Від початку повномасштабного вторнення Росії в Україну освіта в тимчасово окупованому Криму стала справжньою зброєю російських загарбників. Окупанти зосереджують увагу на підвищенні рівня мотивації дітей на півострові до військової служби. Ухвалений у Криму наприкінці 2022 року закон "Про патріотичне та духовно-моральне виховання" орієнтує на це освітні структури, розповідає кандидат історичних наук, доцент кафедри міжнародних відносин та стратегічних студій Київського авіаційного інституту, доцент кафедри політології НАУКМА, експерт Центру глобалістики "Стратегія ХХІ"Євгенія Горюнова у статті "Російська освітня зброя в Криму".
Авторка статті зазначає, що одним із найважливіших напрямів освітньої політики РФ у Криму є мілітаризація. Діти ще в дитячих садочках беруть участь у мілітарі-виставах. Вони одягаються у російську військову форму та з іграшковими автоматами демонструють так звану "війну проти фашистів", до останніх окупанти відносять українських військових, які захищають свою Батьківщину.
Науковиця вказує, що героїзація військових РФ також стає ключовим напрямом освітньої політики окупаційної адміністрації на півострові. Росіяни в школах відкривають "парти героїв", на освітніх закладах установлюють меморіальні дошки.
"І діти починають вірити у фейкові історії про фейкових героїв, які мають стати "прикладом мужності та героїзму", - каже Горюнова.
Авторка наголошує, що мілітаризація свідомості молоді у спеціальних військових навчальних закладах, на відміну від шкіл, стає визначальною. Загарбники від початку окупації Криму (20 лютого 2014 року) відкрили кілька закладів такого типу в Алушті, Сімферополі та Севастополі та понад 240 кадетських класів у загальноосвітніх школах.
"За вісім років кількість цих класів зросла в 16 разів, що демонструє прагнення російської влади підготувати якомога більше солдат для майбутніх війн. Останніми роками кадетські групи почали відкривати навіть у дитячих садочках", - вказує Горюнова.
За її словами, не менш важливу роль у мілітаризації та насадженні "ціностей РФ" відіграють рухи, які мають на меті залучити максимальну кількість дітей та підлітків. Зокрема, "Орлята" орієнтуються на учнів початкової школи, а "Юнармія" (зосереджує увагу на військовій підготовці в літніх таборах, на позашкільних заняттях) та "Перші" (рух спрямований на волонтерську діяльність, так звані "путінські піонери") — на школярів від 11 років.
"Усе це цілком відповідає засадам патріотичного виховання, внаслідок якого кримські діти мають не просто стати патріотами нав’язаної батьківщини, а й вирости слухняною опорою російського режиму", - зазначає науковиця.
Окупанти на базі факультету слов’янської філології та журналістики так званого Кримського федерального університету імені В. Вернадського відкрили Інститут медіакомунікацій, медіатехнологій і дизайну. ІММД запустив серію відеолекцій "Історія військової журналістики" для популяризації роботи військових кореспондентів. Ці лекції починаються з Льва Толстого, а закінчуються українофобами Захаром Прілєпіним та Алєксандром Коцом. На думку авторів курсу, ці особи мають стати прикладом для сучасних студентів-журналістів у Криму.
Виконуючий обов'язки ректора цього університету В. Кур’янов зазначав, що КФУ "активно долучився до війни проти України", яка "з квітучої радянської республіки перетворилася на лігво нацизму".
Авторка статті підкреслює, що це "долучення" означає не лише метеріальну та моральну підтримку, а й взяття активної участі у підготовці військових кадрів, яку здійснює Військовий навчальний центр КФУ. Цей центр готує військових медиків, солдатів, сержантів та офіцерів запасу.
Окрім цього, загарбники після початку повномасштабної війни створили на півострові також Центр безпілотних літальних систем. Він відкриває курси з підготовки операторів дронів в Ялті та Сімферополі. Окупанти вказують, що це нібито робиться із цивільною метою — допомагати в "патрулюванні кримських вулиць та парків". Однак Горюнова зазначає, що на заняття приходять замість учнів бійці "СВО".