Школа не має юридичних підстав забороняти учням гаджети - освітній омбудсмен
Школа не має юридичних підстав забороняти учням гаджети - освітній омбудсмен

Школа не має юридичних підстав забороняти учням гаджети - освітній омбудсмен

Користування мобільними телефонами у школах не заборонено на законодавчому рівні, проте гаджети не мають заважати освітньому процесу.

Про це йдеться у розʼясненні освітнього омбудсмена Надії Лещик, передає Укрінформ.

"На законодавчому рівні в Україні не встановлена заборона на використання мобільних телефонів у закладах освіти. Саме тому школане має юридичних підстав забороняти учням мати мобільні пристрої. Гаджети можуть використовуватися в освітньому процесі, але не мають йому заважати. Якщо використання гаджетів учнем заважає освітньому процесу, зокрема відволікає його або інших учнів під час уроку – вчитель має право робити зауваження та вимагати, щоб учень припинив перешкоджати проведенню уроку", - написала Лещик.

За її словами, користування мобільними телефонами у закладах освіти має кілька аспектів. Зокрема, за допомогою гаджетів учні можуть працювати з електронними версіями підручників, інтерактивними додатками, здійснювати проєктну та пошукову роботу на уроках.

Гаджети дають змогу дітям бути на зв’язку з батьками й у разі необхідності швидко сконтактувати з ними, що особливо важливо у період воєнного стану.

Водночас на мобільний телефон за потреби можна зафіксувати факти порушення прав учасників освітнього процесу, наприклад насильство, жорстоке поводження. "Право на таку фіксацію випливає зі ст. 32 Конституції України та п. 4 ч. 4 ст. 21 Закону України “Про інформацію”. В певних ситуаціях лише відео- та аудіодокази протиправної поведінки можуть допомогти притягнути винних до відповідальності та відновити безпечне освітнє середовище в закладі освіти", - наголосила Лещик.

З іншого боку, зазначає освітній омбудсмен, гаджет може відволікати від навчання, сприяти академічній недоброчесності, знижувати рівень міжособистісного спілкування, рухової активності, впливати на здоров'я, сприяти формуванню нездорових залежностей, насильству, розвитку шкідливих звичок та кібербулінгу.

"Маємо пам'ятати, що будь-яка техніка – це лише інструмент у руках людини: він може приносити як користь, так і шкоду, залежно від того, як ним користуватися. Саме тому важливо формувати у молодого покоління відповідальне ставлення як до використання техніки, так і до свого здоров'я, а також повагу до інших, розуміння своїх прав та обов'язків як учасників освітнього процесу", - написала Лещик.

Вона зауважила, що безпекові чинники, такі як наявність воєнного стану, зростання кількості випадків жорстокого поводження, насильства щодо дітей, свідчать на користь того, що мобільні телефони не можуть бути заборонені у закладах освіти. Але очевидно, що мають існувати певні правила користування ними.

Лещик нагадала, що відповідно до Закону “Про освіту” школи мають автономію у прийнятті рішень щодо організації освітнього процесу та можуть встановлювати внутрішні правила, спрямовані на забезпечення безпеки, порядку та ефективності освітнього процесу. Однак питання використання гаджетів не врегульоване на законодавчому рівні, що може викликати юридичні труднощі у введенні таких правил закладами освіти. Зокрема, виникають питання, де зберігатимуться гаджети учнів, хто нестиме відповідальність за їх збереження, які правові підстави вилучення гаджетів, адже це особисте майно, та інші.

Освітній омбудсмен нагадала про необхідність розробки нормативних актів зі спільними правилами щодо використання мобільних телефонів у закладах освіти.

Як повідомляв Укрінформ, Надія Лещик закликала органи управління та керівників закладів освіти не примушувати школярів і вчителів до участі в учнівських олімпіадах.

Теги за темою
Школа Освіта
Джерело матеріала
loader