За останні кілька років компанії Євросоюзу та США продали понад дві сотні старих танкерів країнам, які не підтримують санкції проти РФ. Ці судна стали «золотими» для російських схем з побудови та використання «тіньового флоту», пише Олег Саркіц у статті «Як російські танкери обпливають санкції».
«Основу «тіньового флоту» становлять вживані судна, що їх масово перепродають компаніям з ОАЕ, Китаю, Індії та інших країн, які не підтримують санкцій. З 2022 року фірми з ЄС і США продали понад 230 таких старих танкерів, які стали «золотими» для кремлівських схем», – пише автор.
Значна частина таких суден має реєстрацію в Панамі, Габоні, на Маршаллових Островах чи Островах Кука. Під цими «прапорами» легше ходити, адже процедура реєстрації там швидка та необтяжлива, а технічний контроль мінімальний. При цьому під час реєстрації суден у цих країнах інформацію про реальних бенефіціарів просто ігнорують.
«Чимало «тіньових» танкерів відмовляються від послуг страхових клубів Міжнародної групи (International Group of P&I Clubs), що охоплює більшість світових перевезень і вимагає жорсткого дотримання безпекових норм. Натомість вони купують дешеві поліси у маловідомих компаній із РФ, Габону чи Камеруну, які фактично не дають належного покриття збитків у разі аварії», – додає Саркіц.
Крім того, додає автор, кожен подібний танкер зазвичай є власністю «оболонкової» компанії та має назву компанії, яка збігається з назвою судна. Завдяки такій системі власності важче відстежити причетних до танкера осіб. Також це дозволяє швидко змінювати формальних власників у разі введення санкцій.
Раніше повідомлялося, що Росія використовує мережу старих танкерів для підтримки експорту нафти, купуючи їх у приватних продавців по всьому світу. Водночас західні судновласники заробили щонайменше 6,3 мільярда доларів, продаючи сотні застарілих суден підставним компаніям, які зрештою передають їх до так званого «тіньового флоту». За даними розслідувачів, загальна кількість суден у «тіньовому флоті» перевищує 600 кораблів.