![Заморозка війни та вибори: чому для України важливий досвід Абхазії](https://thumbor.my.ua/mEge4FmPJ4mXF9GZxGPE_ysJmVc=/800x400/smart/filters:format(webp)/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F131%2F3922486d41accfa8d62537b0849f7710.jpg)
Заморозка війни та вибори: чому для України важливий досвід Абхазії
Нагадаю, що цей регіон став своєрідним заповідником для апробації механізмів політичного впливу та гри в демократію. Не маючи власних на 100% лояльних політичних груп, Кремль ставив на конкуренцію між ними та поступове створення "своїх" політичних рухів.
Регіон ідеальний для експериментів - невеликий, у військовому та економічному плані повністю залежний від Росії. Можна було експериментувати і грати в народні протести та електоральні революції. Тож не дивно, що в Абхазії були вже щонайменше чотири масштабні політичні кризи (три з них супроводжувалися масовими протестами), після яких президент йшов зі своєї посади. Так, Росія вчилася "грати в майдан" - усі три повалення президента через протести відбулися після 2014 року. Ну і, нарешті, ще один аспект - в Абхазії дійсно є свобода слова. Зі своєю специфікою, але є.
Такі особливості національної політики вимагали керуючої руки. Цю функцію довгий час виконував Владислав Сурков. У 2019 після потрапляння в опалу "здав справи" Віктору Козаку.
Але Козак, який курирує електоральні процеси в Грузії та Молдові, не показав належного результату. І в цей же час в Абхазії знову спалахнуло. Формальна причина - інвестиційний договір із РФ, яким відкривалися можливості для, фактично, скупки всієї нерухомості регіону великим російським бізнесом. Абхазький парламент спочатку раз по раз зривав терміни "ратифікації", а потім "встав на диби" і опозиційні депутати закликали народ на вулиці.
Демократія? З одного боку так, з іншого не зовсім. Ратифікація інвестиційного договору ламала стару і вигідну одній персоні схему. Суть у тому, що в поточному стані відносин безперешкодно займатися відчуженням землі, будівництвом могли структури, пов'язані з МО і Шойгу особисто. А інтерес до регіону виявляли в оточенні Чемезова і Ковальчуки. Паралельно Кирієнко все більше і більше замикав на собі питання просування російського впливу і російської "м'якої сили".
Далі все просто. Шойгу втрачає. Козак як куратор регіону виявився недостатньо неефективним у Грузії та Молдові. Ідеальний момент для великої кризи в маленькій "республіці". Одним словом, президент республіки Абхазія Аслан Бжанія йде у відставку. Не відразу, але після початку протестів РФ раптом зупинила виплати зарплати абхазьким бюджетникам. Формально могла - був рядок у планах підтримки - абхазія мала почати заробляти сама. І був скандал з ультиматумом, який поставили Бжанія влітку 2024 року - або ратифікація і гроші, або "грошей немає, але ви тримаєтеся".
Одним словом, протести, відставки, безліч кандидатів на пост президента. І новий куратор регіону - Владислав Сурков побачив можливість показати свою ефективність. Точніше, він не куратор, а менеджер. Куратором стає (і вже не приховує цього) Сергій Кирієнко.
Який, витримавши театральну паузу, показав хто переможе на президентських виборах. Один із кандидатів у президенти (за сумісництвом в.о. президента) їде в Москву і домовляється про продовження виплат зарплат бюджетникам Росією. Те, що не могли інші, цей "зробив за один день" - виплати пішли з учорашнього обіду. Паралельно з цим Кирієнко відмовив у зустрічі послідовно всім п'яти опозиційним кандидатам у президенти.
Вибори відбудуться 15 лютого. Уже скоро. Але важливо, що буде після. І тут важливим знаком стає порушення питання про розвиток відносин із Грузією. І відповідь "ні про які відносини мови бути не може, доки Грузія не підпише документ, що зобов'язує відмовитися від застосування сили щодо Абхазії". Розгойдування теми і фактично ультиматум Тбілісі відбуваються на тлі протестів у Грузії. А тепер моделюємо ситуацію - таки відбуваються переговори Гунби з Кавелашвілі. За посередництва РФ. І створюється якась "дорожня карта" майбутньої реінтеграції (або нормалізації відносин). Подібний сценарій був неможливий у попередні роки, але зараз його ймовірність різко зросла. Грузинська мрія отримує електоральні бали (реальну підтримку і вдячність населення) як партія, що просунулася у справі реінтеграції.
Росія отримує збільшення впливу на Грузію. А також прекрасний кейс "врегулювання конфліктів", який демонструватиме на зовнішній арені.
І тут ми підходимо до головного. В Україні війна і переговори у 2025 році можуть початися і навіть завершитися підписанням якогось документа. Після чого вибори (докладно логіку описував (зі схемами) у прогнозі на 2025 рік - посилання в першому коментарі). І тут кейс Абхазії вкрай важливий оскільки:
а) Цілком імовірним є підписання якоїсь дорожньої карти. Вона може стосуватися лише гуманітарних питань, може захоплювати питання економіки або навіть мати політичну складову. Для Москви важливий "процес" (тут доречно згадати мінські домовленості). І ми маємо прізвища куратора і менеджера. Обидва не вперше працюють "по Україні"
б) Ми маємо парламентські вибори в Молдові, які в Москві сприйматимуть як тренування перед спробою впливати на вибори в Україні. І ми маємо любителя яскравих електоральних кампаній і створення неявних механізмів впливу, який повернувся з "політичного заслання" (Суркова). А поруч людина, яка монополізувала вплив на російський інтернет і підібрала під своє крило залишки медіа-імперії Пригожина.
Хоча б виходячи з цих двох пунктів кейс Абхазії варто вивчати. Можна побачити, як працюють механізми, що вже сьогодні запускаються по Україні.
Хто такий Ігар Тишкевич
Білоруський аналітик, публіцист, блогер, експерт програми "Міжнародна та внутрішня політика" Українського інституту майбутнього. Автор аналітичних публікацій про білоруську та українську політику й економіку. Дослідницькі інтереси: еволюція політичних систем і політичних інститутів у країнах, що переживають трансформацію; суспільні відносини, можливості корекції системи відносин і впливу на неї; зв'язок економічних відносин і міжнародної політики, взаємний вплив; регіональна політика - Східна Європа і Причорномор'я. Розробив низку навчальних програм і тренінгів із комунікацій, політичних кампаній, пише uifuture.org.
З червня 2024 року - головний експерт з питань вивчення Росії Українського інституту майбутнього.
![loader](/files/images/preloader.gif)