X-59 пройшов випробування, наближаючись до надзвукового польоту
Надзвуковий літак X-59 від NASA успішно пройшов електромагнітні випробування, підтвердивши, що його системи не заважатимуть одна одній. Інженери перевірили роботу зв’язку, навігації та шасі, а також протестували сумісність з F-15D. Цей етап відкриває шлях до подальших наземних випробувань перед першим польотом літака.
Успіх електромагнітних випробувань X-59
Дослідницький надзвуковий літак X-59 успішно пройшов електромагнітні випробування, що гарантує безпечну роботу його систем без взаємних перешкод у різних умовах.
«Досягнення цього етапу свідчить про прогрес в інтеграції літака», – зазначив Йохан Лін, керівник авіоніки X-59 у NASA. «Це захопливо – бачити, як ми подолали ще одну важливу перешкоду на шляху до першого польоту X-59».
Електромагнітні перешкоди виникають, коли електричні або магнітні поля заважають роботі бортових систем, що може спричиняти ризики для безпеки. Такі перешкоди можуть походити як від зовнішніх джерел, так і від обладнання самого літака, створюючи збої у критично важливих системах – подібно до того, як мобільний телефон може викликати статичний шум у радіоприймачі.
Перевірка роботи бортових систем
Тестування проходило на підприємстві Lockheed Martin Skunk Works у Палмдейлі, Каліфорнія. Інженери активували кожну систему літака окремо, щоб перевірити, чи не викликає вона збоїв в інших системах.
«Ці випробування допомогли нам визначити, чи створюють системи X-59 взаємні перешкоди», – пояснив Лін. «Ми використовували метод «джерело-жертва» – вмикали одну систему і спостерігали, чи впливає вона на інші, викликаючи шуми, збої або помилки».
Просування місії Quesst
X-59 створений для польотів швидше за швидкість звуку, але без гучного звукового удару – замість цього він створюватиме лише м’який «звук-шепіт». Це ключова частина місії NASA Quesst, яка має надати регуляторам дані для можливого скасування заборони на комерційні надзвукові польоти над сушею. Літак наразі проходить наземні випробування для перевірки безпеки та продуктивності. Нещодавно було успішно завершено серію тестів двигуна, після чого відбулося електромагнітне тестування.
Крім того, перевірялися системи шасі X-59 – критично важливий компонент, який повинен безперебійно працювати без впливу на інші системи. Також тестували роботу вимикача подачі пального, щоб переконатися, що він не зазнає перешкод.
Перевірка сумісності з F-15D
Оцінювалася також електромагнітна сумісність X-59 з дослідницькими літаками NASA. Інженери поставили X-59 на землю перед F-15D на відстані 47 футів (14 м), а потім – 500 футів (152 м), імітуючи умови, необхідні для збору даних про ударні хвилі, які створюватиме X-59.
«Нам потрібно переконатися, що літаки працюватимуть разом без перешкод, навіть у безпосередній близькості», – зазначив Лін. Для тесту X-59 увімкнули двигун, а F-15D активував радар, транспондер C-діапазону та радіозв’язок. Дані з X-59 передавалися в мобільний операційний центр NASA, де інженери контролювали можливі аномалії.
«Ми хочемо виявити будь-які потенційні проблеми з електромагнітною сумісністю ще на землі, – додав Лін. – Це знижує ризики та гарантує, що ми не будемо стикатися із цими проблемами в повітрі».
Що далі для X-59?
Після завершення електромагнітного тестування X-59 переходить до наступного етапу – тестів на «алюмінієвому птаху», в яких на літак подаватимуться дані для перевірки реакції систем у нормальних та аварійних умовах. Після цього відбудуться випробування на рулінні перед першим польотом.
