно пояснити, чому саме зараз. Я не хочу прив'язувати це до того, що нині у світі загалом відбулась певна легітимізація росіян, наприклад, їх запросили за стіл переговорів з США. Мені здається, що World Press Photo — це все ж незалежна професійна агенція, інституція, яка не пов'язана з політичною кон'юнктурою.

Як на мене, наймовірніше, це свідчить про якийсь кричущий непрофесіоналізм у відборі, недоліки в умовах конкурсу та відсутність базового розуміння злочинів.

Українська медіаспільнота має об’єднатися і дуже активно висловити свій протест проти цього рішення, надати докази того, що ТАСС є злочинним рупором Кремля. 

Варто закликати World Press Photo проводити перевірку номінантів та враховувати етичний елемент відповідальності у своїй оцінці та відборі до конкурсу.  У них має бути політика стосовно мови ворожнечі. І мені дивно, що її немає. Однак сподіваюся, що ми піднімемо цю історію на достатньо високий рівень, аби домогтися виключення цих персонажів із переліку номінантів і загалом вплинути на зміну умов конкурсу. Якщо правила зараз допускають участь пропагандистів у незалежних конкурсах, це означає, що правила потрібно змінювати.

Стас Козлюк,  журналіст, воєнний кореспондент, фіксер

— Чому дали нагороду саме зараз потрібно питати в оргкомітету, журі, бо лише вони знають відповідь. 

Я бачив відповідь оргкомітету й оргкомітет відповів щось у стилі “ми за мир”, і, мовляв,  навіть при обмеженні свободи преси фотографи можуть щось створювати. Але проблема у тому, що цей фотограф — це частина пропагандистської машини і більше того, цей фотограф назвав захоплення Маріуполя росіянами і їх прибічниками у 2022 році “звільненням”.  Коли журі дає цій людині премію, то, напевно, ці люди або наївні, або свідомо упускають контекст,  й нагороджують людину, яка фактично сприяє розв’язанню агресивної війни проти іншої держави. Це дивно і напевно так не мало б бути. Можливо, фотографи, які входили в журі цього конкурсу, думають виключно про фотографію і контексти їм не важливі, але це правильно. 

Чи можемо ми на це якось вплинути — ні. З тим же успіхом можна писати листи у спортлото. World Press Photo —  це незалежний конкурс і оргкомітет нікому нічого не зобов'язаний, це суто їхня воля. Вони можуть взяти до уваги, що ми обурюємось і якісь листи пишемо, а можуть і не взяти. Скоріш за все і не візьмуть, бо так це працює. 

Окремо мене збісила історія, коли поруч стоять фотографії переможців в одній категорії, де на одному фото —  українська дитина, яка страждає від панічних атак через війну, а на іншому  —   “бєдний мальчік” з окупованої Донецької області, якого поранило під час  бойових дій. 

Це урівнювання жертви та агресора, що  правильно, і це міряння горем у якомусь сенсі. У такому випадку у нас зміщується фокус з того,  хто винен у тому,  що дитина страждає,  на те, що всі люди страждають і так бути не має. 

Єфрем Лукацький,  фотокореспондент Associated Press:

 — World Press Photo — це головний конкурс документальної фотографії, який повинен показувати головні події року, що минув. Якщо ці дві світлини (Флоріана Бахмаєра та Нанну Хайтманн - “ДМ”) вважаються головними подіями, то я з сумом можу сказати, що в журі не журналісти. Я навіть не можу підібрати точного слова, але вони не знають, що у  світі коїться. Це дуже серйозна проблема. 

Фотографія з Донецька - графічна, зроблена професійно, до неї немає питань, але журі не показало ту війну, ту біду, яка проходить на нашій землі, в Україні. 

Щодо Терещенка. Те, що він не журналіст, це очевидно. Він пропагандист, а пропагандисти не можуть брати участь у конкурсах документальної фотографії. 

Якщо він працює на Раша тудей, ТАРС і так далі —   він не має права брати участь у документальному конкурсі.

Коли я спілкуюсь із західними колегами, то вони кажуть,  що ми  висвітлюємо однобоко, ми не показуємо страждання з іншої сторони. Тобто, Україна програє інформаційну війну, якщо вони так думають.  Росія вкладає мільярди доларів у пропаганду. На російські медіа працюють багато західних громадян, журналістів і вони також знаходяться під впливом пропаганди.  

Христина Бердинських, журналістка-фрилансерка:

— Я не знаю, чим керувалася журі при виборі цих фотографій. Але, наскільки я знаю, для цього конкурсу дуже важливо все, що стосується саме фотографії, щоб вона була оригінальна, автентична, дуже високі вимоги. Але мені здається, цього недостатньо, тому що все-таки треба знати бекграунд людини, яку він ще роботу робив. Як показало його інтерв'ю, яке цей фотограф дав своїй же агенції ТАСС з приводу перемоги, він  викривляє реальність. У 2022 році він слідував за російськими військовими, коли вони заходили в Маріуполь, і він це називав “визволенням Маріуполя”. Ну, це ж просто неправда. 

Я думаю, що тут мають не промовчати не лише українські журналісти, українські фотографи, але міжнародні фотографи також, які ризикують своїм життям, їздять на війну. Тому що це питання все-таки про репутацію. Репутація — це, напевно, одна з найбільш головних речей в нашій професії.

І якщо людям  без репутації, які просто відверто брешуть, дають премії, то це взагалі руйнує весь сенс професії, бо вона про цінності, про правду. І коли цієї правди нема, це викликає величезні питання. Якщо чесно, у мене песимістичний прогноз, я тобто я не думаю, що рішення журі змінять, але це не значить, що треба мовчати і сприймати, що це окей. Бо це взагалі не окей. Такого не має бути.

Оптування підготували: Валєрія Буняк, Мар'яна Зінченко, Юлія Лавришин, Ірина Семенюта. 

LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Джерело матеріала
loader
loader