Юристи про посилення відповідальності ТЦК за порушення прав людини: Цікаво, але малоймовірно
Верховна Рада підтримала у першому читанні законопроєкт про запровадження кримінальної відповідальності для службових осіб ТЦК та лікарів ВЛК за порушення прав людини в період мобілізації. Документ був розроблений двома комітетами Ради – правоохоронним та з питань нацбезпеки - і погоджений з Генеральним штабом. Він вносить до Кримінального кодексу України дві нові статті.
У пояснювальній записці стверджується, що «прийняття закону дозволить забезпечити правовий механізм для оперативного розслідування фактів порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, вчинені керівниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, головами та членами військово-лікарських комісій».
Журналістка Коротко про поцікавилася думкою юристів.
Всім - від 3 до 8 років
Якщо депутати проголосують «за», до ККУ буде внесено такі нові статті:
- 337-1 - «Порушення порядку проведення медичного огляду (військово-лікарської експертизи) для визначення придатності за станом здоров’я до військової служби»,
- 426-2 - «Порушення військовою службовою особою порядку призову (прийняття) громадян на військову службу».
Перша стаття каратиме голів та членів ВЛК за висновки, які призвели як до незаконного призову громадян, тобто визнали непридатних придатними, так і до безпідставного ухилення придатних від служби. Простіше кажучи, за «відмазку».
Друга - спрямована на посадових осіб ТЦК за тим же принципом: покарання має бути і за умисний незаконний призов, і за сприяння ухилянню від служби. В умовах воєнного стану обидві статті передбачають позбавлення волі на строк від 3 до 8 років з подальшим позбавленням права обіймати певні посади на строк від 1 до 3 років.
Паралельно з цим склад ВЛК – від голови до секретаря - пропонується включити в статтю 368-5 - про незаконне збагачення осіб, уповноважених на виконання функцій держави.
Виглядає цікаво, а на практиці складно
Сама ідея законопроєкту – про посилення відповідальності ТЦК та ВЛК - була широко анонсована ще до 27 січня, коли документ внесли в Раду. Рекламна кампанія продовжується. На нещодавньому брифінгу представник комітету ВР з питань нацбезпеки Федір Веніславський наголосив, що парламент реагуватиме на порушення прав людини, які "хоч і не є масовими, але мають місце та викликають широкий суспільний резонанс". Вочевидь, йдеться про численні відео і розповіді про «бусифікацію», визнання придатними тяжкохворих людей, примусове утримання в ТЦК, мобілізацію чоловіків, які мають бронь або підстави для відстрочки.
Донині такі проблеми вирішуються через цивільні суди, з прийняттям закону мають відкриватися кримінальні справи і призначатися строки в тюрмі. Громадський запит задоволений. Однак юристи не поділяють оптимізму. Кажуть, що депутати вигадали велосипед, коли один такий уже стоїть без руху.
- Законопроєкт виглядає досить цікавим, проте на практиці все це буде дуже важко втілити. За підслідністю такі злочини відносяться до компетенції Державного бюро розслідувань, а воно надзвичайно перевантажене справами про СЗЧ, непокору, невиконання наказу, інші військові злочини. Це по-перше, - каже адвокат Зорян Павлів. – По-друге, звернутися до ДБР досить складно навіть адвокатам. Територіальних відділів бюро дуже мало, заяви довго розглядаються і реєструються. Звичайно, можна звернутися до поліції з вимогою внести заяву про злочин в ЄРДР. Але не факт, що вона буде оперативно направлена по підслідністю до бюро або що взагалі буде направлена.
Навіть якщо кримінальне провадження відкриють, є велика ймовірність, що воно не просуватиметься, констатує юрист.
- Пророкую, що заяв на свавілля в ТЦК, особливо на перших порах, буде багато якщо не від самих мобілізованих, то від їхніх родичів. Бо факти порушень є, їх багато. Наведу приклад, як це відбувається із фактами побиття військовослужбовців у частинах. Неодноразово ми зверталися з такими заявами до ДБР - справи лежать, не рухаються. А були випадки, коли нам просто відмовляли у відкритті кримінального провадження. Тому закон ухвалити можна, а на практиці все виявиться дуже складно. Та й не зовсім зрозуміло, навіщо ці дві нові статті, якщо в Кримінальному кодексі вже передбачена реакція на всі випадки порушень прав людини.
А про боді-камери забули?
Такої ж думки і адвокат, юрист Центру надання підтримки ветеранам Роман Лихачов.
- Незрозуміло, яким чином довести незаконну мобілізацію. Наприклад, ми отримали рішення суду, де сказано, що чоловіка призвали до армії з порушеннями. Незаконність і порушення – це суттєво різні речі. Хто буде встановлювати факти порушень чи незаконності? Я у своїй практиці не бачив жодного випадку, коли обласний ТЦК провів перевірку дій районного терцентру, виявив порушення і скасував рішення. Не законодавство треба міняти і доповнювати кодекс мільйон разів, а використовувати вже наявні важелі. У нас є статті про зловживання службовим становищем, про халатність, про хабарі. Вони так само стосуються військкомів, які є представниками держави.
Адвокат нагадує, що для перешкоджання порушенням прав людини є цілком простий вихід:
- Щоб зафіксувати, був чи не був склад злочину, треба на представників ТЦК, на всіх поліцейських, які виходять в рейди, повісити нагрудні відеокамери. А я ще ні на кому їх не бачив.
Доречно згадати закон про мобілізацію від минулого року. В нього закладена вимога щодо здійснення уповноваженими представниками ТЦК фото- і відеофіксації процесу пред’явлення та перевірки документів військовозобов’язаних. Ця норма мала бути введена в дію через три місяці після набуття законом чинності. Від 18.05.2024 минуло вісім місяців.
Що таке «незаконне звільнення»?
- Щодо «бусифікації», то їй новий закон не перешкодить. Здебільшого чоловіків забирають силоміць за участі поліцейських, а вони мають право застосовувати силу до людини, яка чинить опір, - констатує адвокат Ігор Міхнич.
На думку юриста, закон більше переслідує мету психологічно розвантажити громадян, які демонізують ТЦК, ніж щось реально виправити.
- Чого тільки варте передбачення покарання за «незаконне звільнення громадянина від призову». Мається на увазі хабар чи інша неправомірна вигода? То така стаття в кодексі вже є. Може, йдеться про те, що якихось мажорів ТЦК умисно оминають повістками? Тоді хто це контролюватиме, перевірятиме і ініціюватиме кримінальні розслідування? Щоб відкривати карну справу, потрібна заява про злочин. Хіба що якийсь патріот поскаржиться в ДБР, що його сусіду, молодому хлопцю, вже три роки не несуть повістку.
Втім, адвокат вважає, що з ухваленням закону можуть бути показово відкриті кілька кримінальних справ проти представників ТЦК, однак їх подальша доля буде дуже не визначена.
