Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) завершило планову перевірку організації роботи щодо запобігання та виявлення корупції в діяльності Державної судової адміністрації України (ДСА). Результати перевірки засвідчили наявність суттєвих корупційних ризиків у сфері закупівель та недостатню ефективність антикорупційної політики. Про це інформує пресслужба НАЗК.
Основні висновки перевірки
НАЗК відзначило активну діяльність антикорупційного уповноваженого ДСА, який у співпраці з агентством запровадив системний підхід до антикорупційної політики в місцевих судах. Було впроваджено роботу антикорупційних уповноважених серед працівників судів. Однак низка недоліків у реалізації антикорупційної політики залишається невирішеною.
Зокрема, було виявлено формальний підхід до розробки антикорупційної програми та відсутність глибокого аналізу джерел корупційних ризиків. Програма не містить детального механізму ідентифікації та управління цими ризиками. Відсутній комплексний аналіз судових рішень, звітів Державної аудиторської служби України та внутрішнього аудиту ДСА щодо системних порушень у сфері закупівель програмного забезпечення.
Корупційні ризики у сфері закупівель
Аналіз публічних закупівель ДСА у 2023 році показав, що орган продовжує укладати контракти з контрагентами, які мають сумнівну репутацію. Наприкінці 2023 року службові особи ДСА закупили серверне обладнання на 25 млн грн у компаній, пов’язаних із фігурантами розслідувань НАБУ щодо корупційних схем у попередні роки.
Закупівлі проводилися з обмеженням конкуренції: тендерні умови були складені таким чином, що їх могла виконати лише заздалегідь визначена компанія. Антимонопольний комітет України вже підтвердив неправомірне відхилення пропозицій інших учасників тендеру (рішення від 05.01.2024 № 332-р/пк-пз).
Крім того, виявлено численні порушення у сфері впровадження цифрових рішень. Наприклад, система електронного документообігу, що була закуплена за значні кошти, не відповідає заявленим технічним характеристикам і потребує додаткового фінансування на доопрацювання. Також зафіксовані випадки надмірного витрачання бюджетних коштів на консультаційні послуги, які фактично дублюють функції штатних працівників ДСА.
Правові наслідки
За результатами перевірки НАЗК Головне слідче управління Національної поліції України розпочало досудове розслідування за ч. 4 ст. 191 КК України (привласнення, розтрата або заволодіння чужим майном шляхом зловживання службовим становищем). Фігурантам справи загрожує до восьми років ув’язнення з позбавленням права обіймати певні посади.
Крім того, Антимонопольний комітет України ініціював дослідження можливих антиконкурентних узгоджених дій компаній, які брали участь у тендерах.
Рекомендації НАЗК
На основі перевірки агентство рекомендувало ДСА запровадити:
Аналіз контрагентів перед укладанням договорів;
Антикорупційну експертизу закупівель;
Посилення контролю за виконанням антикорупційної програми;
Розширення повноважень антикорупційних уповноважених у місцевих судах;
Запровадження механізму незалежного аудиту ІТ-закупівель.
Довідково
Відповідно до Закону України "Про запобігання корупції", органи державної влади зобов’язані мати антикорупційну програму, систему управління корупційними ризиками та механізм внутрішнього контролю. Перевірки НАЗК спрямовані на підвищення прозорості діяльності державних органів та мінімізацію корупційних загроз.
Раніше повідомлялося про те, що Комітет Ради відхилив правку, яка могла завадити НАЗК моніторити спосіб життя посадовців.