Як рухаються основні для ЄС реформи України і що треба зробити для пришвидшення процесу
Як рухаються основні для ЄС реформи України і що треба зробити для пришвидшення процесу

Як рухаються основні для ЄС реформи України і що треба зробити для пришвидшення процесу

Першим у переговорах про вступ України в ЄС має відкритися найбільш важливий та об’ємний кластер – "Основи" (Fundamentals).

Його офіційно відкриють після того, як Європейська рада одноголосно надасть позитивну оцінку виконанню мінімальних показників (бенчмарків) за цим кластером та відбудеться Міжурядова конференція.

Йдеться про розробку дорожніх карт з верховенства права (розділи 23 і 24) та реформи державного управління.

Крім того, Україна має також прийняти дорожню карту з функціонування демократичних інституцій.

Про успіхи та виклики для України за ключовими розділами "Основ", читайте в огляді Івана Нагорняка та Марії Шаламберідзе з Easy.

Business Ключовий розділ переговорів з ЄС: які реформи має впровадити Україна.

Далі – стислий його виклад.

На початку року Єврокомісія передала Європейській раді скринінговий звіт стосовно кластера "Основи".

Його висновки фактично деталізуватимуть рекомендації у межах Звіту про розширення за 2024 рік.

А виходячи зі змісту Звіту про розширення, стан справ за ключовими розділами кластера "Основи" можна оцінити наступним чином.

Єврокомісія визнає, що, попри умови війни, Україна продовжує функціонувати в межах демократичної системи, зберігаючи пропорційність обмежень основоположних прав.

Що частково було виправлено вже на початку року.

Серед основних успіхів держуправління України – запровадження середньострокового бюджетного планування, ухвалення низки стратегічних документів (як-от Національна стратегія доходів та Єдиний портфель інвестпроєктів), поступове впровадження закону "Про адміністративну процедуру", розширення інституційної бази для надання держпослуг.

Водночас Єврокомісія відзначає ряд системних проблем, як-от недостатня фінансова стійкість реформи державного управління, слабке формування політик на основі даних та брак їхнього системного моніторингу, низька законодавча ініціатива уряду, слабке управління кадрами на держслужбі тощо.

У питаннях реформи судової системи України Єврокомісія звертає особливу увагу на Конституційний суд – для підвищення прозорості його роботи рекомендується ухвалити законопроєкт про конституційну процедуру та кодекс етики для суддів суду.

Інша суттєва проблема – низьке фінансування судової системи, що покриває лише 57% потреб та сприяє нестачі суддів і відтоку працівників апарату судів.

Хоча антикорупційне законодавство України потребує вдосконалення за низкою сфер, як-от терміни давності та захист викривачів, воно загалом оцінюється як прийнятне.

Щодо балансу між безпекою і демократією, то у Єврокомісії відзначають, що загалом Україна продовжує належно забезпечувати захист прав людини, навіть в умовах війни.

Утім, зберігається і низка проблем.

Наприклад, інститут омбудсмена потребує посилення, зокрема ресурсного.

Свобода слова залишається під загрозою.

Єврокомісія також закликає переглянути доцільність телемарафону "Єдині новини".

У частині юстиції, свободи та безпеки прогрес є порівняно невисоким.

Отже, хоча, відповідно до Звітів про розширення, Україна загалом зберігає динаміку реформ, перед країною постає значний обсяг задач.

Йдеться не просто про ухвалення нових законів, а насамперед про їхню ефективну імплементацію, з дієвим зміцненням демократичних інституцій, механізмів підзвітності держави та захисту прав людини.

Для успішної реалізації фундаментальних реформ Україна має щонайшвидше розробити: план виконання рекомендацій Європейської комісії, представлених у Звітах про розширення; заходи для Національної програми адаптації законодавства України до права ЄС за першим кластером.

Чим швидше завершиться процес планування, тим раніше Україна зможе перейти до системної реалізації.

Докладніше – в матеріалі Івана Нагорняка та Марії Шаламберідзе Ключовий розділ переговорів з ЄС: які реформи має впровадити Україна.

Джерело матеріала
loader
loader