Жувальні гумки забруднюють довкілля: виробники приховують вміст хімікатів, науковці б’ють на сполох
Жувальні гумки забруднюють довкілля: виробники приховують вміст хімікатів, науковці б’ють на сполох

Жувальні гумки забруднюють довкілля: виробники приховують вміст хімікатів, науковці б’ють на сполох

Depositphotos

За словами наукового співробітника Факультету навколишнього середовища з Університету Портсмуту Девіда Джонса, популярні жувальні гумки слугують джерелом забруднення довкілля пластиком.

Джонсон зазначає, що більшість виробників жувальної гумки насправді не кажуть, з чого складається їхній продукт. Вони обмежуються зазначенням у складі основи для жувальної гумки. 

Дослідник також підкреслює, що чіткого визначення синтетичної основи для жувальної гумки не існує. Зокрема, світовий бренд з виробництва жувальної гумки Wrigley Extra співпрацює зі стоматологами по всьому світу з метою просування цього продукту як засобу для покращення здоров’я порожнини рота.

«Основа жувальної гумки надає жувальній гумці «жувальний» смак, пов’язуючи всі інгредієнти разом для отримання гладкої, м’якої текстури. Ми використовуємо синтетичні матеріали для основи жувальної гумки для отримання однорідної та безпечної основи, яка забезпечує більш тривалий смак, покращену текстуру та знижену липкість», — зазначається у програмі Wrigley Oral Health, яку у якості прикладу наводить дослідник. 

Однак за результатами хімічного аналізу виявляється, що у складі гумки міститься синтетичний хімікат стирол-бутадієн, який також використовують у виробництві автомобільних шин. Окрім цього у гумці також є поліетилен, з якого виготовляють пакети та пластикові пляшки, та полівінілацетат на додачу до певної кількості підсолоджувача та ароматизатора. 

Джонсон звертає увагу, що станом на 2025 рік індустрія продажу жувальної гумки у США оцінюється у 48,6 млрд доларів. 75% ринку контролюється трьома компаніями, з яких найбільшою є Wrigley Extra, що займає 35% американського ринку. Науковець додає, що чітких даних щодо обсягів виробництва жувальної гумки небагато, однак за деякими оцінками, щорічно виробляється близько 1,74 трлн одиниць.

Дослідник каже, що за результатами аналізу кількох видів жувальної гумки, він встановив, що середня вага окремої жувальної пластинки складає 1,4 г. З цього Джонсон робить висновок, що у світі щорічно виробляють 2,436 млн тонн жувальної гумки. Близько 30% від цієї ваги, або 730 тис. тонн, складає синтетична основа.

Спецпроєкти

При цьому велика кількість споживачів цього продукту після використання гумки просто випльовує її де завгодно, так що потім використану гумку можна знайти під лавками, приклеєною до шкільних парт та на тротуарах. Як і більшість інших видів пластику, жувальна гумка майже не розкладається і забруднює навколишнє середовище протягом багатьох десятиліть. 

Викинута жувальна гумка з часом затвердіє, потріскається та розпадеться на мікропластик. Середня вартість очистки від мікропластику складатиме близько 2 доларів за кожен квадратний метр. 

Щорічно, як зазначає Джонсон, місцева влада у Великій Британії витрачає на очищення території від жувальної гумки близько 7 млн фунтів стерлінгів. У зв’язку з цим, у багатьох громадських місцях були встановлені спеціальні контейнери. На вулицях, особливо у великих містах з’явились білборди із закликом відповідально позбавлятись сміття, особливо пластикового.

Чому просто викидати жувальну гумку у контейнери для сміття недостатньо

Науковець попереджає, що просто позбавлятись використаної жувальної гумки, викидаючи її у спеціальні контейнери недостатньо. Виробники жувальної гумки, що докладають зусиль з очистки території, схожі на виробників пластику, які також платять збирачам сміття і волонтерам, які займаються очисткою пляжів. Це не вирішує ключових проблем.

Джонсон наполягає, що допомогти може лише скорочення забруднення, переробка та вторинне використання вже у складі зовсім інших виробів.

Спецпроєкти

«Як і у випадку з одноразовими пластиковими предметами, проблему забруднення жувальною гумкою необхідно вирішувати комплексно: за допомогою освіти, скорочення викидів, альтернатив, інновацій, відповідальності виробників та законодавства. Прозоріше маркування на упаковці дозволить покупцям робити усвідомлений вибір. Суворіші правила можуть призвати виробників до відповіді — податок на синтетичну смолу може допомогти сплатити очищення. У свою чергу, це стимулюватиме більше інвестицій у смоли на рослинній основі та інші стійкі альтернативи», — переконаний науковець.

Статья опублікована у журналі The Conversation

Джерело: Science Alert

Джерело матеріала
loader